Niveau scheidsrechters

• legend

Niveau van het handbal bepaald het niveau van de scheidsrechters

en dan bedoel ik op elk niveau.

• donaldduck

Dit onderwerp is net zo oud als dat er teamsporten zijn waar scheidsrechters nodig zijn. Waarom zijn ze nodig? Omdat de twee teams een onafhankelijk iemand nodig hebben om te beoordelen of het scoren van een punt op een rechtvaardige manier gebeurt. Als je volgens het boekje zou moeten fluiten dan zouden de meeste partijen binnen een mum van tijd worden gestaakt. Waarom? Omdat de overtredingen worden gemaakt uit onkunde, conditie gebrek of gebrek aan kennis over de spelregels. Ik zou wel eens willen turven hoeveel fouten een speler maakt in een wedstrijd en hoeveel fouten een scheidsrechter maakt in een wedstrijd. Dan leggen we dat eens naast elkaar en zal je zien dat het maken van fouten door een scheidsrechter lager ligt dan het gemiddelde van de fouten van spelers/sters in een team. Neem daarbij dat op lager niveau ook nog eens getraind wordt om alleen maar een bal op het goal te gooien en te zorgen dat de tegenstander niet schiet in plaats van dat je de bal gaat onderscheppen, zodat je met een bolle buik lekker een break kan rennen en zo ook nog extra calorieen verbrand, waardoor het overtredingen aantal enorm hoog is. Al met al wil ik gewoon aangeven dat hand in eigen boezem steken soms wel eens goed zal zijn. Beetje aanpassen van je spelidee en training dan komt het wel goed en ga je misschien accepteren dat scheidsrechters ook fouten mogen maken. Daarnaast wil ik wel aangeven dat ik het zeer vervelend vind als scheidsrechters die tijdens wedstrijden op regio niveau binnen komen 10 minuten voor de wedstrijd en dan zonder warming up starten. Ik kan me bij sommige absoluut niet indenken dat ze trap 7,5 halen. Als ze na 2 break outs van beide teams al hijgend en puffend in het midden staan. Daar mag nog wel wat aan geschroefd worden. Kom op mannen/vrouwen in het veld (scheids en spelers/sters en coaches) accepteer en sta open voor elkaar want daar is ook nog wat in te winnen. Discussieren is geen welles nietes gesprek maar zoeken naar een oplossing om er samen beter van te worden (utopie)

• Norrit

O nee hoor, ik heb het hier niet over winnen of verliezen… Lig ik echt geen nacht wakker van…

Over het fouten-quota… Je gaat een heel team (7) vergelijken met 2 scheidsrechters… Trek dat eens procentueel terug en je zult zien dat het ongeveer gelijk zal zitten… Vrije worpjes tellen is voor de kleuterschool, het is appels met peren vergelijken… Hier ga ik dus ook verder niets op zeggen, is toch zinloos…

Ik heb het er ook niet over dat scheidsrechters geen fouten mogen maken, iedereen maakt fouten… Ik vind gewoon dat scheidsrechters er staan om de spelers te beschermen door de wedstrijd in goede banen te leiden… Mocht je een andere reden hebben voor het aanwezig zijn van een scheidsrechter dan hoor ik die graag, ben bijzonder benieuwd… En als je als scheidsrechter dat eens meeneemt en daar dus ook naar gaat fluiten zou het een stuk aangenamer zijn op de velden, met name in de lagere klassen…

En dan wat over het acceptatie niveau van scheidsrechters.. .Lijkt erop dat ze ook niet openstaan voor enige vorm van verbetering… Elk zinnig argument wordt met een onzin argument teniet gedaan (neem zelf de fluit in de hand, fouten quota, en noem zo maar op)… Wij als spelers worden geacht de hand in eigen boezem te steken, doe het als scheidsrechters zelf ook eens…

Wel typisch dat als het gaat om “commentaar op de scheidsrechter” er enorm veel meningen zijn door scheidsrechters (ze willen zelfs gaan staken???), maar als het gaat over het niveau worden sommigen verdacht stil!!!

• Andre

Uit bovenstaande kun je eigenlijk concluderen dat er aan alle kanten wat aan schort.

Dit is volgens mij bij alle teamsporten met een scheidsrechter inderdaad zo.

Echter mag je niet vergeten dat het handbal een snelle sport is op een betrekkelijke kleine ruimte, met veel spelers. Tevens is er ook een aardige Fysieke kant aan.

Dit is inderdaad moeilijk te fluiten ????

Dus kun je alleen maar verbetering van het scheidsrechters korps verlangen als ze meegaan in de groei van de Sport.

Als spelers 10 uur in de week trainen om zich te verbeteren, zou een scheidsrechter zich ook verder in zijn vak MOETEN bekwamen.

Ik denk dat niemand een scheidsrechter moet/mag afvallen. Echter als scheidsrechter word je gewaardeerd, als fluit in de geest van de wedstrijd.

Aanvoelen van wedstrijd situaties krijg je alleen door veel te ervaren, vooral op het niveau wat je wil fluiten.

Nogmaals vind ik hier een taak voor het NHV om hier iets mee te doen.

• worlds best referee

ach ik heb het een en ander eens aangezien in dit forum bericht en wil toch wat toevoegen.

Eens er is een verschil tussen afdelings - regio scheidsrechters en landelijke scheidsrechters. Op het afdelingsniveau (en dus ook regio) is het aan de desbetreffende afdelingen (verenigingen) om daar wat aan te doen inzake na en bijscholingen. De HS 2 (voormalig HSA1), HS3 en HS4 worden door het NHV centraal gegeven. Als docent kan ik aangeven dat de animo voor deze cursussen bedroevend laag is. Zo is vorige week maandag in Midden Nederland eindelijk de 1e cursus HS 2 van dit seizoen gestart. Dit terwijl er maar 15 cursisten nodig zijn….Ze zijn er gewoon niet en dat terwijl (als ik dit forum zo lees) er een enorm potentieel rondloopt. Ook de instelling van verenigingen (zoals bijvoorbeel Aalsmeer) is niet goed. Deze grote verenigingen hebben vrijwel geen enkele scheidsrechter voor de leveringsplicht terwijl ze wel verwachten dat er bij al hun wedstrijden koppels komen opdraven. Zonder dollen Aalsmeer levert niet meer dan 2 scheidsrechters op het enorme aantal teams, maar krijgt wel elke week voor 1 ere divisie, 2 eerste divisie, 2 hoofdklasse,2 regio´s en een 5 tal jeugddivisie teams zouden moeten leveren. Telt u even mee dat zijn er 12 dus 10 tekort. Daar kan je bijna een cursus mee vullen en hoeveel van Aalsmeer zijn er begonnen op de cursus vorige week: exact 0!!

Ok ik begrijp dat het niveau beter kan op alle niveaus, maar kom dan ook naar de cursus en beste verenigingen doe ook wat aan jullie leveringsplicht. Alleen zo krijgen we het niveau ook omhoog. Op landelijk niveau krijgen we regelmatig bijscholingen en zo, helaas is dat in de afdelingen en regio nog niet het geval.

• tati

jammer dat er weer eens een speler met weinig potentie

het nodig vindt om het scheidsrechterkorps af te zeiken

iemand die schrijf over p haak en vroegen, wellicht lulletje struik bedoeld

vroegen was het beter

wellicht een optie voor de koppels

oud vermengen met jong leren maar

daarna koppels formeren

spelers de spel regels leren

wellicht dan het handbal naar een hoger nivo

stop nu eens met het gezeik over het korps

of stop anders met het handbal

hebben de scheidsrechter ook eens een vrij weekend

• Norrit

Kijk, dit zijn nu echt de zinnige bijdrages… Als je niet weet over wie je het hebt moet je je smoel houden… Ik heb geprobeerd met steekhoudende argumenten te komen, om eindelijk eens een standpunt van scheidsrechters te krijgen… Weet ik ook waar ik aan toe ben en kan ik misschien beter besluiten te stoppen (zal mijn baas gelukkig van worden)…

Wat voor jou (tati) de beste optie is, is om eens terug naar school te gaan… Nu kom ik uit het zuiden en is mijn Nederlands niet altijd even goed, maar wat jij hier schrijft is zelfs beneden basisschool niveau…

En laat me raden, je bent zeker ook scheidsrechter… Gelukkig hoef je daar niet te schrijven en alleen maar te turven…

Dit bedoel ik nu, wij als spelers worden geacht respect te hebben voor scheidsrechters… Mag ik ook wel een beetje respect terug verwachten…

Enige wat hier gebeurd is dat mensen meteen op de teentjes getrapt zijn, zegt misschien ook genoeg…

• 2voor12

Zeg Norrit, heb jij jezelf al eens verdiept in het feit waar de basis ligt van een aantal sporten. Daarmee bedoel welk type mens kiest voor speciaal deze sport, ik kan je verklappen dat handballers niet aan de bovenkant zit qua milieu waar ze uitkomen, maar waarschijnlijk had jij dat ook al begrepen gezien de fantastische, open actieve, uitnodigende reacties op dit forum. Als zelfs de bondsvoorzitter mee doet!!

Vroeger had je zo'n programma van HarryVermegen, waarin een specifiek onderdeel zat…………………………..Vuilnisman kan deze …………………..ook mee

• Norrit

Programma van Vermegen ben ik niet bekend mee…

Maar het feit dat milieu van afkomst hier boven komt drijven vind ik toch echt wel vreemd worden. Geldt dit dan voor spelers, scheidsrechters of beiden?

En dan nog vraag ik me af wat dit ertoe zou moeten doen.

• Knowitall

Beste mensen, ik lees dit relaas niet eens verbaasd. Ik zie veel fouten en zaken teurg. Zowel van spelers en scheidsrehters. Hierover in dit forum te schrijven, kan nuttig zijn, alhoewel ik twijfel of een NHV hier iets mee doet. Maar goed je kan je ei kwijt. En de starter van dit, onze beste Norrit ken ik misschien als geen ander. Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ik ken hem als een fanatiek spler, maar wel een spler die het niet moet hebben van domme dingen. Verdedigend altijd fair, soms hard, maar dat kan.

Zijn techniek is erg goed en soms onavolgbaar. Te vaak heb ik deze hoekspeler zien vliegen door onbenullen die het armpje trekken en rugduwen leuker vinden als het handballen. Dommer vind ik dan scheidsrechters die zulke spelrs dan benaderen, met opmerkingen als: kom op zeg je hebt hoger gespeeld, je moet meer kunnen hebben.

Dit is iets wat ik te vaak heb meegemaakt. Sorry er zijn zeker goede fluitisten, maar ergens worden die weggehouden voor andere wedstrijden. En inderdaad kom je steeds meer oudere scheidsrechters tegen. Geen opvolging???? Tuurlijk wel maar als je de scheidsrechter gaat lokken met veel geld, en ik praat dan over €500,– per seizoen. Vervolgens fluiten deze mesnen nog geen 5 wedstrijden. Leuke cent niet? De jeugd wordt hiermee gelokt, maar niet gestimuleerd. Boeit niet als je zomaar 100 euri's of meer per wedstrijd opstrijkt. Nee mensen bied deze fluitisten iets beters aan. Misschien was een promotie en degradatie regeling voor arbiters een oplossing. In iedergeval benut de kansen die geboeden worden. Breng spelers en scheidsrechters dichter bij elkaar en dan zie je leuke dingen. Geloof me ik doe het zelf als scheidsrechter, maar vroeger ook als speler. Sta open voor je fouten en praat erover. Loop niet weg. (Of het moet al te dreigend zijn). Ik denk dat beoordelen alleen niet genoeg is. Een bijeenkomst per seizoen brengt niets. Buiten de sterke verhalen van het aantal rode kaarten. Probeer eens een seizoen te fluiten op een manier waarop zulke dingen niet hoeven. Soms moet het.

Inderdaad heeft Norrit gelijk als het om weglopen gaat. Te vaak gezien en meegemaakt dat scheidsrechters hun eigen fouten (ondanks video materiaal0 nog hun gelijk vasthouden. Natuurlijk kun je gedane zaken niet teurg draaien, maar sta er wel voor open, dan gebeurd het je niet meer. En tot slot: Laat mensen die graag willen fluiten en dwing de andere niet tot. Iemand die wil doet het altijd beter dan een gedwongen persoon. Handbal kan mooi zijn, maar wel op een eerlijke en sportieve manier. We zijn geen poessies, maar accepteer fouten, maar let er wel op. Hnadbal moet terug naar de top, want dit zijn oorzaken van de teloorgang. Kijk om je heen en clubs verdwijnen als sneuuw voor de zon. Dat moet stoppen en dat moet met iedereen tegelijk beginnen.

De groeten en Norrit succes, je weet wat je kan en probber je kalm te houden. Laat je niet uitdagen, want dat is ook vaak het geval. We zien ons.

De rest de groeten en veel plezier.