Sorry, actieve lezer, ik moet jou ff tegenspreken.
Je schrijft dat volgens jou een wedstrijd goed is gefloten als aan beide zijden evenveel straffen en strafworpen worden gegeven.
Dit klopt niet, want neem bv een wedstrijd met een team wat een offensieve 6-0 verdediging hanteert, deze zal veel minder strafworpen voor cirkelverdedigen tegenkrijgen dan een team wat een defensieve 6-0 speelt.
Ook zal een team wat veel via de opbouwers scorende pogingen van buiten de 9-meter doet minder strafworpen meekrijgt dan het team wat de cirkelloper en de hoekspeler veel in het spel betrekt.
Een snel of een technisch team zal veel minder persoonlijke straffen tegenkrijgen dan een team wat meer een fysieke spelwijze heeft.
Toch kun je als scheids van zo'n wedstrijd met 2 verschillende spelwijzen een mooie pot maken, nl door te zorgen dat je alle overtredingen op een juiste manier bestraft. Hierdoor krijgen de spelers en de coaches een beeld van de scheids die fluit in de geest van de wedstrijd. En dan kan het best zo zijn dat het ene team 12 tijdstraffen en 6 strafworpen heeft gekregen, terwijl het andere team 3 gele kaarten en 2 strafworpen mocht verzilveren.
Je mag als scheids dus nooit proberen om een gelijke score op de achterkant van het score-kaartje te krijgen. Ik denk dat wanneer dat gebeurt in een wedstrijd zoals ik hierboven heb beschreven de spelers en coaches helemaal niet tevreden zijn, voooral de coach van het technische of het snelle team zal zich zeer benadeeld voelen, terwijl de coach van het fysieke team de scheidsrechter wel zal kunnen knuffelen, wat zij hebben minder straffen tegen gekregen.
gr.,
Superscheids