Niveau scheidsrechters

• (Duim)-Zuigertje

world best referee Schreef:

——————————————————-

> Helemaal mee eens EJ. Ergo het kan zelfs zo zijn

> bij wedstrijden waar de krachtsverschillen dermate

> groot zijn en 1 team wenst over te gaan op het

> forsere geweld, terwijl de anderen gewoon blijven

> ballen het wel heel vreemd zou zijn als er beide

> teams evenveel straffen krijgen. Maar je weet ook

> wel dat actieve lezers geen actieve fluiters zijn

> wellicht…

Sorry collega, even inhaken.

Overgaan op fors geweld heeft niets te maken met het

onderlinge krachtsverschil van de teams, maar met de mentaliteit van het individu.

• Koos

Het spijt me Schneider x 2, ik zie vele wedstrijden en fluit voor mijn plezier maar het voordeel van dit forum is de anonimiteit. Zoals ook jij weet zit niet iedereen op kritiek te wachten. Voor je het weet kost het je carriere en i.v.m. het plezier in het fluiten zit ik niet te wachten op weer een mes in mijn rug. De belangen zijn blijkbaar zo groot dat men bereid is anderen die zich 200% willen inzetten als scheids pootje te lichten. Het tekort is blijkbaar niet zo groot als men doet voorkomen. Overigens weet ik wel een aantal scheidsen te noemen die niet open staan voor discussie na afloop. Lastig voor de spelers en een tekortkoming van de scheids daar deze waarschijnlijk geen zin heeft fouten toe te geven.

Verder vind ik de site handbal-inside een voortreffelijk initiatief, maar veilig kritiek leveren zonder risico te lopen je carriere te verwoesten kan daar niet.

Enige jaren geleden floot ene Harrie Luijs met zijn maat. Dit koppel was echt goed, maar Harrie praatte in het veld meer als de gemiddelde huisvrouw. Als je een kans voor open doel miste hoorde je ineens naast je, “zo, die maakte ik bij de pupillen al”. Ik kan me niemand herinneren die er enig probleem mee had, sterker, bijna iedereen vond het geweldig, want je werd ook niet voor iedere opmerking het veld uitgestuurd. Nu is het te vaak anders, jonge scheidsen wordt verteld dit niet te accepteren en te bestraffen, gevolg is vaak onbegrip, dus commentaar, dus wellicht afhaken van deze jongelui. Vele oudere koppels kunnen helemaal niet (meer) tegen kritiek en schieten direkt in de stress, zien de straf als uitkomst en hoeven ook niet op veel begrip te rekenen.

Zo, en nu carnaval, volgende week weer lekker fluiten, niet alleen voor mijn plezier, maar ook voor die andere 20 en ik weet nu al dat na afloop iedereen tevreden zal zijn, gek he?

Koos.

• heiko

DE SCHEIDSRECHTER BLIJFT ALTIJD EEN BOOSDOENER

Want als ze

• veel door de vingers zien, zijn ze laf, verregaand tolerant en weten geen barst van de spelregels;

• vriendelijk of vaderlijk optreden worden ze slappe klungels genoemd, die bij moeder de vrouw niets te vertellen hebben;

• bij overtredingen keihard en zakelijk de problemen aanpakken, worden ze vergeleken met een dierlijk geslachtsdeel;

• in woord en gebaar duidelijk maken, dat er niet gepraat, maar uitsluitend gesport moet worden, zijn ze misselijke uitslovers;

• het spel niet op de voet volgen en te veel steunen op de waarnemingen van hulpofficials, moeten ze binnen de kortst mogelijke tijd gehuisvest worden in een bejaardentehuis;

• met hun neus overal bovenop staan, zijn ze ordinaire hielenlikkers die dag en nacht dromen van een internationale carrière;

• jong zijn, missen ze ervaring en proberen dat met bluf te compenseren;

• oud zijn, willen ze het altijd beter weten en zijn ongevoelig voor kritiek;

• ingaan op vragen van buitenstaanders en daarbij proberen discutabel lijkende beslissingen glad te strijken, zijn ze arrogante kletsmeiers;

• niet bereid zijn over de wedstrijd na te kaarten, zijn ze verwaande kwasten;

• met de spelers van beide teams streven naar een gezond kontakt, doen ze aan vriendjespolitiek;

• in plaats van een pilsje de voorkeur geven aan een glaasje appelsap, zijn ze dooie pierlala's;

• het aangeboden jonge borreltje likkebaardend naar binnen wippen, zijn ze alcoholisten;

• te lang in een clubhuis blijven hangen, zijn ze vast en zeker omgekocht.

SAMENVATTEND

Onbegrijpelijk eigenlijk, dat er nog steeds mensen zijn, die het scheidsrechteren als (leuke) hobby kiezen.

Wanneer je afgaat op de geschetste problematiek - een wel degelijk op feiten steunende persiflage - dan moet een scheidsrechter zo wijs zijn als Salomo, zo geduldig als Job, zo sluw als een vos, zo moedig als een leeuw, zo dikhuidig als een olifant, zo buigzaam als een riet, zo krachtig als Tarzan, zo gevoelig als een jonge moeder en zo ongevoelig als een steen zijn.

Misschien voor al die beste stuurlui aan de kant iets om over na te denken.

Ik weet het, dit heb ik al eerder geschreven doch ik kon het niet nalaten…