nieuwe regels

• jantje

Jammer ben

maar omdat jij regelmatig vrijwilligers werk doet bij zuidholland gunde ik jou juist die glimlach.

En dit van mijn enige vriend die mij nu hieer ook al laat zitten moet er bijna van huilen

maar het is echt bijna, kan er wel mee leven

binnekort kom ik eens naar het heren team kijken.

al spelen ze niet zo hoog dat het aantrekkelijk zal zijn voor mij

Je vriend Jantje

Ben Tetteroo Schreef:

——————————————————-

> Sorry Roos je hebt gelijk het gaat over de

> spelregels.

>

> Ik kan er niks aan doen maar op een of andere

> manier prikkelt jantje mij altijd om met een

> glimlach te reageren.

>

> Met ingang van heden zal ik inderdaad weer

> inhoudelijk reageren en jantje met rust laten.

>

> Groetjes

• Leek

Er is zoals vaker niks mis met de regels, de spelers kunnen er niet mee omgaan en de scheidsrechters zullen moeite hebben met de waarnemingen.

Dan krijg je dus dat spelers die denken alleen de bal te raken dit ook proberen en zoals al eerder aangegeven op dit forum gaat dat 9 van de 10 keer fout.

De regels zijn simpel als dit misgaat (of als de scheidsrechter meent dat het misgaat) krijg je minimaal een tijdstraf.

Ik verwacht dat veel scheidsrechters hier zullen blijven straffen ook voor de goed uitgevoerde acties, omdat je het vaak gewoon niet kan zien of de arm wel of niet geraakt wordt.

Dus spelers en trainers alleen als je 100% zeker bent dat je alleen de bal gaat raken doen, en dan heb je nog geen garantie.

Succes.

• pipo

niets mis met de regels! regel 6 is zelfs een verademing. Keeper kan veel schade (onbedoelde) toebrengen! Het is ook zeer feitelijk: boem is rood! Dus ieder contact is eraf! –> gewoon in je gebied blijven dus. Ook al is de verleiding daar…

Bijna alle andere regels zijn ook goed. Komt ten goede van de snelheid en het spel ansicht. Alleen… wat zo vaak is is er ruimte in het (soms grote) grijze gebied en ben je dus afhankelijk van de, al dan niet juiste, interpretatie van de scheidsrechter. Dit kan vervelende discusies opleveren en irriterend en frustrerend zijn.

Ben op de hoogte van wat je doet. Zowel de scheids als de speler als de coach dan kan er veel vooruitgang geboekt worden. Maar ach, dit wordt al jaren gezegd….

• nak die sos

wat mij irriteert is ook gewoon het feit dat cirkelspelers bijna niks meer mogen! kom op man, het is geen korfbal!

• Henky

Ben ik het zeker mee eens. Van verdedigers wordt het gedoogd dat ze met alle mogelijk middelen om een sper van de cirkelspeler heen mogen komen. De cirkelspeler zelf mag echter alleen ze handen uitsteken om de bal te vangen!!!!

• Henky

Als ik een beetje naar de regels kijk, denk ik dat de NHVers gemeen spel en hard spel met elkaar verwarren! Vooral het raken van de bal bij iemand die zijn arm al heeft uitgestoken is een doorn in het oog van de handbalsport!!!! Ik weet niet wie deze regels verzint maar volgens mij heeft deze persoon zelf nog nooit in de onderste regione handbal gekeken! Ik hou m'n hart vast met al die ontsnapte TBSers daar!

Daarbij vind ik het te makkelijk om te zeggen: als hij de arm raakt of de bal en de arm is het 2 min. DAAR HEB JE ALS AANVALLER TOCH NIKS AAN? Zelfs als je er een keer een verdediger staat die instaat is alleen de bal te spelen, zal de hoekspeler altijd maar half de actie aangaan OMDAT HET GEWOON TE VAAK FOUT GAAT!!!

Daarnaast krijgt de scheidsrechter weer te veel verantwoordelijkheid, want hij moet inschatten in hoeverre de actie gevaarlijk is en of al dan niet de arm wordt geraakt. Dat is onmogelijk! Je kan niet verwachte dat deze welwillende amateurs deze gevaarlijke actie juist beoordelen.

Ook kan je je nog afvragen of het niet alleen al gevaarlijk is om alleen de bal te spelen. Uiteindelijk gebruik je als speler kracht om de bal op doel te gooien. Wanneer de massa in je hand verdwijnt zal de ontstane energie toch ergens heen moeten. Arm uit de kom?

Daarnaast vind ik dat de handbalsport al jaren vertrut raakt doordat scheidsrechters te veel 2 min. geven voor het klemmen van de aanvaller door de verdediger! Het klemmen van de aanvaller hoort er gewoon bij en is daarbij ook niet gevaarlijk zolang het FRONTAAL gebeurt.

Ook is er nog nooit iemand overleden door een iets te hard tik op de borst. Zelfs met gestrekte arm moet deze overtreding gemaakt kunnen worden. Naar mijn mening is het vaak de aanvaller die de verdediger in de verleiding brengt dit te doen, door z´n eigen terkortkomingen. Hoeveel opbouwers springen er wel niet naar voren in plaats van omhoog. Als je binnen de 9 meter niet omhoog maar naar voren springt, loop je inderdaad wel eens tegen een arm aan!

• Henky

Ook helemaal mee eens. Keeper mag het doelgebied niet uit. Er zijn te veel keepers die niet door hebben hoe gevaarlijk het is

• fred koopmans

Blijkbaar denken vele van jullie dat het NHV de regels veranderd. Dat is dus niet zo. Het IHF heeft de regelwijzigingen doorgevoerd en het NHV moet als lid van het IHF daarin volgen. Nu even wat andere misverstandjes,

Het is de keus van de verdediger of hij wel of niet een poging doet om de bal met een geopende hand en een soepele beweging uit de hand van de aanvaller te spelen. Deze regel bestaat al heel lang, en is echt niet nieuw. Al regelmatig is hier over geroepen dat het in andere landen of zelfs hier in afdelingen anders wordt geregeld. Dat kan niet. Alle landen en alle afdelingen hier in Nederland werken met hetzelfde boekje. Op landelijk niveau en binnen Midden Nederland is er in ieder geval hooguit gezegd dat hierbij vaak overtredingen worden begaan. Er is nooit gezegd dat het niet mag en dus altijd een 7 meter en een 2 minuten zou zijn. Het is opletten voor de scheidsrechter.

Dan de opmerking over klemmen. In de regels staat heel duidelijk dat dit niet is toegestaan en valt onder de zogenaamde progressief te bestraffen overtredingen. Het is namelijk onsportief gedrag. Je ontneemt namelijk spelers (of speelsters) die er technisch zijn de mogelijkheid om hun aktie te voltooien doordat een botte boer er dan maar telkens omheen gaat hangen. Dat kan de desbetreffende boer (of boerin) nog precies 4 keer doen (1* geel en 3 * 2 min). Wellicht dat dit helpt om de technische en goede spelers te beschermen.

• Henky

Het is voor mij niet zo zeer de discussie of het wel of niet mocht… het is gewoon levensgevaarlijk, dus moet je het verbieden….

En als klemmen werkelijk zo erg is, dan zijn ze in de bundesliga zeker allemaal zo goed omdat het klemmen door de vingers wordt gezien? Of zijn het daar ook botte boeren?

• keeper

Ik heb nog even een vraagje mbt de regel van de keeper:

Mag je als keeper ook niet de bal onderscheppen (buiten je gebied) wanneer je daar de speler niet bij lastig valt? Neem aan dat de regel is ingesteld om de bal niet te mogen onderscheppen wanneer je daarbij de kans loopt de speler te raken. (wat vaak frontale botsingen teweeg brengt aangezien de speler de keeper niet heeft zien aankomen)

Niet raken is dan toch ook geen overtreding??