Ja ja dit duurt wel erg lang zo, de bekende doofpot is weer uit de onderste la vandaan gekomen.
vroeg me al een tijdje af of het over deze wedstrijd ging. Was er bij als supporter van Baarn en het ergste dat ik gehoord heb is ‘pannenkoek’. Mag eigenlijk toch wel aannemen dat als er echt gescholden wordt dat het publiek hier wel op reageert en diegene hierop aanspreekt. Voor de rest wel harde wedstrijd maar meer niet.
Toen ik dit verhaal las dacht ik ‘wat afschuwelijk’.
Maar toen een van onze speelsters mij er op attent maakte dat dit onze wedstrijd betrof en dat ons bestuur een brief had binnengekregen die deze scheidsrechter aan de bond gestuurd had, wist ik niet of ik heel hard moest gaan lachen of vreselijk geschokt was.
Maar bij zulke afgrijselijke aantijgingen vergaat het lachen je snel. Ik weet niet wat er mis is met deze man, maar ik vermoed dat zijn problemen niets met handbal te maken hebben maar van zeer persoonlijke aard zijn en waarschijnlijk betrekking hebben op zijn geestesgesteldheid in het algemeen. Zeker, er was commentaar van de tribune en ook van een supporter die met kinderwagen beneden stond. Dat had niet eens zozeer met de incompetentie van de scheidsrechter te maken (niemand is tenslotte perfect en ook ons spel was aan beide zijden van bedroefend niveau) maar met zijn overduidelijke en op sommige momenten bijna ongelofelijke partijdigheid (naar idee van onze supporters dus).
Ik kan me echter van geen van onze supporters voorstellen dat ze dergelijke woorden gebruikt hebben en al helemaal niet dat ze iemand vreselijke ziektes toewensen. Ik heb in elk geval niets dergelijks gehoord en van mijn medespeelsters begreep ik dat ook zij zulke rotdingen niet opgevangen hebben. Denk ook niet dat wij gewoon verder zouden spelen als we zoiets hoorden. Het was ook geen belangrijke, spannende pot ofzo, gewoon zondagnamiddag balletje gooien, eerder slaapverwekkend dan opwindend.
Het verhaal van de coach in de MPV die hem aan wilde rijden is helemaal te idioot voor woorden, onze coach reed met een aantal speelsters mee en zat achterin een klein japannertje!
In eerste instantie wilde niemand van ons team hierop op reageren want dan blijft deze scheids met z’n verzinsels in de belangstelling staan en kan het geouwehoer eeuwig doorgaan. Maar het is ook niet goed om zomaar onze club en supporters zwart te laten maken en onze coach onterecht van dit toch wel zeer zware vergrijp te laten beschuldigen
De vraag is nu of iemand weet hoe je jezelf, je team en je vereniging moet beschermen tegen dit soort aantijgingen en waarom iemand ongestraft valse en gruwelijke verhalen mag vertellen, zowel tegen de bond als op dit prikbord.
Wellicht moet onze coach er werk van maken dat hij volkomen onterecht van zoiets ernstigs beschuldigd wordt.
Er moet een eind aan deze discussie komen.
Nu wordt het een welles/nietes verhaal waar niemand iets mee opschiet. Kijk eens op de site van de afdeling Midden Nederland. Onder het kopje “Nieuws MN” en vervolgens “alle berichten” heb ik vandaag onder de titel “Een Salomonsoordeel” een conclusie geplaatst. Nadat de betreffende verenigingen en de scheidsrechter hierover waren geinformeerd is deze brief ook aan alle voorzitters van de verenigingen in de afdeling gestuurd.
Dit incident staat niet op zich er gebeurt veel meer langs en op de velden, daar moeten wij met z'n allen iets aan doen. Dat begint met dit soort zaken bespreekbaar te maken en ze te blijven signaleren. Niet door een vage discussie op dit forum die uitmondt in aannames en veronderstellingen.
zullen het hier maar bij laten :
Een Salomonsoordeel?
In het Nederlandse rechtssysteem is het gelukkig nog altijd zo dat iemand pas schuldig is als bewezen is dat hij daadwerkelijk het strafbare feit waarvan hij wordt beschuldigd heeft gepleegd. Dit kan alleen worden vastgesteld indien alle partijen zijn gehoord.
Het bestuur van de afdeling MN heeft een klacht van een van haar scheidsrechters ontvangen en heeft deze vanzelfsprekend in behandeling genomen. Daarbij moet worden aangetekend dat het bestuur van de afdeling MN niet bevoegd is tot het geven van straffen en dat deze zaak niet door de tuchtcommissie kan worden behandeld omdat er geen vermelding op het wedstrijdformulier heeft plaats gevonden en geen afgifte achteraf is gedaan. Gezien de ernst van de aanklacht heeft het bestuur van de afdeling MN wel gemeend dat dit verder uitgezocht diende te worden. Hiertoe is het volgende gedaan.
Na ontvangst van de klacht is een brief gestuurd aan de betrokken verenigingen met het verzoek om een reactie. Nadat alle reacties waren ontvangen heeft een gesprek met het bestuur van de bezoekende vereniging plaats gevonden alsmede een gesprek met het bestuur van de ontvangende vereniging.
De klacht betreft drie zaken: de misdragingen van een supporter van de beschuldigde vereniging tijdens de wedstrijd, een door deze supporter geuite bedreiging en een “poging om de scheidsrechter aan te rijden”. Vooral de laatste twee zaken zijn voor het bestuur van de afdeling aanleiding geweest om een onderzoek in te stellen.
Voor de laatste twee zaken zijn vooralsnog geen bewijzen en/of getuigen gevonden, voor het eerste punt is de versie van de beschuldigde minder ernstig dan die van de scheidsrechter. Het bestuur ziet dan ook geen aanleiding om, voor zover dat al mogelijk zou zijn, verdere maatregelen te nemen. Er zijn echter twee zaken waar wij bij stil willen staan:
1. De persoon die beschuldigd wordt van misdragingen als supporter is tevens scheidsrechter van het NHV, juist van scheidsrechters verwachten wij solidariteit met hun collega’s en terughoudendheid in hun commentaar. Beter dan schreeuwen tijdens de wedstrijd is het om elkaar collegiaal te ondersteunen en positief te becommentariëren. Hierop hebben wij deze supporter aangesproken.
2. Wij maken ons zorgen over de verruwing op en langs het veld die langzamerhand ook het handbal steeds meer in de greep krijgt. Wij willen geen toestanden als bij het voetbal waar de verruwing nog veel ernstiger vormen heeft aangenomen. Daar kunnen wij als bestuur van de afdeling alleen maar over adviseren, de uitvoering ligt bij de verenigingen en vooral bij de leden. Natuurlijk ontkomen ook wij niet aan de veranderingen in de maatschappij, dat wil echter niet zeggen dat wij ons er bij neer moeten leggen. Integendeel juist nu moeten wij als afdelingsbestuur met de besturen van de verenigingen gezamenlijk hier tegen in gaan en er voor zorgen dat dit soort zaken niet meer voorkomt. Op de AAV aan het eind van het seizoen zullen wij hier met een voorstel voor komen. In de tussenliggende periode vragen wij aan de verenigingen om zaken die niet door de beugel kunnen aan ons te melden. Wij zullen er nog niets mee doen maar willen op die manier wel inzicht krijgen in wat er speelt en zo nodig verenigingen er op aanspreken.
Uit dit gebeuren heb ik ook nog een les geleerd. Er gebeuren veel zaken om en tijdens een wedstrijd. Veelal leidt dit niet tot aantekeningen op het wedstrijdformulier, dat is jammer want dan gebeurt er niets mee. Ik zou dan ook alle coaches en scheidsrechters willen verzoeken om dit wel te doen of indien dat niet mogelijk is dit toch te melden bij het afdelingsbestuur. Niet direct om strafmaatregelen te kunnen nemen, maar meer om er lering uit te trekken. Natuurlijk moet daarbij rekening gehouden worden met de mogelijkheid dat een reactie gekleurd kan zijn door het resultaat van de wedstrijd. Ik zou er dan ook voor willen pleiten om een mogelijkheid te scheppen waarbij de verschillende partijen die bij een wedstrijd betrokken zijn hun grieven ten opzichte van de andere betrokkenen kunnen uiten zonder dat dit tot sancties leidt maar wel de mogelijkheid biedt om hier van te leren.
Conclusie:
Rond de betreffende wedstrijd zijn er teveel vervelende zaken voorgevallen. Voor de twee zwaarste beschuldigingen is geen onomstotelijk bewijs geleverd om tot een sanctie over te kunnen gaan, de derde beschuldiging wordt niet ontkent alleen over de zwaarte hiervan bestaat discussie. Dientengevolge ziet het bestuur van de afdeling MN geen redenen om verdere maatregelen te nemen mede omdat de beschuldigde vereniging intern er alles aan gedaan heeft om de beschuldigingen te onderzoeken en zich duidelijk heeft gedistantieerd van dit soort zaken. Bovendien hebben zij toegezegd om binnen de vereniging hier de komende tijd veel aandacht aan te zullen besteden.
Gerrit Spilt
Voorzitter afdeling MN
Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?