commentaar op de scheids

• Bassy

Op zoek naar een sporthal met een achteruitgang. Een coach met een busje en een ploeg uit regio D die thuis heeft gespeeld en verloren heeft. Grote kans op Lotus

• ploppie

Gezien de uitslagen zou ik zeggen Lotus. Lacom en Hercules hebben thuis gewonnen, dus die vallen af in mijn ogen. Misschien iemand van Lotus of Tonegido die dit kan bevestigen of ontkennen?

• KH2SA

Er is wel een sport waarbij geen scheidsrechters nodig zijn; Frisbeeën ;)

• FORE

Ik lees nergens dat het om de heren regio D ging dus het kan ook bij de dames regio D zijn geweest, toch:S

Maar als dit soort zaken zich voordoen moet je zeker aangifte doen, zowel bij de Politie als NHV.

Trouwens goed idee(tu)…… kom maar op met die naam van de vereniging, gaan we ze is even fijn boycotten voor de rest van het seizoen.

• Dennis

Puntenaftrek en een flinke geldboete voor de club lijkt mij niet meer dan logisch…

• B-Laro

Hoi scheids,

Mag ik je allereerst bedanken dat je nog steeds plezier hebt in het fluiten? Ik vind het geweldig dat er mensen zoals jij zijn die het fluiten als hobby hebben en er week achter week zin in hebben een wedstrijd te leiden. Topper!

In de wedstrijd probeer ik respect te hebben voor de scheidsrechter. In ons geval altijd twee (om mensen voor te zijn: ook met 2 scheidsrechters kan je het goed met ze oneens zijn ;-) Afgezien van een afkeurende blik bij een twijfel van mijn kant (beleving van spelers / scheids / coach blijft anders) of een ‘ohh nee!’ in het heetst van de strijd gaat het bij mij niet. Mensen die hun emoties minder gemakkelijk de baas kunnen moeten door hun coach/teamgenoten/publiek/ouders/vriendin of …. worden aangesproken om de belangrijkste punten van spelletje beter te zien: snelheid, teamspel, plezier en respect.

Het begint als speler bij jezelf: een speler in de break-out laat je gewoon doorlopen, raak een hoekspeler niet meer aan als hij in de lucht is en sandwich een opbouwer niet te hard als hij tussen 1 & 2 doorvliegt. Het fluiten zonder die vaak beladen en dus lastige beslissingen (meteen rood? alleen geel? wel/geen penalty? wel / geen voordeel?) wordt daardoor een stuk leuker en aantrekkelijker voor scheidsrechters. Of het gaat om de tijd tussen overtreding en het daadwerkelijk fluiten door de scheidsrechter, de hoogte van de straf of het wel/niet beïnvloeden van de scheidsrechter door de coach van de tegenpartij: bij die beslissingen is er vaak onenigheid. Het is geven en nemen, vergeet niet dat je als speler gebruik kunt maken van een scheids die niet lekker in de wedstrijd zit! Wees slim, blijf vriendelijk en pak dat voordeel! Je pakt zelf de ruimte die er is en geeft de scheidsrechter de ruimte die hij nodig heeft. Je krijgt een overtreding mee terwijl je jezelf (iets) aanstelt, staat een klein beetje in de cirkel en het doelpunt wordt toch geteld enz enz. Win-win situatie:)

Er zitten altijd twee kanten aan een verhaal, daarom kan ik niet te diep ingaan op je beschrijving. Aannemend dat het allemaal is gebeurt begrijp ik volledig dat het je dwarszit. Ik denk dat iedereen het ermee eens is dat de reacties en emoties buiten proportioneel zijn. Een keer schreeuwen naar de scheidsrechter omdat je het met de beslissing oneens bent moet kunnen. Een eventuele bestraffing daarop moet je als speler daarna ook accepteren.

Wat jij signaleert is een landelijke vervaging van grenzen. Geen punten die zijn opgeschreven maar dingen die we altijd al zo doen (b.v. het opstaan in de rechtbank als de rechter binnenkomt). Over de oplossing kunnen we discussieren maar dat het snel opgelost moet worden om iedereen plezier in het spelletje te laten houden is duidelijk. De bedreigingen moet je zeker melden bij het NHV. Alleen wat doen en kunnen zij ermee? Zoals eerder is genoemd zou ik contact opnemen met de politie of een landelijke scheidsrechtersbond (bestaat zoiets?) om advies te vragen hoe je er verder mee om kunt gaan. Ik vraag me namelijk af of de politie hier iets mee kan omdat je niet iedereen kunt aanwijzen. Lastig dus voor de politie. Bedenk dat je er als scheidsrechter staat om in je vrije tijd een lekkere wedstrijd te fluiten. Als er een (steeds groter wordende) minderheid is die dat verziekt moet daar tegen worden opgetreden. Er moet een grens worden getrokken om iedereen te laten genieten van het handbalspelletje en de jeugd te tonen dat het leuk blijft!

Pfff…lang verhaal geworden. Ik vind het erg vervelend dat er (tegenwoordig) zo met scheidsrechters wordt omgegaan en dat er blijkbaar niemand van opkijkt én iets tegen het gedrag doet. Ik hoop dat je plezier blijft houden aan het fluiten: gemotiveerde mensen zoals jij heeft de handbalsport nodig!

Scheids, sterkte!

Speler hoofdklasse A

• een scheids

Helaas moet ik ook aangeven, om de heren niet in discrediet te brengen, het was bij de Dames

• een scheids

Ik wil ook bij deze jullie steun enorm bedanken, wat ik hiermee wil is aan te geven dat wij scheidsrechters ook gewoon mensen zijn, wij kunnen ook fouten maken, maar blijf respect houden. Dankzij jullie steun ga ik bij het NHV een klacht indienen, tegen deze vereniging en coach

• rapporteur

Ik wil je graag helpen met een rapport richting tucht commissie NHV

• jopiedewit

ik vind wel, dat als je zoiets aan haalt, over zulke bedreigingen moet je ook aangeven welke coach en welke club het is. je brengt nu andere verenigingen in discrediet, of viel het allemaal wel mee. lag er geen sneeuw, zodat het glad was op de parkeerplaats. als het wel zo is dan betreur ik het, maar nogmaals geef dan aan wie en waar het was…..succes verder

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.