Heldere uitleg Referee!
Ik weet dat de voetbal ruim een miljoen heeft gestopt in het werven van scheidsrechters en de meeste scheidsrechters die daaruit voortgekomen zijn, gaan alleen maar bij thuiswedstrijden van hun eigen club fluiten: clubscheidsrechters.
Zou het een oplossing zijn (ik dacht dat men in Zuid Holland al zo iets heeft) alle afdelingswedstrijden te laten fluiten door scheidsrechters van de thuisclub?
Zouden er dan elke maandag allerlei mailtjes en telefoontjes naar de AWS'en over de scheidsrechters?
Over hun niet-neutraliteit?
Als in handballend Nederland in de breedte de zgn “thuis-fluiter” zou worden ingevoerd, zouden we dan meer mensen krijgen die willen fluiten?
Of juist niet?
De mensen die op deze wijze het scheidsrechtersvak leuk gaan vinden, kunnen altijd doorstromen naar hoger niveau.
Als je in de afdeling speelt, dus ook niet zo'n hoog niveau (!!), mag je dan wel topscheidsrechters eisen?
Ik denk dat elk niveau de scheidsrechter krijgt die het verdient: hoe hoger je speelt, hoe beter de scheidsen.
Ik vind het de moeite waard de thuisfluiter landelijk in te voeren.
En dan gelijk ook stoppen met zeuren over de kwaliteit, want dat heb je dan als club zelf in de hand.
Wat ik ook belangrijk vind is een goed antwoord op het volgende:
nu worden veel mensen naar de cursus gestuurd (leveringsplicht) die het helemaal nooit zullen redden. Hebben de clubs ooit eerst gekeken of iemand überhaupt geschikt is scheidsrechter te worden?
Ik ben het met Referee eens: de eerste oplossing ligt bij de clubs, de spelers, de teamleiding.
Als daar niet iets veranderd blijven we dweilen met de kraan open.
En misschien beseffen we niet eens wat al dat opleiden veel geld kost, terwijl het grootste deel van de scheidsrechters op korte termijn stopt. Weggegooid geld.
Dus we kunnen ook nog eens veel geld besparen en uitgeven aan…… (vul zelf maar in)