carlos tnt, ik daag je uit. kom maar een keer een wedstrijd fluiten bij onze vereniging.
je geeft lik op stuk, kom het maar laten zien dan.
en die veel tijd waar jij eht over hebt, zoveel tijd is het echt niet hoor.
Goede uitdaging, Moaningmhyrtle!
Als Carlos geen tijd heeft voor een opleiding maar wel prima denkt te kunnen fluiten?
Geef hem die kans!
Maar laten we dan ook ophouden met die discussie dat scheidsrechters er niks van begrijpen en nog meer tijd moeten steken in kennis vergaren over handbal en de spelregels. Want alle scheidsrechters in Nederland doen het vrijwillig (dus in de vrije tijd)
En zoals je weet hebben de meesten tijd tekort (of gewoonweg: geen tijd voor over)
Ik denk dat scheidsrechters die met plezier fluiten, graag willen leren.
Laten we Carlos en iedereen die net als hem denkt over hetscheidsrechter-zijn een eerlijke kans geven.
En Carlos zegt toe,dat als het allemaal toch wel wat tegenvalt, hij de cursus gaat volgen.
Andere oplossing: iedere handballer in Nederland fluit minimaal 2 wdstrijden per seizoen (op senioren-niveau).
Eens kijken of het allemaal inderdaad zo makkelijk is.
De start is makkelijk: alle mannen pakken eerst het fluitje!
Beste,
ik heb geen moeite om een keer te komen fluiten bij jullie…en dit is geen reden om terug te krabbelen, ik heb in het verleden al genoeg (vriendschappelijke) wedstrijden gefloten op senioren niveau…
echter denk dat je dan meer doelt dat ik het fluiten onderschat dan dat het een structurele oplossing is voor het probleem op te lossen.. ik heb dit zelf ook bij mijn vereniging aangedragen om te fluiten voor een wedstrijd of 6 per seizoen. (is maar een paar weekenden, dat weet ik ook wel…. maar is beter dan niets.
natuurlijk snap ik dat er een bepaald keurmerk moet zijn, maar denk dat er in de lagere klassen al blij zijn met een scheidsrechter op zich..
mijn aanhaling is dan ook maak het makkelijker of duidelijker om een scheidsrechter te zijn.
dus het punt dat elke senior 2 wedstrijden zou moeten fluiten, vind ik geen slecht streven..
maak het leuker/duidelijker om scheidsrechter te worden… dit begint bij de verenigingen, maar het simpele doorschuiven vanuit het nhv, gaat wel erg makkelijk…. heb in mijn carriere nog geen wervende actie op dit gebied bewust meegemaakt.
Ooit is er in de regio Rotterdam de “thuisfluitcursus” in het leven geroepen. Dit was omdat er een groot tekort aan scheidsrechters ontstond. Ervaren spelers/speelsters konden in iets van 3 avonden een diploma krijgen waardoor zij ingezet konden worden als thuisfluiter. Na de fusie met Den Haag werd dit afgeschaft. De kwaliteit most omhoog.(terecht). De scheidsrechters met een “thuisfluitdiploma” werd de mogelijkheid geboden om met 2 avonden dit diploma om te zetten in een echt HS2 diploma. Degenen die hier geen “zin” in hadden MOCHTEN niet meer fluiten. Dit alles was (terecht) om de kwaliteit te verbeteren. Fanatikelingen als Carla van Dijk en Harry Luis gingen als een speer aan de slag met nieuwe cursussen zoals de HS2 en HS3. Er kwamen vele geslaagden vanaf.
Helaas verloren we vele scheidsrechters die wel voldeden aan de kwaliteiten voor thuisfluiter maar niet de officiele papieren hadden en geen behoefte hadden aan de extra avonden.
Nu wordt er middels dit forum weer opgeroepen tot een soortgelijke verkorte cursus. Ik denk dat de Boboos in ZuidHolland het hier niet mee eens zijn. Die gaan voor “kwaliteit”.
Ik ga as. zondag weer keihard mijn best doen, waar zeg ik niet, en de vergoeding maakt mij niet uit, gratis doe ik het ook, net als de meeste spelers.
Graag reageer ik ook op de stelling dat 3 euro en de reiskosten niet genoeg zou zijn. Als je besluit scheids te worden, heb je een bepaalde behoefte om een wedstrijd tot een goed einde te leiden. Wat mij betreft heeft dit niets met de vergoeding van 3 euro te maken. Ook niet met de reiskosten. Ik fluit iedere week en verdiep mij in de teams, het is mijn hobby, dus als er wat geld bij moet, dat doe ik dat.
Dat er vanuit het NHV weinig steun komt kan ik ook onderschrijven. Een paar maanden geleden was er de “week van de scheidsrechter”. Iedere vereniging is aangeschreven met het verzoek de scheidsrechter wat meer in de watten te leggen. Vanuit het NHV,( oftewel onze vertegenwoordigers) is er niets ondernomen. Recent werd er een oproep gedaan voor een weerbaarheidstraining, ik wil graag kennis maken met het figuur die dit verzonnen heeft. Ik denk dat dit iemand is die zelf hulp nodig heeft van en psycholoog o.i.d. Zoals iedere scheidsrechter geleerd heeft mag je je collega´s niet afvallen, ook al stapelen ze blunder op blunder. Ik vind dat er ook grenzen zijn, dus als ik zelf fluit en zie dat op een hoog niveau koppels echt de boel verkloten, ik het recht heb deze figuren op hun fouten en verantwoordelijkheden te wijzen. Soms staan deze hiervoor open en geven fouten toe, maar ook gebeurt het dat zij even geen zin hebben te praten over situaties.
Ik had altijd commentaar, heb de uitdaging aangenomen, fluit inmiddels beter dan de gemiddelde dus vind ik dat ik ook het recht heb anderen te bekritiseren, vaak vind men dit niet leuk, maar dan moet ,men zich proberen te verbeteren.
Jan
Beste Cirkel,
Ik ving je commentaar erg nobel en je de wijze waarop je het NHV verdedigd in deze is bewonderenswaardig, Ik denk toch echt dat je wel even een heel belangrijk puntje over het hoofd ziet; Als ik kijk naar het niveau van de huidige scheidsrechters dan kun je toch niet concluderen dat dit een redelijk niveau heeft? Tuurlijk zou het fijn zijn als er een hele zwik mensen een sroomcursus voor scheidsrechter zouden volgen maar daar ;los je structureel niks mee op!
Alle huidige scheidsrechters hebben dezelfde cursus ook gehad aan het begin van hun carrière en kijk eens naar het niveau nu?
Er ligt denk ik een hele grote taak voor het NHV (naast de verplichting van de clubs zelf om hun leden te leren dat het niveau van de scheidsrechters echt niet beter is en zal worden) in weggelegd om de scheidsrechters beter te gaan begeleiden. Ik ben er van overtuigd dat het erbarmelijke niveau van de scheidsrechters te wijten is aan het gebrek aan (na-bij)scholing en goede begeleiding voor bestaande scheidsrechters. Hierdoor is de interesse om te gaan fluiten op een heel laag niveau gekomen bij veel handballers.
rapporteur
Ik kan niet anders dan toejuichen wat harry en carla doen,
deze mensen zijn zeer gedreven bezig en moeten hierin ook alle steun krijgen
Wat echter opvallend is dat de scheidsrechter commissie dit jaar niks organiseer kijk maar eens op de site bij zuidholland
volgend jaar pas want dan veranderen de spelregels hier en daar.
mag niet liegen er was een weerbaarheidtraining die echter geen doorgang heeft gehad.
lijk me ook overbodig als je deze training nodig zou hebben, zou je echt niet geschikt zijn als scheidsrechter.
Laten we nu eens bij ons zelf te raden gaan welke competenties zou een scheidsrechter nodig hebben.
hoe gaan we om met het promotie degradatie beleid, voorbeeld waarom zijn er koppels in Brabant gaan fluiten wellicht door de koppigheid van de scheidsrechter commissie.
Als scheidsrechter kan je zelf ook naar je energetische inzet kijken hoe leef je naar de wedstrijd toe zie nu nog koppels en solisten 15 min voor tijd binnen komen.
in ieder geval eens per kwartaal iets doen voor je scheidsrechters.
is het niet zo dat er nieuw bloed in de scheidsrechter commissie moet komen .
paak, hartman, 30 jaar geleden zaten deze mensen ook al in de scheidsrechter commissie
zijn echt aan vervanging toe
dus verengingen zorg hier voor
alleen dan kan je een kwaliteit slag maken en komen mensen als harry en carla nog meer tot hun recht.
Jan Schreef:
——————————————————-
> Ooit is er in de regio Rotterdam de
> “thuisfluitcursus” in het leven geroepen. Dit was
> omdat er een groot tekort aan scheidsrechters
> ontstond. Ervaren spelers/speelsters konden in
> iets van 3 avonden een diploma krijgen waardoor
> zij ingezet konden worden als thuisfluiter. Na de
> fusie met Den Haag werd dit afgeschaft. De
> kwaliteit most omhoog.(terecht). De
> scheidsrechters met een “thuisfluitdiploma” werd
> de mogelijkheid geboden om met 2 avonden dit
> diploma om te zetten in een echt HS2 diploma.
> Degenen die hier geen “zin” in hadden MOCHTEN niet
> meer fluiten. Dit alles was (terecht) om de
> kwaliteit te verbeteren. Fanatikelingen als Carla
> van Dijk en Harry Luis gingen als een speer aan de
> slag met nieuwe cursussen zoals de HS2 en HS3. Er
> kwamen vele geslaagden vanaf.
> Helaas verloren we vele scheidsrechters die wel
> voldeden aan de kwaliteiten voor thuisfluiter maar
> niet de officiele papieren hadden en geen behoefte
> hadden aan de extra avonden.
> Nu wordt er middels dit forum weer opgeroepen tot
> een soortgelijke verkorte cursus. Ik denk dat de
> Boboos in ZuidHolland het hier niet mee eens zijn.
> Die gaan voor “kwaliteit”.
> Ik ga as. zondag weer keihard mijn best doen, waar
> zeg ik niet, en de vergoeding maakt mij niet uit,
> gratis doe ik het ook, net als de meeste spelers.
>
> Graag reageer ik ook op de stelling dat 3 euro en
> de reiskosten niet genoeg zou zijn. Als je besluit
> scheids te worden, heb je een bepaalde behoefte om
> een wedstrijd tot een goed einde te leiden. Wat
> mij betreft heeft dit niets met de vergoeding van
> 3 euro te maken. Ook niet met de reiskosten. Ik
> fluit iedere week en verdiep mij in de teams, het
> is mijn hobby, dus als er wat geld bij moet, dat
> doe ik dat.
> Dat er vanuit het NHV weinig steun komt kan ik ook
> onderschrijven. Een paar maanden geleden was er de
> “week van de scheidsrechter”. Iedere vereniging
> is aangeschreven met het verzoek de scheidsrechter
> wat meer in de watten te leggen. Vanuit het NHV,(
> oftewel onze vertegenwoordigers) is er niets
> ondernomen. Recent werd er een oproep gedaan voor
> een weerbaarheidstraining, ik wil graag kennis
> maken met het figuur die dit verzonnen heeft. Ik
> denk dat dit iemand is die zelf hulp nodig heeft
> van en psycholoog o.i.d. Zoals iedere
> scheidsrechter geleerd heeft mag je je collega´s
> niet afvallen, ook al stapelen ze blunder op
> blunder. Ik vind dat er ook grenzen zijn, dus als
> ik zelf fluit en zie dat op een hoog niveau
> koppels echt de boel verkloten, ik het recht heb
> deze figuren op hun fouten en
> verantwoordelijkheden te wijzen. Soms staan deze
> hiervoor open en geven fouten toe, maar ook
> gebeurt het dat zij even geen zin hebben te praten
> over situaties.
> Ik had altijd commentaar, heb de uitdaging
> aangenomen, fluit inmiddels beter dan de
> gemiddelde dus vind ik dat ik ook het recht heb
> anderen te bekritiseren, vaak vind men dit niet
> leuk, maar dan moet ,men zich proberen te
> verbeteren.
> Jan
Ik denk dat Hartman bijna onvervangbaar is geworden.
Wie heeft er zin om vanaf donderdagavond tot zaterdagavond aan de telefoon te hangen om de afschrijvingen recht te trekken en alles te bemannen. Vaak fluit hij met zijn maat op zaterdagavond en zondag, soms wel 3 wedstrijden. Als je de redenen hoort waarvoor er soms afgeschreven wordt, kan ik me voorstellen dat Hartman soms ontploft. Een moeilijk opvulbare functie. Die man moet gekoesterd worden.
Jan
Wat een leuke discussie om te volgen. (tu) Een paar zaken wil ik toch wel eens nader uitleggen want zo te zien bestaat er wat onduidelijkheid.
Ten eerste is het in de nieuwe opzet van de HS 2 flink anders. Het betreft nu 5 avonden van ongeveer 2 uur, waarin je de theorie krijgt bijgespijkerd. Je moet wel een en ander aan huiswerk doen, want (en ik kan je ongeveer 1.000 voorbeelden geven) de spelregelkennis van de de speelers en speelsters is BEDROEVEND LAAG!!!!
Ten tweede mag je gedurende de cursus fluiten. Onder begeleiding van een begeleider die ook meetekent op het wedstrijdformulier..
Na 5 weken mag je dan een proeve van bekwaamheid afleggen (als je tenminste kunt aantonen in je portfolio dat je het een en ander op theoretisch gebied beheerst) waarna je je diploma krijgt.
Of de opleiding dus teveel tijd kost, ik denk dat het wel meevalt.
Dan een en ander over de opleidingen. Deze zijn allemaal herschreven. Wat alleen heel erg jammer is het feit dat twee van de beste opleiders van Nederland niet meer beschikbaar zijn om dit verder uit te bouwen. Ik ben bang dat we hier wat gaten gaan laten vallen wellicht, maar misschien dat anderen dit goed gaan oppikken.
Als laatste wil ik nog meegeven dat elke vereniging verantwoordelijk is voor de levering van scheidsrechters. Het afschuiven richting NHV is erg makkelijk en ook niet reeel. Wat ik erger vind is dat diverse verenigingen werkelijk geen fluit uitvoeren om dit te verbeteren. En dit zijn vaak topverenigingen in de hoogste divisies. Het zijn echter tobverenigigingen met betrekking tot scheidsrechters zowel qua levering als qua opvang als je er moet fluiten. Zelf fluit ik op hoofdklassen en af en to eerste divisie niveau. Ik kom wat dat betreft genoeg tegen.
Over de kostenvergoedingen zouden wellicht op afdelingsniveau wat verbeteringen kunnen worden doorgevoerd. Wat dan echter wel de keerzijde van de medaille is, dat er dan een contributie verhoging moet komen. De kosten gaan immers flink omhoog. Als je aan de ere, eerste divisie of hoofdklasse deelneemt, moeten de verenigingen een flink bedrag betalen voor de teams die daarin meedoen. Hieruit worden dan de kosten van de scheidsrechters en andere officials (rapporteurs o.a) vergoed. Voor de nieuwsgierigen onder jullie deze vergoedingen zijn 0.18 ct per km en een vergoeding voor de wedstrijd van € 15,00 voor de HK, € 25,00 voor de eerste divisie en € 35,00 voor de eredivisie. Rijk worden we er niet van zoals je ziet. Daarvoor ben je dan vaak 5 -7 uur weg van huis (ik woon Almere, en Sittard is dan een leuke uitdaging). In de afdelingen is dat welwat minder natuurlijk. Maar toch we doen het met liefde en plezier. En met mij in ieder geval veel van mijn collega's.
X(
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?