Dat is nou eens een goede opmerking. Mocht je naar voc willen komen kan je gelijk met de dames 1 mee trainen. Talent of niet. Eigen opgeleide meiden worden dan gewoon aan de kant gezet. Dat is wel een beetje jammer hoor!!!
Ik denk zelf dat het principe van een HA wel werkt, alleen we verwachten te snel in een te korte tijd.
De meiden zelf zijn gemotiveerd, omdat ze het spelletje leuk vinden (anders kom je denk ik ook niet in aanmerking hiervoor).
Het probleem zit hem namelijk niet in de dames competitie. Het probleem zit hem erin dat er geen landelijke a jeugd divisie is.
Je ziet namelijk dat speelsters steeds jonger al in de eredivisie spelen. En dat komt niet omdat het niveau bij de dames heel hoog is, maar omdat het niveau bij de jeugd te laag is. Dus gaan spelers en speelsters op zoek naar een uitdaging en die vind je vaak bij een eredivisie ploeg die talenten graag opleiden.
Op het ogenblik dat er een landelijke a jeugd divisie is, zal je zien dat er in de jeugd veel meer uitdaging komt. Als men een minimum leeftijd van 17 jaar voor senioren competities zou aannemen, zal dat een hoop schelen.
Na het lezen van dit stuk snap ik het zelf niet meer dus hoop dat jullie mijn punt een beetje begrijpen
Noord Holland-noord is niet nederland er is al eens geprobeerd om voorafgaand aan een eredivisie wedstrijd ook een jeugdwedstrijd te plannen, echter het blijkt dat een aantal eredivisieverenigingen geen jeugdteam op de been kunnen krijgen. Ach zo krijgt de LUIERcompetitie van Zwitsal steeds meer kwaliteit. Trouwens opvallend zijn de laatste tijd de vele speelsters die afhaken met knie blessures, veel er van hebben veel getraint, ik hoor hier weinig over, wordt hier onderzoek naar gedaan hoe proberen ze dit te verminderen of gaan ze uit van de gedachte er komt wel weer een volgende lichting.
idd veel blessures. Er wordt niet gekeken naar belasting en belastbaarheid. Arbeids/Rustverhouding. Nazorg is niet goed. Hoe zit het met de voeding?
Wordt de krachttraining individueel bekeken. Wordt de stof die die week getraind is door de HA naar de clubs gestuurd?
Mogen de meiden af en toe een “snipperdag” opnemen? Worden de trainingen aangepast wanneer de meiden op school in een drukke periode zitten?
Is er een sportpsycholoog? De nazorg wordt dat gedaan met massages, warmte/koude pakkingen, sauna's? Bij voedsel wordt er na de trainingen voldoende water gedronken, daarna suikers genuttige en vervolgens eiwitten voor de spieropbouw?
Kunnen de trainers zien wanneer iemand een verkeerde houding heeft (fysiek gezien), kunnen zij zien of iemand er mentaal even doorheen zit?
Hoe groot is de daadwerkelijke druk?
Wil je zulke zaken allemaal goed regelen moet je veel meer geld hebben en een sportlab achter je hebben?
Dit is niet het geval, het is allemaal erg pseudo-professioneel, dus een plan dat leuk lijkt maar niet goed doordacht is.
Stop er nu mee en laat de jonge meiden terug gaan naar de clubs, er zit niet of nauwelijks rendement in de HA. Zowel voor de ontwikkeling niet als voor het financiele niet (het behalen van EK's of WK's).
Zorg er voor dat er een groep na jong oranje komt van meiden tot 23 die een paar sterke internationale toernooien afgaat, om te kijken wie er waarschijnlijk nog de overstap naar het A-team kan maken, maar laat ze daaronder lekker bij de clubs en de vertegenwoordige nationale teams. Zorg voor een beter infrastructur voor de jeugd door bij bepaalde regio's de A1, B1 en C1 die bij de eerste 4 eindigen samen tegen elkaar te laten spelen vanaf volgend seizoen. Stop als NHV daar wat geld in. Laat in D-jeugd het korfbal model los, door 3:3 te spelen op 1 helft (aanval/dekking) of zoals ze dat in duitsland doen.
Zorg ervoor dat clubs geld krijgen om stageplekken te creeren voor toekomstige trainers, zodat het niveau van trainers vooral bij de jeugd omhoog gaat, Geef meer aandacht voor scheidsrechters op een lager niveau en op jeugdniveau.
Kortom een breder en stevig fundament is belangrijker als het zwaar maken van de top. Uiteindelijk stort dan namelijk het gebouw in, zoals men nu kan zien.
Er is veel kritiek op de handbal academie en een gedeelte daarvan terecht volgens mij. Moeten zij als team in de eredivisie spelen en moeten we de contributie ervoor verhogen? Wat volgens mij niet terecht is, is om te twijfelen aan een noodzaak voor een dergelijk initiatief van het NHV.
Dat er veel jonge spelers en speelsters rondlopen in de Nederlandse competitie heeft een aantal redenen. Behalve de intensieve belasting van handbal op het lichaam is de belangrijkste rede dat, door het onprofessionele karakter van de eredivisie (men wordt voor 95% niet betaald), de spelers al jong stoppen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar veel mensen kunnen het tussen hun 25e en 30e niet meer opbrengen om alles te geven voor een hobbie en gaan zich richten op andere dingen zoals werk en sociaal leven. Bij een smalle sport als het handbal is er dan al snel een probleem.
Als eredivisie vereniging is het dan zaak om vroeg de talenten in te lijven en die ook vroeg te brengen. Dat is de enige manier nu om niveau te verzekeren.
De handbalacademie komt ook voort uit het gebrek aan geld in het handbal. Clubs kunnen talenten niet de optimale fasciliteiten bieden om zich te ontwikkelen. Dat zorgt voor een minder niveau ten opzichte van andere landen.
De keuze is gemaakt voor de handbalacademie toen er door een goed resultaat op het WK meer subsidie kwam voor het handbal vanuit NOC/NSF. Het concept is wel degelijk een lange termijn plan. Want op welke manier gaat het handbal anders breder worden (en dus een hogere top halen) dan door internationale successen te behalen.
Door de talenten van de (bredere en dus sterkere) dameskant alle fasciliteiten te bieden om zich optimaal te ontwikkelen hebben we een grotere kans dat het Nederlands dames team binnen 10 jaar nog een keer 5e wordt op het WK.
Dat er niet direct successen zijn gevolgd op die 5e plek op het WK dat is jammer maar niet heel gek. Kijk maar naar de herenselectie die zich niet plaats voor het EK terwijl op alle posities spelers in sterke buitenlandse competities spelen.
Ook de top moet breder zijn om concequent succes te boeken.
Hoe kan het NHV dat anders proberen aan te pakken dan door jong talent goed op te leiden. We moeten ergens beginnen.
Talenten opleiden -> successen boeken -> aandacht -> meer sponsors en nieuwe leden -> meer fasciliteiten en een bredere basis -> opleiden -> meer succes -> meer aandacht -> etc!
Nogmaals ik zie het samenspelen in de eredivisie niet als voorwaarde om over 5 jaar grote successen te gaan boeken maar ik zie het wel zitten.
Ik hoop dat de talenten van de handbalacademie zich internationaal gaan bewijzen en de volgende lichting talent dezelfde mogelijkheden zullen krijgen. Dan met iets meer financiele steun van NOC/NSF!
Ik ben het eens dat door internationale successen de aandacht voor het handbal beter wordt en er meer geld vrij komt waardoor er een bredere basis komt.
Echter de manier waarop er nu gewerkt wordt binnen de HA is niet professioneel genoeg om de top te halen, aangezien de speelsters niet echt de vooruitgang boeken die ze zouden moeten boeken. De speelsters die de aansluiting hebben gemaakt bij de A-selectie spelen niet of nauwelijks. Het zijn de meiden die in het buitenland spelen die er staan. Deze meiden hebben nooit op de HA gezeten. Ik denk dat men niet in het buitenland komt te spelen omdat men bij de HA zit maar gewoon om je talent hebt of niet. Lois en bijv Estevana zijn speelsters die van nature uit goed zijn en daardoor naar het buitenland zullen vertrekken, dat kon je jaren geleden al zien. Tuurlijk is het zo dat wanneer je meer traint je vaker herhaalt dat je dan ietwat beter wordt, maar de vooruitgang is te miniem. Dus kun wel concluderen dat de HA niet de toegevoegd waarde heeft die men voor ogen had. Mede door de al eerder door mij genoemde argumenten.
Ook mag zo'n initiatief nooit op de schouders rusten van de leden van het NHV, maar zou dit initiatief compleet door derden moeten worden gefinancieerd. Door de bondscontributie fors te verlagen (lees; de top minder zwaar te maken, minder bobo's, beter sponsorbeleid) hebben de clubs meer geld om de speelsters beter te faciliteren. Dit zal meer in het voordeel werken van het NHV als het opzetten van de HA waar misschien 40 mensen blij mee zijn.
En wat levert dat dan op, die jeugddivisie?
Daar hoor ik ook niet bepaald positieve geluiden over?
Een paar korte kreten:
aan de basis opleiden bij clubs en handbalscholen
clubs professionaliseren (geld komt wel als er succes is: vraag eens aan Ton Boot hoe het ook kan)
kleinere eredivisies (dames) dus meer tijd voor grote internationale wedstrijden (toernooien, interlands, EuropaCup)
weg met al die reserveteams in de topklassen, maar maak een talentencompetitie voor spelers tot bv 21 jaar met een paar dispensaties (lees: routine)
geen spelers onder de 18 in de seniorenklassen (zie Deens model): meiden van 20 die al 4 jaar bij de senioren spelen hebben geen nieuwe uitdagingen meer en haken veel te snel af…
duidelijke keuze voor topsport: zet het EredivisiePlatform (waar men het toch nooit eens is) om in een Topsportsectie met eigen verantwoordelijkheid
laat de topsport zichzelf bedruipen (dus winst mogen ze ook zelf houden!)
clubs dwingen om keuzes te maken: nu veel te vrijblijvend (in de hoofdklasse denkt men al topsport te bedrijven)
HandbalAcademie (zonder competitie) mag voor mij, maar als de leden hier voor moeten betalen, dan mag men er ook iets voor terug verlangen in de vorm van bv clinics, schoolprojecten enz. -dus breedtesport- zonder daar weer extra geld voor te vragen.
Alles valt of staat met het maken van duidelijke keuzes!
Dat moet niet alleen het NHV doen, maar vooral de clubs zelf
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?