Financien NHV

• barbamamma

Beste Gerrit,

Misschien even voor alle duidelijkheid. Het zijn geen afdelingsafgevaardigden meer, maar bondsafgevaardigden. Een wezenlijk verschil.

Toen u nog voorzitter was van de vereniging Havas hadden we inderdaad via de door u voorgestelde weg nog de mogelijkheid om input te leveren.

De afdeling zoals die waarvan u voorzitter bent, is dan ook niet erkend door het NHV. Het is een zelfstandig rechtsorgaan dat door de verenigingen in het leven is geroepen en dus niet niet door de bond.

• Gerrit Spilt

U heeft gelijk het zijn bondsafgevaardigden. Maar toch geldt nog steeds dezelfde weg, bij de AAV zijn de bondsafgevaardigden aanwezig om te horen wat de verenigingen van de bondsvoorstellen vinden. Dit nemen zij mee naar de AVV. Natuurlijk kan het zo zijn dat hetgeen zij daar horen reden is om (geheel of gedeeltelijk) van de in de AAV geuitte opvattingen af te wijken. Zij hebben immers het belang van alle handballers te behartigen! Natuurlijk zullen zij in een volgende AAV aangeven waarom zij een afwijkend geluid hebben laten horen. Het enige verschil tussen de vertegenwoordiging door het afdelingsbestuur of door de bondsafgevaardigden is dat het afdelingsvestuur kan worden afgezet en de bondsafgevaardigden niet (zijn voor een periode van 3 jaar benoemd).

Inderdaad zijn de afdelingen afzonderlijke rechtspersonen die geen formele binding hebben met het NHV, dat is natuurlijk een vreemde zaak want zij worden wel geacht het centraal goedgekeurde beleid uit te voeren. Deze constructie werkt dus niet, dit is een belangrijke reden om over te gaan tot 1 NHV,

• Paul Ramakers

Beste Barbamama en beste Gerrit,

Sinds ruim een week, weet ik van het bestaan van dit discussieforum.

Als bondsafgevaardigde wil ik reageren op de laatste twee door u afzonderlijk ingebrachte bijdragen.

In 2007 heeft de toenmalige bondsvergadering zelf- en doelbewust gekozen voor de huidige structuur, waarin bondsafgevaardigden uit de verenigingen werden gekozen. Zelf- en doelbewust is nadrukkelijk de bepaling opgenomen dat afdeling-verenigingen geen lid van het NHV zijn.De afgevaardigden naar de verbondsvergadering waren toen (2007) allen afdelingsbestuursleden.

Bondsafgevaardigden ( uit het hele land) vertegenwoordigen de leden in de bondsvergadering en keuren het (financieel) beleid goed/af, zoals voorgesteld door het bondsbestuur. Ook hebben zij een (sterke) controlerende taak toegewezen gekregen om in naam van de leden deze uit te voeren. Bondsafgevaardigden, handelend zonder last of ruggespraak, spreken niet namens de leden, maar in naam van de leden.

Het is een goede zaak, wanneer bondsafgevaardigden zich openstellen voor meningen/suggesties/ voorstellen van leden uit het gehele NHV.

Per afdeling worden weliswaar twee bondsafgevaardigden gekozen (voor een termijn van drie jaar), maar zij spreken niet namens de (meerderheid van de) leden in die afdeling. De standpuntbepalingen kunnen wel gevoed zijn door o.a. het bezoeken van de algemene afdelingsvergadering. Maar de bondsafgevaardigden hebben een eigen (doorslaggevende en bepalende) stem in de bondsvergadering. Zij stellen het (financieel) beleid vast en controleren de afspraken.

Het zou m.i. een goede zaak zijn, indien bondsafgevaardigden meerdere afdelingsvergaderingen zouden bezoeken, alhans vergaderingen waarin de bondsstukken worden besproken. (Ik probeer vooraf, schriftelijk, de verenigingen, die mij gekozen hebben, te informeren over mijn/ ons -andere bondsafgevaardigde- standpunt.) Zij zouden dan daar hun standpunt kenbaar moeten maken en zien/horen of dat draagvlak heeft (in het hele land, binnen het NHV). Vergelijk de bondsvergadering met de Tweede Kamer en het handelen van Tweede Kamerleden en het wordt een stuk duidelijker.

Afdelingsbesturen zijn mede beleidsbepaler en beleidsuitvoerder van het NHV-beleid en in de zin van het duale stelsel geen besluitnemers en controleurs van hun eigen (gevoerde) beleid (in medebewind).

Afdelingen zijn op dit ogenblik rechtspersonen (verenigingen met volledige rechtsbevoegdheid) en geen zelfstandig rechtsorgaan, zoals werd opgemerkt.

Afdelingen hebben zich (in het verleden) aangesloten bij het NHV en hebben een aantal bevoegdheden overgedragen aan het NHV, zoals wedstrijdreglement, tuchtrechtspraak, alsmede de verplichting dat verenigingsleden van de afdeling-vereniging het lidmaatschap dienden aan te vragen van het NHV. Meerdere beleidsafspraken zijn gevolgd.

Alle NHV-leden, die correcte opmerkingen hebben, over de voorstellen van het bondsbestuur, welke voorstellen in de bondsvergadering behandeld worden kunnen ook rechtstreeks de (alle) bondsafgevaardigden benaderen. Als bondsafgevaardigde sta ik open voor alle suggesties. U kunt/mag mij mailen: pjm.ramakers@hetnet.nl.

• Donald Nobel

Geachte heer Ramakers,

Als ik uw bijdrage goed heb begrepen is het democratisch gehalte van deze constructie dus 0,0 (nul komma nul). De afgevaardigden zijn/worden volgens U voor 3 jaar gekozen en handelen zonder last of ruggespraak. Ik denk dat hier juist de kneep zit. Als de leden enig invloed op het actuele beleid willen hebben dan zullen ze in het meest negatieve scenario 3 jaar moeten wachten tot zij nieuwe afgevaardigden mogen kiezen. Het zou wenselijker (lees democratischer) zijn dat bondsvoorstellen eerste door de organen worden besproken die de bondsafgevaardigden kiezen en dat de bondsafgevaardigden zich committeren aan het oordeel van de organen die hen gekozen hebben.

Ik meen bijna zeker te weten dat meerdere sportinstellingen met eenzelfde structuur op deze wijze opereren.

Ik heb te weinig kennis van zaken om te weten hoe het bij er bij de bondsvergaderingen toe gaat maar vraag me wel af of er bekend gemaakt wordt hoe de afgevaardigden stemmen en of het mogelijk is tussentijds bondsafgevaardigden naar huis te sturen en nieuwe afgevaardigden te kiezen.

Wellicht kunt u mij hieromtrent informeren.

Vriendelijke groet,

Donald Nobel.

• ook RR

Alle plannen om het dameshandbal in Nederland naar de top te helpen zijn mislukt, het begon met Bert Blunder, ( mislukt bij de heren als trainer en toen maar dames gaan trainen). Als je sponsors en media wil trekken dan zul je moeten inzetten op de MANNEN en niet telkens een op jeugd gebaseerd meisjesteam zich laten kapot spelen tegen 30 plussers uit Scandinavie en de Oostblok. We hebben prima jeugdopleidingen in de regio. Schaf de competitievervalsende academie af .

Hoe moet je als clubbestuurder aan een mogelijke sponsor uitleggen dat het NHV je beste talenten inpikt. De clubs gaan dit niet volhouden, mark my words!!

Nog een tip, en als je dan toch de academie voortzet, selecteer dan niet op talent maar allen op LENGTE, als ze zoveel trainen leren ze vanzelf wel handballen.

( deze tip is gratis)

• jopiedewit

een opmerking van het van de bonds vergadering op 19 december

Toen aan de orde kwam welke ruimte het bondsbestuur zou krijgen m.b.t. de begroting 2010 (er was en er is immers geen officieel vastgelegd begroting, op basis waarvan uitgaven gedaan kunnen worden) bleek dat de afgevaardigden de ruimte niet wilde geven.

Daarmee werd een extra bondsvergadering (AVV) nodig,die binnen de daarvoor door de statuten voorgeschreven kortst mogelijke termijn uitgeschreven zal worden.

In die vergadering zullen er twee begrotingen gepresenteerd worden:

A een begroting voor zes maanden, ietwat aangepast, maar wel uitgaande van de ambities, zoals neergelegd in het “meerjarenbeleidsplan”

B een "geamputeerde begroting met rigoreuze keuzes'

Bij de laatste beleidswijziging werd er door het bestuur opgemerkt dat de keuze voor een fundamentele beleidswijziging ook bestuurlijke consequenties zou hebben!

Ieder trek zijn of haar eigen conclusie

ze doen toch hun eigen zin

• Gerrit Veenstra

Tja, wat mij betreft blijft het allemaal maar wollig gepraat, meer kunnen die Bobo's niet. Volgens mij is een begroting een simpele rekensom, maar ja uiteindelijk altijd een tekort.

Die bobo's blijven maar praten over het belang van de sport, uiteindelijk is het meer het strelen van hun eigen ego, die Split voorop…Tot de kern kunne ze niet komen, altijd een verhaal van meerdere pagina's.

• Paul Ramakers

Geachte heer Donald Nobel,

Zoals aan het slot van mijn reactie gemeld, mag iedereen mij als bondsafgevaardigde benaderen: pjm.ramakers@hetnet.nl. Indien u (zij) het op prijs stelt (stellen) een nadere toelichting te krijgen, dan zal ik dit rechtstreeks per mail doen, of als een telefoonnummer kenbaar wordt gemaakt, zal ik contact met u opnemen.

De huidige bondsstructuur, met bondsafgevaardigden die zonder last of ruggespraak hun functie binnen het NHV vervullen, is - nogmaals - bewust ingevoerd in 2007, na jarenlange discussie. De juridisch adviseur van het NHV had hiertoe aanbevelingen gedaan, omdat deze ook in tal van andere sportbonden van toepassing is/ zou zijn. Voor een termijn van drie jaren is gekozen om enige continuiteit te verkrijgen bij de bondsafgevaardigden.

Het vroegere democratische stelsel ( het getrapt stelsel: de leden in een vereniging vaardigden hun verenigingsbestuursleden af naar de afdelinsgvergaderingen en in de afdelingsvergaderingen werden (meestal) afdelingsbestuursleden afgevaardigd naar de bondsvergadering), werd niet meer van deze tijd geacht. Afdelingsbetuursleden waren immers, zo werd gesteld, ook medeuitvoerders, ook in de gedachte van één NHV.

Dus alle leden (althans in meerderheid, maar bij een unaniem besluit van de toenmalige verbondsvergadering, februari 2007) hebben via het getrapte stelsel bewust gekozen voor het nieuwe stelsel (dualistisch stelsel). Een optimaal democratisch besluit.

Ik sluit hierbij mijn deelname aan deze discussie. Ieder die nu nog iets weten wil, kan mij bereiken.

Misschien is het nuttig dat binnen het NHV een discussielijn wordt geopend, waarop - onder eigen naam - positieve of afwijkende standpunten op een correcte manier kenbaar worden gemaakt.

• Ook RR

Beste Paul,

Dan wil ik je het volgende probleem voorleggen: Wij als eredivisieclub hebben aan de dameszijde veel meer moeilijkheden dan aan de herenzijde met het binnenhalen van topsportsubsidie en sponsoren voor talentontwikkeling. De overheid wijst dan naar de handbalacademie als schuldige. De sponsoren zien vaak herenhandbal als betere publiciteitssport.

Mijn stellingen zijn:

Stop de handbalacademie en investeer in regiocentra voor heren en dames.

Investeer als bond meer in de heren die hebben een betere publiciteitswaarde.

( De dames hebben de laatste 15 jaar overigens alle kansen gehad en niets bereikt)

• cirkel

Bewust gekozen voor de extra veragdering op 6 januari?

De dag van de 3 wijzen

Als het handballand in 3 groepen wordt verdeeld (bestuur, management en de afdelingen) kunnen we stellen:

De wijzen gaan NAAR het oosten (Oosterbeek)

Ik wens allen veel wijsheid