Ik weet niet wie heeft gezegd dat in de afdeling utrecht de leden zijn gehalveerd in 2010.
Dat kan makkelijk sinds de afdeling utrecht al reeds 3 jaar is opgeheven.
Dus afdeling utrecht heeft 0 leden.
Ik denk als je naar Zuid Holland kijkt dat er zat plaatsen zijn waar geen handbalclub in de omgeving is.
Mensen die bij Achilles in Gorinchem handballen moeten een stuk reizen (minimaal 20 km) voordat ze bij een tegenstander gearriveerd zijn.
Bij plaatsen zoals Bergambacht, Strijen, Cromstrijen, Korendijk en Schoonhoven is geen handbal in de buurt te bekennen, en dat is echt zonde.
In Hoek van Holland waren ze (volgens mij Westlandia en Unitas`63) bezig om een club op te richten, alleen heb ik er niets meer van vernomen. Weet iemand hoe dat er nu voor staat?
In Nieuw Vennep zijn ze wel goed bezig moet ik zeggen, want die kunnen aankomend zaalseizoen met hun nieuwe club beginnen met 3 teams.
Ik zat zojuist even te kijken naar de poule-indeling voor het komende zaalseizoen bij NHV afdeling Limburg. Het viel me op dat er inderdaad veel meer damesteams zijn in vergelijking met herenteams.
De getallen in Limburg:
senioren (1e klasse en lager): 55 damesteams versus 40 herenteams
A-jeugd (alle nhv-limburg klassen): 46 damesteams versus 19 herenteams
B-jeugd (alle nhv-limburg klassen): 79 damesteams versus 25 herenteams
C-jeugd (alle nhv-limburg-klassen): 82 damesteams versus 25 herenteams
Ik ben bang dat over < 10 jaar er bijna geen herenhandbal meer bestaat bij de jeugd in Limburg !
Vind je het gek?
In Limburg leeft voetbal een groot deel meer dan handbal. Daarbij is mijn ervaring dat vanaf de B-jeugd en een beetje goed is, weggekaapt wordt door BFC of Sittardia. V&L valt enigzins mee aangezien ze zelf een m.i. goede een brede vijver in eigen huis hebben.
Indien de drijfveren in een teampje steeds weggehaald worden, gaat de zin bij jonge boys snel voorbij..
Zo vaak trainen ze bij andere clubs vaker ook hoor! Snap dat nou eens…
Er wordt gewoonweg met de naam van een grote naam geflirt en voorgehouden dat ze doorgroeien naar Lions.. Terwijl ze over een paar jaar weer terug zijn..
Voor de boys zelf begrijp ik best dat ze een avontuurtje aan willen gaan, echter vernietig je daardoor wel de breedtesport… mja.. dat is toch niet zo belangrijk he….
Toppers en talenten horen toch niet (meer) in de breedtesport?
Toppers en talenten kunnen ook uit de breedtesport komen…
Gun die toppers en talenten gewoon hun kans en laat ze zien hoever ze kunnen komen.
Als de club belangrijker is dan de topper of talent zullen we in Nederland altijd een matig niveau krijgen/houden.
Als ik Peb en anderen lees dan bekruipt mij het gevoel dat je alleen nog maar in de top mag spelen als je bij een topclub bent opgeleid.
Wat een bekrompen gedachte….
Als je zo denkt, gaan je talentvolle spelers vanaf 13 jaar toch al weg naar die topclub?
Waar mag een talent/topper uit een regio waar geen eredivisie is dan spelen om de top te halen???
Doorstroming geeft nieuwe talenten nieuwe kansen.
Dus elke club in de breedtesport (dus 1e divisie en lager!!!) moet zijn talent stimuleren het beste uit zichzelf te halen.
Als je dat goed in je beleid verwoord, wordt je vanzelf een aantrekkelijke club voor de breedtesport.
En laten we dan ook eerst eens definiëren wat een topclub is met topsportambities.
Volgens mij kunnen wij die clubs op één hand tellen!
Dat een talent weg gaat, is niet meer dan begrijpelijk. Echter is dat mijn probleem niet.
Het probleem is dat door het wegkapen van ieder talent, de verenigingen/teams/spelers een stuk minder motivatie vinden om het spelletje uberhaupt te spelen. Daardoor stoppen veel jeugdleden (onvoldoende leden in een team, geen fatsoenlijk team, geen zin om steeds afgeschoten te worden) en wordt de breedtesport ( en ja… dat is tot 1e divisie..) alsmaar kleiner…
DAT is volgens mij de reden waarom de herentak bij de NHV zo smal bezet is….
Dit lijkt me niet de reden!
Volgens mij is Nederland een voetbal land, en aangezien hier veel jongens op zitten misschien de reden!
Voetballen minder meisjes dan jongens dus die zitten misschien op handbal.
Je kan er moeilijk over gaan denken met betrekking op top sport en weghalen van talenten en weet ik het.
Maar volgens mij voetballen teveel jongens ten opzichte van handbal!
Iets anders is het niet!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?