wat is er aan de hand in herenhandballand

• brabander

wat is er aan de hand in handballand.

hoor dat er vele verenigingen zijn die hun 1ste herenteam terugtrekken uit regio/hoofdklasse.

in de regio c trekt unitas zich terug en hvv weet nog niet of ze kunnen starten

in de hoofdklasse trekt witte ster zich terug en gaat afdeling spelen

in de regio d stopt een team

hoe zit het toch en hoe komt het toch

wel jammer

• Flaflip

Bij HVV is een heel team weg gekaapt door Hellas en Hercules en volgens mij had Unitas vorig seizoen al problemen om elke week een team op de been te krijgen.

• .

Weg gekaapt. het klinkt net alsof ze geen keus hebben gehad.

Die jongens kiezen uiteindelijk altijd zelf. En als je hoger op wilt dan, dan wil je dat (lijkt mij) zo snel mogelijk. En dan ook echt hoger op wanneer iemand dan zo een team hebt waarvan je zeker kan zijn (of je nou speelt of niet), dan zal je logischerwijs toch weg moeten. En zijn de jaren om daarnaar toe te bouwen ‘'verloren’' jaren, in plaats van wisselen van vereniging. En dat zal je altijd hebben als kleiner club. Dus om nou de volle schuld bij Hercules of hellas te leggen, wat je hiermee toch bedoel. is niet helemaal terecht denk ik.

• Flaflip

Ik kom verkeerd over. Ik bedoelde er gewoon mee dat HVV hun spelers is kwijtgeraakt aan Hercules en Hellas doordat ze gevraagd zijn om daar te gaan handballen en dat daardoor HVV zich terug zal trekken uit de competitie.

• narfy

De meeste spelers van HVV trainen al een jaar of 2-3 mee met Hellas, dus het zat er wel aan te komen dat ze op een gegeven moment de overstap zouden maken. Ze zijn, volgens mij, doorgegaan bij HVV om kampioen te worden bij de A-Jeugd en senioren. Dat is gelukt, dus zijn ze klaar voor een stap hoger op.

Als je zo talentvol bent, ga je toch niet in dezelfde klasse spelen als de 3de teams van Hercules en Hellas?

• FORE

Op je vraag wat is aan de hand in handballand kan ik je zo een paar antwoorden geven.

Kijk eens naar het ledental bij het NHV, dat is de afgelopen jaren sterk terug gelopen.

Verenigingen die het vroeger zelf op wisten te lossen, doordat er genoeg spelers doorstroomde vanuit de eigen jeugd opleiding bestaan bijna niet meer.

Zij moeten dus wel gaan vissen in een vijver die steeds meer overbevist raakt!

Kleine verenigingen zullen als zij dan nog bestaan, over enkele jaren alleen nog meedoen in de klasse afdelingen, de grotere zullen de betere spelers weg blijven trekken.

Je krijgt een soort voetbalmodel, satelietverenigingen die lokaal opleiden en wanneer de speler genoeg geleerd heeft gaat hij ballen bij de grotere broer.

Die grotere broer zal op zijn beurt er zorg voor dragen dat de opleidingen etc. bij de kleinere vereningen goed verzorgt zijn.

Ontwikkelingen waar je als verenigingsmens natuurlijk niet op zit te wachten, het roer kan nu nog om……..maar als de kleintjes blijven denken dat zij voldoende uitdaging bieden aan spelers die absoluut naar de top willen door 1 of 2 keer per week te trainen dan hebben zij dat mis!

• lmggo

Ben het volledig met FORE eens, maar zit de essentie niet in het net (meer) willen handballen van jongetjes?

Als ik kijk naar het aantal jongens-jeugdteams in de competie binnen NHV Noord (Gr/Fr/Dr) dan wordt je daar absoluut niet vrolijk van. Ook wij als vereniging hebben de grootste moeite om ook maar 1 jongensteam op de been te krijgen.

Gelukkig hebben we komend jaar eindelijk weer een jongens C-jeugdteam.

Wat kunnen we (de verenigingen) doen om jongens aan het handballen te krijgen.

We moeten meer gaan concureren met de andere zaalsporten, maar hoe???

• hut

Ik denk dat het niet zozeer de vraag is wat de verenigingen kunnen doen om meer jongens aan het handballen te krijgen. Het lijkt mij vooral een taak van het NHV om het handbal meer te promoten en eindelijk het imago van meisjes-sport af te werpen. Behalve het organiseren van schoolhandbaltoernooien wordt er echt te weinig gedaan aan handbalpromotie.

Ik weet niet of het NHV voldoende middelen heeft, maar het zou geen kwaad kunnen om een landelijke campagne te starten om jeugdleden te werven. De afdelingen van het NHV en de clubs moeten uiteraard een rol spelen in de uitvoering, maar het overkoepelende plan zal toch echt door het NHV moeten worden neergelegd.

• Moszelman

Nou ik weet dat een hoop mensen het volgende niet inzien maar

dit probleem is nou precies de rede waarom de har&o in opgezet.

Elke dag handbal lessen op school geven om de sport in de breedte

te promoten, dat is een jaar lang meer 40 uur perweek handbalpromoting.

Deze kinderen naar de plaatselijke club, ook buiten de.har&o associatie, begeleiden zodat de club groeit.

Deze sport ook promoten bij trainers etc om er voor te zorgen dat de regio

club de kinderen kwalitatief beter gaan trainen.

Vervolgens als de kinderen ouder worden en meer moeten trainen om wel een kwalitatieve grooi door te kunnen maken maar helaas kan deze plaatselijke club kan dit niet aanbieden, gaat har&o extra trainingen geven. Maar deze kinderen worden nog niet geselecteerd, zijn te jong, lekker bij eigenteam laten spelen.

Als ze ouder worden en zelf kunnen kiezen voor jeugd topsport of gewoon lekker breedte sport, krijg je de mogelijkheid om bij het jeugd selectie team mee te spelen. Je blijft wel contributie betalen aan je oude club zodat deze breedte club gewoon fnancieel kan blijven bestaan.

Als je vervolens senior wordt kan je kiezen voor topsport of breedte, maar je blijft gewoon bij je oude vereniging ingeschreven.

Op deze manier wordt er een poging gedaan om handbal heel direct te promoten, in de bredte te groeien, kinderen de mogelijkheid te geven voor een goede opleiding maar wel bij hun vriendjes te laten spelen. Op latere leeftijd de mogelijkheid geven voor top of breedte sport. En de doorstroom naar de topsport zo min mogelijk ten koste te laten gaan van de plaatselijke breedte club

Ik geef toe het is niet allemaal perfect daar maar iig doen ze een poging daar de handbal situatie in Nederland te verbeteren waarbij ze ook nog even voorbij hun eigen persoonlijke belangen kijken…

Als mensen nog betere ideetjes hebben lees ik het graag.

• kesco

Inderdaad op de scholen moet het handbal al gepromoot worden.

Onze vereniging verzorgt op de lagere scholen in onze gemeente een handbaltraining gevolgd met een scholentoernooi.

Elk jaar houden wij hier diverse leden aan over zodat wij alle catogorieen ruimschoots bezet hebben en houden.

Ik kan dit elke vereniging aanraden.

Kost wel wat moeite maar zo houd je een vereniging wel draaiende