Als ik me de laatste jaren ergens aan gestoord heb, is het wel het feit, dat het tegenwoordig zo is, dat jonge spelers maar menen ten alle tijde te moeten spelen “als ze een balletje kunnen gooien” en diep beledigd zijn als ze (een keer) niet spelen. Sommigen zelfs zo diep beledigd, dat ze er vervolgens het bijltje maar bij neer gooien. Overigens mag een speler teleurgesteld zijn, maar dat is iets anders dan beledigd! Toen ik bij heren 1 kwam (ook als speler van jong-oranje!), was je blij als je een wedstrijd mee mocht ook al zat je vervolgens de hele wedstrijd op de tribune of sterker nog met een filmcamera in je klauwen… Het was in die tijd uitzondering, dat je voor je 20e in de basis stond, laat staan mocht spelen…
Ook dat heeft te maken met een stukje mentaliteit. We zijn bezig met prestatiesport op landelijk niveau, of je nou in de opbouw of in de afbouw van je carriere zit. De beste speelt en zo lang een jonge speler niet gelijkwaardig presteerd aan een oude speler op dezelfde positie, hoort hij (minder of) niet te spelen. Op trainingen en momenten dat die jonge spelers wel de kans krijgen zullen ze moeten laten zien en moeten bewijzen, dat ze behoren te spelen. Dit doe je niet door nog minder op de training te doen en je grote gekwetste ego menen te moeten laten zien… En geloof me, zo ging het vaak de afgelopen jaren… En toch konden dat soort jongens niet aan de kant gezet worden wegens gebrek aan anderen… Helaas…
V&L heeft echter op dit moment weer de ouderwetse de luxe, dat zij een hele grote selectie heeft, waarin iedereen zich zal moeten bewijzen en vooral de jonge gasten. Ook zo wordt qua mentaliteit het kaf van het koren gescheiden, wie echt wil rent vervolgens ook echt wel harder op de training… Je leert omgaan met teleurstellingen, die je bij de Lions onherroeppelijk ook tegen gaat komen… Dan kun je beter nu al bij de club constateren, dat iemand het op mentaliteit niet redt, dan dat dat uiteindelijk gebeurd bij de Lions, alwaar hij een plaatsje bezet houdt voor iemand die die mentaliteit wel heeft…
Maar vooralsnog mag V&L niet klagen…