7 november 2009 Limburger
Vandaag weer een mooi stuk in de Limburger over THZL. Misschien dat politiek en pers nu eens vragen gaan stellen en deze mensen naar huis gaan sturen.
Enkele uitspraken:
“Lions wacht nog steeds op subsidie”
1. “De eerste schijf van dat totaal ( €800.000,-) 300.000 had volgens THZL al betaald moeten zijn”.
2. ”thzl heeft het geld nodig om de onkosten te kunnen voldoen”
3. ”Budget voor dit seizoen is €630.000”
4. “Het ontbrekende deel is nodig om de doelstellingen waar te kunnen maken”
5. “provincie en THZL zijn het oneens zijn over een aantal voorwaarden die aan de subsidie zijn verbonden”
6. “zo eist de provincie een Professionele organisatiestructuur
7. “de tol betalen voor de mislukte fusie in het Zuid Limburgse betaalde voetbal”
8. “We mogen het geld van de overheid niet gebruiken om spelers te betalen”
9. “zo heeft de stichting de voor dit seizoen geplande technisch directeur en businessmanager niet kunnen aanstellen. We hebben goede kandidaten op het oog”
Een snel rekensommetje leert dat er €330.000 aan sponsoring binnen is gekomen en dat dit geld al uitgegeven is (of dit seizoen er doorheen gaat). €330.000 om een aantal ervaren (zwaar overbetaalde) tweederangs handballers en een groep talentvolle spelers (met vergoedingen om te komen handballen) de mogelijkheid te geven zich te ontwikkelen. Ik vraag me af waar deze zak met geld naar toe gaat. Zeker als je weet dat de drie verenigingen niet meer profiteren van extra trainingsmogelijkheden of trainers. Het gaat dus naar ongeveer 25 handballers en alle managers/trainers/begeleiders daaromheen.
En dan ook nog durven te zeggen we hebben het dubbele nodig!
Ik vraag me dan ook af welke doelstellingen THZL heeft als ze €600.000 nodig hebben om eredivie te kunnen spelen (geen Beneliga, geen europa cup, en ook nog eens onderin de eredivisie).
Waarschijnlijk stelt de provincie dezelfde vraag omdat THZL en provincie het oneens zijn over de voorwaarden. Dit betekent dat de doelstellingen niet gelijk zijn, anders kun je het bijna niet oneens zijn over voorwaarden.
Ik vraag me trouwens af hoe het überhaupt mogelijk is dat politiek en THZL onderhandelen over voorwaarden. THZL mag het beleid van de provincie ondersteunen maar zeggen wel tegen de provincie jullie beleid en doelstellingen gaan wij onder onze voorwaarden uitvoeren. Wat een arrogantie van een stel zichzelf benoemde bestuursleden en waarom gaat de provincie daarin mee? Hoe haal je trouwens in je hoofd om dit in de krant te zetten. Eigenlijke zegt THZL: “geef die zak met geld en zeur niet over voorwaarden”
En ook nog gaan klagen dat het, het gevolg is van een mislukte fusie in het voetbal. Wat een vergelijking en een weinig kritische blik heb je dan op jezelf (de provincie wil een professionele organisatiestructuur! Met andere woorden: bestuur jullie stralen geen professionaliteit uit en hebben na dik 1,5 jaar nog geen organisatie kunnen opzetten)
Waarom weet niemand wat de doelstellingen zijn waarvoor €600.000 nodig is (en de helft daarvan van de belasting betaler moet komen)
Goed dat THZL de boeken open gooit. Nu kunnen pers en politiek aantonen dat ze niet geschikt zijn om een sport weer op de kaart te zetten (als dat al niet gebeurt was).
Ziedend oog