NHV laat veel leden liggen

• ook oud handballer

Oudhandballer ik snap je probleem maar juist daarom zou het mooi zijn als er op termijn meer clubs komen ook bij jou in de buurt kun je voortaan om 8 uur vertrekken.

En het niveau zal niet zo'n probleem zijn, want volgens mij is 10 uur sochtends geen eredivisiewedstrijd.

Ik las ergens in je bericht iets over 3e klasse, en daar kan een nieuwe vereniging volgens mij vrij snel instappen.

ook merk ik in je reacties veel negativiteit. jammer !!! want kritisch zijn is geen probleem maar draag iets positiefs bij in je afdeling dan komen we ergens.

• stuiterbal

Ik kan je vertellen dat het in de eindtermen van het bewegingsonderwijs staat dat scholen de banden met de bewegingscultuur moeten versterken, het probleem is waarschijnlijk niet bij scholen binnen komen, maar een “product” aanbieden wat voor scholen aantrekkelijk is. Als er mensen zijn die hier meer informatie over willen (de eindtermen bedoel ik dan), zou ik als tip willen geven op de site van de KVLO te kijken, hier staan de eindtermen, weet je wat de eindtermen zijn dan weet je gelijk waar je een stukje “lasten” van de school over zou kunnen nemen. Vereist natuurlijk wel wat creativiteit.

Wat betreft het naschooltijd mankracht met kwaliteit hebben ben ik het helemaal met je eens, echter wat dat betreft is 90% van de jeugdtrainers die rondloopt in handballand niet bekwaam een groep jongeren te begeleiden.

Uiteindelijk heb je het helemaal recht bij het eind, niet kijken wat het kost maar wat het oplevert.

• cirkel

Stuiterbal, ik heb vernomen dat de (verplichte) sport op de basisschool het eerst uitvalt bij bv ziekte van leerkrachten.

70% van de basis haalt niet de normen voor bewegen.

“een kwestie van gedwongen keuzes maken” zegt het basisonderwijs

Ik denk dat de sport wel wil, maar het basisonderwijs niet.

ze zeggen ja, doen nee

het is toch van de gekke dat op baisscholen nauwelijks vakleerkrachten bewegen zijn?

En dat mag een verenigingsvrijwilliger aanvullen?

En dan weer zeuren over bevoegdheden?

Onderwijs zou het speerpunt moeten zijn. Als ik zie hoeveel kinderen van 12 jaar niet eens een koprol kunnen of durven maken..

Een oplossing? alle basischolen moeten verplicht sportverenigingen “adopteren”, minimaal 5 verschillende sporten.

Alle kinderen verplichten minimaal turnen (of gewoon gymnastiek) en zwemmen.

Let eens op hoe basisvaardigheden met sprongen vooruit gaat.

Het meest ideaal? kinderen tot 8 jaar mogen nog geen specifieke sport kiezen: eerst werken aan “bewegen”

• lefthanded

Handbal les op school zou mooi zijn. ik heb ooit een gehoord dat in de planning van gymleerkrachten verplicht 2 lessen per jaar geven moeten worden, ik weet niet of dit klopt.

Als elke afdeling nou probeert in de komende 5 jaar probeert 1 vereniging op te richten en 3 verenigingen proberen te redden van de ondergang.

Of misschien zouden moeten verenigingen zich wel jaarlijks moeten verantwoorden wat er gedaan is op het gebied van ledenwerving. Het is erg extreem, maar als dit helpt om verenigingen te behouden, waarom niet.

Het beste is dat er over gepraat wordt en het geen taboe is. En laten we dit positief houden, dan bereiken we veel meer.

• handbal promo

Iemand nog andere ideeën?

• AdE

Goedemorgen, eind jaren 80 had men in de afdeling Den Haag een scholen adoptieplan, dit heeft toen geleid tot een behoorlijk ledenwinst terwijl in de rest van Nederland er een ledendaling gaande was, wellicht moet er eens gekeken worden of iets dergelijks weer haalbaar is. De verenigingen laten helpen door de afdelingsbureau's. Elke vereninging krijgt op basis van een postcodeselectie 1 of 2 scholen toegewezen waarmee ze een intensief contact proberen te krijgen en dmv proeftrainingen en toernooien het handbal gaan promoten….(tu)

• lefthanded

Voor Gerrit

Hier staan volgens mij een aantal ideeën over hoe er nieuwe leden getrokken kunnen worden

• roony

MWEP MWEP!!!!!

• Stuiterbal

Ik kan hier bijna niets tegen in brengen, maar als ik een beetje tussen de regels doorlees denk ik ook dat ik in discussie ben geraakt met een leerkracht.

Vooral je laatste punt vindt ik heel belangrijk, kinderen voor 8 jaar mogen nog geen sport kiezen, daar ben ik het ook helemaal mee eens want kinderen in deze leeftijdscategorie moeten eerst alle grondmotorische vaardigheden nog leren voordat zij uiteindelijk aan specifieke technieken mogen beginnen. Maar wat let een vereniging om een gymgroep te huisvesten? Ook een logische manier om kinderen aan je vereniging te binden en een goede fundering te leggen.

En wat betreft bevoegdheden mag er inderdaad wel eens een oogje dicht geknepen worden, ik vind het alleen zo jammer dat de ouders met de grootste mond vaak aangesteld worden als coach, terwijl dit vaak mensen zijn die geen zicht hebben op zowel het spel als ontwikkeling van het kind. Een vereniging zou gerust ook ouders die het trainen/coachen leuk vinden een kleine cursus aan kunnen bieden.

Het zijn nog steeds allemaal maar ideëen natuurlijk.

• cirkel

Nee, Stuiterbal, ik ben geen leerkracht.

Ik kijk en zie, ik luister en hoor

Ik zie veel ideeën “op papier”

Waar het mij omgaat dat er veel gevraagd wordt van vrijwilligers uit verenigingen (waar we toch al steeds te weinig van hebben)

En die vrijwilligers moeten de bureaucratie en status (lees: bevoegdheden) binnen het falend bewegingsonderwijs op baisscholen opvangen?

De enige wijze waarop hier veranderingen in komt: laat het onderwijs vakmensen uit de sportwereld met en redelijke vergoeding instromen.

Een deskundige, enthousiaste persoon die misschien geen PA heeft gevolgd, is vele malen beter dan leerkrachten die alleen kijken naar bevoegdheden, CAO's etc. Gewoon deze mensen “passeren” en van hogerhand opleggen dat nu eindelijk eens actie komt.

Niet op papier, niet uit de mond van een Erica “Giechel” Terpstra (die heeft alleen maar iets met topsport en camera's)

De clubs en bonden willen echt wel!