Scheidsrechters tekort

• topper

ik ken het zelf ook, ik heb de HS-1 gedaan. maar ik kan niet gaan fluiten omdat ik op zaterdag moet werken. ook wil ik nog steeds de HS-2 cursus doen, als ze daar nu elke week een avond voor gaven ben je ook sneller klaar en hoef je niet zo lang een cursus te volgen. ik vind dat er slecht promotie word gemaakt bij de clubs over de HS1+2. als ik er zelf niet mee te maken had zou ik er ook niks van weten.

• #5 - Harry

Zoals ik al eerder heb gezegd is de huidige HS2 cursus niet aantrekkelijk om te volgen. Handballers zoals jij, die graag willen fluiten, moeten juist gestimuleerd worden om te gaan fluiten. Bied een cursus aan waarbij de basis van het fluiten naar voren komt en stuur de aspirant-scheidsrechters onder begeleiding van de club de wei in. Als beginnend scheidsrechter (na afronden cursus) hoef je niet direct dames senioren 1e klasse te kunnen (en willen) fluiten. Als een scheidsrechter kort zijn diploma heeft begint deze bij dames en heren A jeugd 2e/3e klasse. Met een betere promotie EN DEGRADATIE regeling voor scheidsrechters, door middel van beoordelingen door officiële (afdelings) beoordelaars en verenigingen (bijv. coaches), komt iedereen in de loop van de tijd op het niveau terecht waar hij of zij thuishoort. De goede scheidsrechters komen vanzelf bovendrijven! Uiteindelijk heb je dus overal scheidsrechters van een gelijk niveau als de spelende teams. Taferelen als oudere gewaardeerde scheidsrechters behouden en bedanken voor hun diensten door middel van ze elke week de beste wedstrijden te geven, kunnen dan eindelijk verdwijnen. Maar geef de jonge garde dan wel de kans een attractieve cursus te volgen en zich vanuit daar te ontwikkelen.

• sapie

Het is zeker zo dat vooral in de landelijke klasse dat scheidsrechters fluiten via het boekje

en op geen enkelewijze een wedstrijd lezen.

Dit heeft deels te maken met de rapporteurs een beetje zelfrespecterend koppel weet wat een rapporteur wil zien en fluiten ook in die geest als de rapporteur maar tevreden is.

Als een bond het nhv vindt dat ze een geloofwaardige uitstraling willen hebben en het handbal naar een hoger plan willen tillen zouden ze eens daar moeten starten om de rapporteurs goed op te leiden en niet alleen maar vol stoppen met instructie van dit zijn de regels.

Het zou zeker het handbal en scheidsrechter korps tegoeden komen, bij het schrijven ben ik mij echter er wel van bewust dat er ook rapporteurs lopen die het wel beheersen om koppels te laten groeien maar dat zijn meestal ook de betere opleiders.

en dan in deze vorm denken aan een beter promotie en degradatie beleid lachen toch

neem allen de leeftijd grens maar