Scheidsrechters tekort

• worlds best referee

Binnen een aantal jaar (2012) is het niet meer toegestaan om wedstrijden vanaf B-jeugd door clubscheidsrechters te laten fluiten. Elke wedstrijd moet dan dus door een bondsscheidsrechter worden gefloten. Dit houdt in dat voor elk team, als het aan de competitie wil deelenemen, een scheidsrechter moet worden ingeschreven. Is dit nieuw? Nee, in de jaren 80 was dit al het geval. Echter in de loop van de jaren 90 was er veel weerstand vanuit scheidsrechters om bij andere verenigingen te fluiten dat men toen besloten heeft om clubscheidsrechters toe te staan. Dit is echter zo erg doorgeslagen dat er momenteel op alle niveaus binnen de handbalwereld een zeer schrijnend tekort aan goede scheidrechters is. Dit loopt zelfs door tot op landelijk niveau, waar diverse scheidsrechters regelmatig 2 wedstrijden in een weekeinde moeten fluiten. Daarnaast is de doorstroom van scheidsrechters naar een nog hoger niveau vrijwel nihil. Vandaar dat het NHV het Masterplan Arbitrage heeft opgesteld, waar alle afdelingen zich aan dienen te houden. Concreet, per elk B jeugd, A jeugd en senioren team dient er straks dus een scheidsrechter te worden geleverd. Geen scheids, niet spelen!!

Wat kunnen we er aan doen?

We zullen moeten proberen om zo snel mogelijk een aantal mensen bereid moeten zien te krijgen om te gaan fluiten met een HS2 certificaat. Je moet bereid zijn om wedstrijden te fluien in de competitie bij andere verenigingen dan je eigen vereniging, waarbij rekening wordt gehouden met het feit als je zelf speelt. Veel verenigingen stellen daar een soms ook wel wat tegenover, stellen een trainingspak beschikbaar etc. Daarnaast ontvang je van de bond per wedstrijd een vergoeding van de reiskosten, en afhankelijk van het niveau een wedstrijd gerelateerde vergoeding. Deze wordt hoger naarmate je hoger fluit. De vergoeding in de afdeling is EUR 0.20 per KM en EUR 1,40 per wedstrijd. Landelijk is de vergoeding 0,18 ct per km en een wedstrijdvergoeding van EUR 15 voor de hoofdklasse tot EUR 30 voor eredivisie wedstrijden.

Wij willen dus een dringend beroep doen aan de jeugdscheidsrechters en anderen die willen gaan fluiten om zich in te schrijven voor de HS2 cursus. De opzet van deze cursus is als volgt:

Je moet 5 avonden een cursus bijwonen. Deze avond wordt 1 maal in de maand in de regio gegeven. Tussendoor mag je wedstrijden gaan fluiten onder begeleidig van een begeleider. Na afloop van de cursus wordt een Proeve van Bekwaamheid afgenomen. Hierbij dien je een portfolio in te leveren. De cursus wordt o.a door ondergetekende gegeven vanuit het NHV. Kosten bedragen EUR 25 voor de gehele cursus. Minimum leeftijd is 14 jaar.

Je kunt je voor de cursus opgeven bij je eigen verenigs SKP. We hopen natuurlijk op veel aanmeldingen!!!!!

• #5 - Harry

Heel goed…de vraag naar jeugd-jeugdscheidsrechters, jonge scheidsrechters die de B- en A-jeugd wedstrijden moeten gaan fluiten. Echter tijdens en na het lezen van dit bericht komt met name een financiële vraag bij me op. Als kinderen(!!) 15 zijn, wordt het als relatief normaal beschouwd dat ze gaan werken. Omdat ze lid zijn bij een sportvereniging, nog zo jong zijn, enz., kunnen ze eigenlijk alleen op zaterdag werken. Als het NHV bij een vergoeding blijft hanteren van 20 ct per KM en EUR 1,40 per wedstrijd, komen er geen jonge scheidsrechters bij: de ouders vertellen wel wat anders!

Daarnaast moet het fluiten attractief zijn. Voorafgaand aan het fluiten gaat een cursus die ca 8 maanden in beslag neemt. Het traject om scheidsrechter te worden is niet dusdanig uitnodigend dat het op de cursus storm zal lopen. We moeten ons afvragen of we met een basale cursus (HS1+HS2) jonge scheidsrechters GOED op willen leiden of dat we direct GOEDE SCHEIDSRECHTERS willen opleiden. Ik denk dat we in eerste instanties de jonge scheidsrechters goed op moeten leiden en ze daarmee een klein zetje in de goede richting moeten geven. De scheidsrechters die kortgeleden uit een cursus komen hoeven niet direct toppers te zijn: dat komt vanzelf!

Dan is het ook nog zo (althans dit maak ik uit bovenstaande op) dat een cursist véél tijd in de cursus moet steken: (verplicht?) wedstrijden fluiten, portfolio maken/bijhouden en 5 cursusavonden (centraal gelegen, reisafstand?). Dit in een (leef)tijd waarin school en het sociale leven heel erg belangrijk wordt. Daarnaast wordt ook nog verwacht dat de cursist 25 euro betaalt. Terwijl vanuit het NHV juist de vraag komt… dát is wel bijzonder.

Het streven is goed, daar hoor je me echt niet over klagen. Onpartijdige (bonds)officials op alle wedstrijden vanaf de B-jeugd. Echter moet er nog wel even goed over nagedacht worden hoe we (als handbal verbond) aan al deze bondsofficials komen. Een campagne en een prima plan op papier is niet altijd 100% effectief…

• worlds best referee

Harry,

Laat ik nou denken dat ook volwassenen gewoon moeten gaan fluiten…Natuurlijk is het voor de jeugd wat te veel misschien, hoewel ikeen paar goede voorbeelden ken. Daarnaast is fluiten een hobby en geen beroep. De vergoeding is bedoeld om in ieder geval de gemaakte kosten te vergoeden voor de scheids. Wat betreft de cursus kosten, ik kan me zo voorstellen dat als je de vereniging helpt, dat dan de vereniging deze 25 euro betaald wellicht?

• #5 - Harry

Als we moeten gaan kijken naar de grootste vijver om potentiële scheidsrechters uit te halen ligt deze bij de huidige A-jeugd spelers en speelsters. Deze doelgroep moet worden aangesproken. Misschien is het zelfs een idee om de huidige HS-1 (JHS) verplicht te stellen bij een overgang naar de A-jeugd. De drie avonden durende HS-1 cursus zou dan gewoon als onderdeel gezien kunnen worden van het doorlopen van de B-jeugd. Dit levert niet alleen meer vooropgeleide scheidsrechters op, maar ook meer kennis rondom het handbalspel bij de handballers zelf.

Op deze HS-1 zou een vervolg kunnen (lees: moeten) komen. Als we volwassenen willen laten fluiten zijn dit m.n. spelers/speelsters van seniorenteams, die vaak binnen een vereniging weinig extra's willen doen. Doen deze al extra activiteiten, dan is dit vaak het trainen/coachen van een team of bijvoorbeeld kantinedienst.

Bij ons in Limburg is de vergoeding op dit moment overigens 0,25*KM + 7,50 per wedstrijd. Dit is naar mijn idee al een redelijkere vergoeding ipv hetgeen door worlds best referee aangegeven. Mocht deze vergoeding worden gehanteerd en een jonge scheidsrechter fluit 2 wedstrijden bij een buurvereniging, levert dit voor de decbetreffende scheidsrechter ongeveer 20 euro op. Daar moet iemand van 15 normaal ongeveer 5 uur voor werken. Daar haal je dus al meer scheidsrechters mee binnen. Als het handbal op hoger niveau getild wordt, moet de arbitrage in het binnenland ook omhoog. Meer geld voor nationale teams ed., betekent naar mijn idee ook meer geld voor de arbitrage!

Nu is mij toevallig ook bekend geworden dat de laatst gegeven HS-3 cursus in Nederland financieel vrij is geweest voor scheidsrechters. Waarom kan het daar wel, en juist bij een cursus waar het NHV vraagt naar cursisten niet? Dit mag worlds best referee aan mij verklaren!

Overigens, ik denk dat je (als Worlds best referee) wel een ideale begeleider zou zijn voor de jonge scheidsrechters in Nederland!

• Kees Brommer

Ik heb hem wel eens zien fluiten en hoop dat hij beter is in het begeleiden van (jonge) scheidsrechters ;-)

• maakthetuit

He jongens waar gaat dit over, deze man probeert er een aantal scheids bij te krijgen, ik weet niet of je het weet, maar er is er veel tekort. Misschien moet je wel in de toekomst, anders word er geen handbal meer gespeeld, ja buiten mededinging

• worlds best referee

och….Kees en ik kennen elkaar wel een beetje. Hij is zo blij dat hij vorige week zijn eerste dames b jeugd 1e klasse afdeling mocht fluiten…..

en Harry, ik maak geen beleid. Wil ik ook niet, daar zijn bestuurders voor. Dezelfde bestuurders die ook de hoogte van de vergoedingen bepalen. Stel de vraag aan hen, niet aan mij.

• #5 - Harry

Sterker nog, ik loop momenteel mee in het traject. Zowel als scheidsrechter én als opleider. Ben druk in de weer om me het docentschap voor de HS-2 ook eigen te maken.

De opleidingsstructuur wordt constant herzien en ontwikkeld, helaas in mijn ogen niet altijd positief. Er moet een visie komen waarin duidelijk begrepen wordt dat er zowel (veel) nieuwe scheidsrechters nodig zijn, alsmede het belang van de jongeren die als scheidsrechter moeten gaan participeren. Mocht het nodig zijn mag men me hiervoor best benaderen om erover na te denken. Heb er zin in. ;-)

• #4 - Barry

Ik ben het met Harry eens!

• #5 - Harry

Fijn om te horen