Dit snap ik wel. Iedere rapporteur is ook maar een mens met eigen opvattingen over ons geliefde spelletje. Daar kom je niet onder uit.
Doch als ik zo de reacties lees van spelers dan is het slecht gesteld met het scheidssrechtersniveau in Nederland. Ook de rapporteurs krijgen een veeg uit de pan. Het laatste journaal geeft maar al te goed aan dat het niveau van de scheidsrechters over alle sporten heen onder de maat is. Zolang er niets gedaan wordt aan motivatie van bestaande scheidsrechters blijven we met een tekort zitten, sterker nog, dit tekort zal alleen maar groter worden!
In een aantal reacties elders op dit forum kunnen wij ons best wel vinden, maar volgens mij ligt het hele probleem in een stuk gerichte nascholing en begeleiding van koppels en rapporteurs. Op het moment dat je voor kwantiteit in plaats van kwaliteit kiest zal het niveau van zowel de scheidsrechters als de rapporteurs niet op de gewenste hoogte komen. Op het moment dat je de scheidsrechters rapporteert en dit resulteert in (een aantal) goede rapporten, en vervolgens krijgen deze zelfde scheidsrechters wedstrijden toegewezen die geen recht doen aan het behaalde rapport, dan haal je bij deze mensen de motivatie weg. Dit resulteert dan weer in het ongemotiveerd fluiten van hun wedstrijden. Onze ervaring is dat door de aanstellingsfunctionaris iedere vorm van rapportage niet wordt meegenomen. (Teveel werk?)
Resultaat is mogelijk wel of niet door gaan met fluiten. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat zowel bij bestuur als de scheidsrechterscommissie hier een duidelijke lijn naar verbetering is te ontdekken.
Daarnaast zullen ook spelers en coaches dit (mindere) niveau moeten accepteren. Beter is er nu eenmaal niet! Als een scheidsrechter vanaf de eerste minuut een bepaalde lijn uitzet, moet spelers in de laatste tien minuten hier niet tegen ageren omdat het hun beter uitkomt! Beter is dan na de wedstrijd, in de kantine, met de scheidsrechters in een open discussie napraten over de wedstrijd. Zowel spelers als scheidsrechters zullen er beiden beter van worden!