uittrappende handbal keeper

• mark

Hallo,

Ik ben een artikel aan het schrijven, nu ben ik tijdens het schrijven op iets gestuit waar iemand mij misschien antwoord op kan geven. Ik ben geen handballer en heb hier dus ook geen verstand van.

Ik vroeg me af of een handbalkeeper die een bal wegtrapt uit de hand (tijdens een doodspelmoment) dit even goed kan als uitgooien. Dus of de coördinatie/richting/kracht van de uittrap (nagenoeg) net zo goed is als bij een uitworp. Het lijkt mij dat als men dit enigszins geoefend heeft dit niet veel uit zou moeten maken? Tevens of een uittrap veel harder is dan een uitgooi? Als ik naar voetbal kijk kan ik zeggen dat dit niet veel uitmaakt.

b.v.d.

groet

• Sanka

Badmuts!

• Bananen Man

naar mijn weten mag een handbalkeeper de bal alleen met been/voet stoppen en niet schoppen. Dus als hij de bal dus per ongeluk schopt terwijl hij de bal stopt is het toegestaan anders niet

• flevo-scheids

De spelregels schrijven voor dat je de bal niet met de voet en het onderbeen mag spelen.

Dus uittrappen is niet toegestaan.

• Kerkje

Mark, ga eens bij een hoger nivo voetbal kijken, er zit wel degelijk verschil in!

• #4 - Barry

En ga anders ook eens naar een handbalwedstrijd kijken - zie je meteen wat er allemaal wel en niet gangbaar is :)

• mark

misschien had ik m'n vraag duidelijker moeten formuleren. het gaat niet om een spelmoment maar bijvoorbeeld tijdens een training.

Het betreft niet een moment in een handbalwedstrijd, dus de persoon is niet gebonden aan spelregels. Iedere handballer heeft vast wel eens tegen een handbalbal geschopt.

Bijvoorbeeld persoon A wil de (hand)bal naar plek B krijgen, hij kan kiezen hij gooit hem of hij schiet hem.

Mijn vraag is,(aangezien ik niet de mogelijkheid heb om met een handbalbal te gooien) indien je zo'n handbal schiet met je voet je net zoveel coördinatie/ richting/ kracht kan geven als wanneer je dit met een worp zou doen?

Dus of het verschil tussen een worp en een schot na enige oefening niet zo groot is?

• Babs in 't doel

Na 17 jaar handballen heb ik controle over mijn worp, als ik zou uittrappen is het publiek niet veilig…

Ik heb dan ook het idee dat ik met een trap nooit zoveel sturing zou kunnen geven als dat ik dat met een worp kan. Misschien is het een kwestie van leren, maar op handbalgebied heb je er ook vrij weinig aan dus zie ik er het nut ook niet van. (oke…daar ging het niet om)

benieuwd naar je artikel, want weet niet zo goed wat ik ervan moet denken??? en neem de tip van Barry ten harte zou ik zeggen!

succes.

• Frans

Hé X of bedoelt hij een handbalkeeper die eruit getrapt is?? :)

• kieka

Handbalkeepers beheersen de voetbeweging niet anders hadden ze wel voetbalkeeper geworden……

Let maar eens op als ze bij trainingen een potje gaan voetballen, laat de keepers dan maar fluiten is wel zo veilig……

Maar antwoordend op jouw vraag, een bal het spel ingooien beheers je beter als dat je het met de hand doet, handbal bal is een stuk kleiner en daardoor ook minder te plaatsen als een voetbal bal.