afab eredivisie heren

• jan joost van gangelen

Zo toch wel fijn om na het voetbal ook videobeelden te zien van het handbal. Mooie wedstrijd tussen quintus - bevo. Dames Dalfsen goed. En spanning op en top bij Lions - Haro. Maar het NHV moet zichzelf eens goed achter de oren krabben dan alles zo op het internet gezet wordt. Ik heb de beelden gezien en wat een vershil van beoordelen aan 2 kanten door de heren in het zwart. Eerst vlak voor tijd een overtreding op cirkelspeler van Haro (ok wordt bestraft met vrije bal) vervolgens een indentieke overtreding op de cirkelspeler van Lions strafworp. Wordt hier met 2 maten gemeten of is hier dan het voordeel van een grote club met naam en zeer grote begroting. Toch wel fijn dat het korps scheidsrechters hier zelf ook Quintus en bevo erg leuk om te zien. Laat allen u mening horen over de laatse 2 minuten van Lions - Haro.

• M&M

Wil je nou echt een wedstrijd beoordelen op hoe de scheidsrechters hebben gefloten in de laatste 2 minuten? Natuurlijk zijn die cruciale minuten in een wedstrijd, maar een wedstrijd wordt beslist in 60 minuten. Bij een wedstrijd die maar met 1 verschil gewonnen of verloren wordt is ELKE fout van de scheids van toepassing (niet alleen die in de laatste 2 minuten), maar net zo goed ook elke fout die spelers maken binnen de afgesproken tactieken. Ik snap dat het zuur is voor HAR&O, maar stop toch eens met te zeuren over die laatste 2 minuten. Als HAR&O beter gespeeld had in de eerste helft hadden ze misschien best kunnen winnen.

Je hebt het zelf over meten met 2 maten, dus bekijk eerst de hele wedstrijd voordat je de laatste 2 minuten van een wedstrijd beoordeeld.

• jan joost van gangelen

He M&M ,

Ik vind dat jij helemaal gelijk hebt. Maar vergeet niet dat ierland niet naar het wk ging doordat een scheidsrechter een hands bal over het hoofd zag. In elke sport maken spelers en / of speelsters fouten. Als een veldspeler een fout maakt dan is er soms geen vuiltje aan de lucht. Maar keepers fout een doelpunt. Inderdaad spelers maken ook fouten. Maar een speler maakt deze fout aan 2 kanten. Een scheidsrechter maakt de fout door voor het ene voorval een lichte straf te geven en de andere te beoordelen met een zware straf. Dus is het een beoordelingsfout. Maar wel in het voordeel van de Lions. Maakt niet uit welke ploeg hier staat ik vindt het gewoon een rare situatie door in 1 minuut dezelfde overtreding te bestraffen met 2 verschillende soorten straffen. Maar voor de rest zag het er wel aardig uit van 2 kanten. Lions toch titelkandidaat en Haro toch verrassend dicht in de buurt van lions gebleven.

• M&M

Natuurlijk zijn fouten van scheidsrechters extra pijnlijk, omdat ze ‘neutraal’ dienen te zijn. Naar mijn mening hadden ze inderdaad het op het eind meer gelijkwaardig kunnen beoordelen, dus daar ben ik het verder wel met je mee eens. Neemt niet weg dat er in deze wedstrijd wel meer van dit soort ‘aan de ene kant wel, aan de andere kant niet’ beoordelingen zijn gevallen. Dus ondanks dat de scheidsrechters slecht floten, floten ze wel aan beide kanten even slecht..waardoor deze foute beslissingen over de hele wedstrijd genomen vrij gelijkwaardig waren. Voor HAR&O wel extra pijnlijk, zo in de laatste seconde.

HAR&O was zeker nog heel mooi terug gekomen en hadden misschien wel meer verdiend! Maar als de Lions de lijn door kunnen trekken die zij in de eerste helft lieten zien, dan had HAR&O geen kans gehad. Voor beide teams is in ieder geval duidelijk geworden waar ze aan moeten werken.

• newfarmer

Hallo Jan Joost,

eredivisie live… dat is een naam die ook mooi past bij Eredivisie handbal. Een mooie aanvulling op de programmering en met je kijk op 't spelletje en interesse lijkt me dit een mooie uitdaging.

Als voetbal eredivisie live op tv kan, met herhalingen van scheidsrechtersbeoordeling, dan moet het geen enkel probleem zijn om dit ook bij handbal te doen (internet of tv om het even).

De meeste scheidsrechters zijn zelfkritisch genoeg, om te weten waar ze goed en fout zaten en dit meenemen in hun rugzakje.

Ik denk dat de KNVB zich ook niet achter de oren krabbelt dat alles in den treure herhaald wordt.

• klager

Als we meer handbal bij de NOS willen moeten er veel klachtenbrieven over het ‘tekort aan handbal’ naar nos studio sport gestuurd worden. Ik meen het serieus dit is iets wat studio sport serieus meeneemt in hun overwegingen mbt zendtijd voor de verschillende sporten.