Een probleem wat elk seizoen weer boven komt drijven. Een vereniging kan niet genoeg scheidsrechters leveren en het NHV dreigt met terug halen van teams uit de competitie. De vereniging is immers verplicht om voor elk team dat wordt ingeschreven voor de competitie een scheidsrechter te leveren. Voor de opleiding van scheidsrechters is de vereniging zelf verantwoordelijk.
Jarenlang heeft men het kunnen redden met vrijwilligers maar voor komende seizoenen verwacht men niet genoeg scheidsrechters te kunnen leveren.
Nu is men binnen de vereniging op het absurde idee gekomen wat op nogal wat weerstand stuit. Men gaat namelijk alle jeugdleden (vanaf 1994) verplichten om een scheidsrechterscursus te volgen als zij 15-16 jaar oud zijn. Ze verzorgen die cursus zelf m.b.v. het NHV en vervolgens zijn deze leden verplicht een jaar te fluiten.
Ik vind dit geen goed idee en volgens mij kan men dat ook niet verplichten. Wat heb je aan een niet gemotiveerde scheidsrechter die dit helemaal niet wil of iemand die onzeker is. Ik kan voorbeelden noemen waarbij jeugdscheidsrechters de huid vol gescholden kregen van ouders van de tegenpartij en bijna jankend van het veld liepen en niet meer terug kwamen. Is dat wat men wil? Denk het niet. Je wil fluiten of je wil het niet……maar verplichten….nooit!
Wat vinden jullie hiervan? Kan men dit verplichten? Kan een vereniging zijn eigen regels maken? Vanf welke leeftijdscategorie leveren jullie scheidsrechters?
Mag je nu 5 of 6 passen maken? Goh, ik denk dat ik niet zal slagen. Toch wel moeilijk zo'n examen ;-)