Leveringsplicht scheidsrechters

• AriaG

Een probleem wat elk seizoen weer boven komt drijven. Een vereniging kan niet genoeg scheidsrechters leveren en het NHV dreigt met terug halen van teams uit de competitie. De vereniging is immers verplicht om voor elk team dat wordt ingeschreven voor de competitie een scheidsrechter te leveren. Voor de opleiding van scheidsrechters is de vereniging zelf verantwoordelijk.

Jarenlang heeft men het kunnen redden met vrijwilligers maar voor komende seizoenen verwacht men niet genoeg scheidsrechters te kunnen leveren.

Nu is men binnen de vereniging op het absurde idee gekomen wat op nogal wat weerstand stuit. Men gaat namelijk alle jeugdleden (vanaf 1994) verplichten om een scheidsrechterscursus te volgen als zij 15-16 jaar oud zijn. Ze verzorgen die cursus zelf m.b.v. het NHV en vervolgens zijn deze leden verplicht een jaar te fluiten.

Ik vind dit geen goed idee en volgens mij kan men dat ook niet verplichten. Wat heb je aan een niet gemotiveerde scheidsrechter die dit helemaal niet wil of iemand die onzeker is. Ik kan voorbeelden noemen waarbij jeugdscheidsrechters de huid vol gescholden kregen van ouders van de tegenpartij en bijna jankend van het veld liepen en niet meer terug kwamen. Is dat wat men wil? Denk het niet. Je wil fluiten of je wil het niet……maar verplichten….nooit!

Wat vinden jullie hiervan? Kan men dit verplichten? Kan een vereniging zijn eigen regels maken? Vanf welke leeftijdscategorie leveren jullie scheidsrechters?

Mag je nu 5 of 6 passen maken? Goh, ik denk dat ik niet zal slagen. Toch wel moeilijk zo'n examen ;-)

• fietspad

Gewoon a en b jeugdspelers allemaal 2 keer per seizoen inzetten en dan ben je al ‘n heel eind op weg. zo’n ramp is ‘t toch niet als je 1 keer per 5 maanden ’n keer op zondag ochtend ‘n wedstrijdje moet fluiten. Mocht er iemand niet kunnen kan er altijd onderling geruild worden. Als je dit gewoon normaal regelt en niet begint met de zin:,,jullie MOETEN allemaal gaan fluiten." komt ’t wel goed. Gewoon even 'n mooi overzichtje maken van de wedstrijden waarop scheidsrechters van jullie vereniging staan en om de beurt je spelers inzetten.

• jodie

als het gaat om de HS 1 cursus en je zou ze als duo laten fluiten en dan alleen t/m C-jeugd zie ik hier geen probleem in.

misschien ook wel iets voor de senioren om verplicht een aantal malen per jaar een wedstrijdje te laten fluiten solo of duo.

lost een hoop problemen op en misschien ook wel meer respect naar de scheidsrechters.

• varkentje

Nou, ik vind het nog niet zo'n absurd idee.

Hoe jonger je er mee begint, hoe gewoner het wordt om te fluiten.

Laat ze inderdaad maar eerst koppelfluiten, dan hebben ze wat steun aan elkaar.

Voorwaarde is wel dat er een ‘beoordelaar’ bij de vereniging is, iemand die ze na een wedstrijd wat kan voorzien van tips en verbeterpunten. Vooral positief benaderen en er geen al te groot probleem van maken. Niet van het ‘verplichte’ fluiten en zeker niet als het eens niet zo goed gaat.

Ook op deze leeftijd geldt dat goed voorbeeld goed doet volgen.

Dan wordt het ‘normaal’ voor ze om te fluiten.

Als je een bloeiende vereniging hebt dus wat meer leden en iedereen doet zijn ‘ding’ wat fluiten betreft dan ben je vast niet zo vaak aan de beurt.

Problematischer wordt het als Jantje of Pietje niet wil en Klaasje moet dan extra fluiten om de wedstrijden van die twee op te vangen. Daarbij vind ik, zo leer je als speler om wat respect te kweken voor de scheidsrechter door eens in die schoenen te gaan staan. Het leidt misschien wel tot meer begrip voor de wekelijkse fluitist!

Als er ouders zijn die menen zo'n jonge scheidsrechter af te moeten branden, er zullen vast wel andere volwassenen in de buurt zijn die op een verantwoorde manier die persoon op het toepassen van wat meer begrip kan wijzen. Het wil nog wel eens helpen dergelijke heethoofden duidelijk te maken dat de jonge scheidsrechter er doorgaans niet beter op gaat fluiten als hij/zij zo negatief wordt bejegend. Succes met je progressieve vereniging.

• redhed@msn.nl

Waar het woordje moeten bij staat gaat het niet werken, laten we eens beginnen om wedstrijden bij de jeugd en de afdelingen niet meer te bemannen. Deze wedstrijden worden gefloten door eigen scheidsrechters, je zal zien dat het aantal thuisfluiters tegenvalt.

Alleen bemannen dus bij eredivisie t/m de Hoofdklasse, verenigingen die niet leveren betalen gewoon een afgesproken bedrag aan de vereniging die wel levert dus niet aan de bond.

Ach ja je gaat het pas zien als je het doorhebt.

• Toontjelager

Natuurlijk is het alle keren dat het programma bekend is een gepuzzel om er een scheidsrechter op te zetten, ook bij ons fluit er veel jeugd. En natuurlijk worden ze bijgestaan, het enige struikelblok is toch regelmatig het publiek aan de kant! Daar moet je ze voor en tegen beschermen, tegen al die betweters (en dan zeg ik het nog netjes) Die zorgen ervoor dat de jeugd liever niet gaat fluiten, uitzonderingen daar gelaten!

• B-Laro

Prima plan!

Ik kan voorbeelden noemen waarbij jeugdscheidsrechters de huid vol gescholden kregen van ouders van de tegenpartij en bijna jankend van het veld liepen en niet meer terug kwamen. Is dat wat men wil? Denk het niet. Je wil fluiten of je wil het niet……maar verplichten….nooit!

AriaG…pak de mensen aan de kant aan die op die manier ‘supporteren’. Je slaat een paar vliegen in één klap: betere sfeer, positievere ouders (www.positiefcoachen.nl), scheidsrechters die het met meer plezier doen.

Je wil fluiten of je wil het niet……maar verplichten….nooit!

Niet alles is leuk en soms moet je noodzakelijke dingen gewoon doen (of regelen met een teamgenootje die het wél leuk vind). Probeer te fluiten en als je het prettiger lijkt/vindt met een koppelgenoot doe dat dan gewoon! Leg voor de wedstrijd even aan coaches uit dat je beginnende scheidsrechter bent in het in de rust graag even kort met BEIDE coaches bespreekt.

Kan een vereniging zijn eigen regels maken?

ArieG…zinloos argument. Er is er maar 1 die het spelregelboekje uitgeeft en dat is het NHV. Scheidsrechterscursus gehaald betekend dat de basisregels bekend zijn. Het niet goed kunnen toepassen daarvan is praktijkervaring, niet iets wat je zomaar kan. Respecteer de (jonge) scheidsrechter(s) en probeer in spel te varieren als een scheidsrechter b.v. lopen steeds verkeerd beoordeeld. Ofwel: houd je spel in eigen hand en je zult zien dat een scheidsrechter het waardeert.

Fijne wedstrijd!

B-Laro

• AriaG

Nou, ik vind het nog niet zo'n absurd idee.

Hoe jonger je er mee begint, hoe gewoner het wordt om te fluiten.

Dat kan wel zo wezen maar om iemand te verplichten….? Nee, hier win je geen vrienden mee.

Laat ze inderdaad maar eerst koppelfluiten, dan hebben ze wat steun aan elkaar.

Idee is goed, maar dit heb ik bij de jeugd nog nooit gezien. Daarbij moeten ze natuurlijk ook zelf spelen. Om 1 scheids te krijgen is al lastig laat staan 2.

Voorwaarde is wel dat er een ‘beoordelaar’ bij de vereniging is, iemand die ze na een wedstrijd wat kan voorzien van tips en verbeterpunten. Vooral positief benaderen en er geen al te groot probleem van maken. Niet van het ‘verplichte’ fluiten en zeker niet als het eens niet zo goed gaat.

Ook een goed idee, en ik heb dit al eerder ergens gelezen, maar in de praktijk zal dit niet lukken. De beoordelaar, al dan niet een bestuurslid, heeft wel wat anders te doen.

Ook op deze leeftijd geldt dat goed voorbeeld goed doet volgen.

Dan wordt het ‘normaal’ voor ze om te fluiten.

Ik blijf het herhalen, als je wilt prima, maar ga niet zeggen “ jij MOET volgend seizoen ook fluiten”. Zo normaal is dat niet.

Als je een bloeiende vereniging hebt……

Ahum….bloeiende vereniging? Dacht het niet.

Succes met je progressieve vereniging.

Niks progressief. Ik vind het dwingen van jeugdleden een agressieve benadering, maar goed, als bepaalde figuren iets in de kop hebben dan moet dat er doorheen gedrukt worden. Ben benieuwd naar de respons. Ik denk dat ze hier veel goodwill mee kwijtraken (voorzover ze dat al hadden).

Nogmaals, promoten prima, breng het vooral veel onder de aandacht. Dan trek je altijd wel een paar, die echt willen over de streep, maar verplichten….foute boel!

• hhhh

Welke afdeling is dit

Ik weet nog een scheidsrechter die graag wil fluiten maar ze niet willen

hij heeft jaren lang koppel gefloten ook op het hoogste nivo

maar zijn bek gaat makkelijk open tegen commissie leden als er iets niet goed is of gaat.

ja en dan moeten ze je niet meer

• hockey

waarom loopt het in de hockeywereld al jaren goed wat betreft scheidsrechters? hier wordt iedereen wel verplicht, anders is men niet speelgerechtigd. lijkt me geen slecht idee; om speelgerechtigd te zijn moet je dan contributie betalen, spelerspasje bezitten, scheidsrechterdiploma bezitten en minimaal 3 wedstrijden per seizoen fluiten. waarom kunnen we die laatste 2 niet verplichten en die eerste 2 wel? is even wennen en de nieuwe regelgeving accepteren, maar zal absoluut z'n vruchten afwerpen.