Hoe denkt het NHV de pers serieus te gaan bedienen?

• barbamamma

Wie kan de vraag van John Volkers beantwoorden?

Van de NSP-site

John Volkers (De Volkskrant) - 08 juni 2010

Handbal, een sport in de marge qua aandacht, financiële daadkracht en sponsoring, zegt graag de media te verwelkomen. Alleen op die manier kan handbal, hard rennen en gooien met een bal op een veld van 20 bij 40 meter, in de interesse komen van het grote publiek en zo mogelijk grote sponsors. Directeur Ben Spaai van het NHV betoogde dat laatst weer tegen zijn leden toen hij er een eenmalige contributieverhoging van 9 euro doorheen moest drukken. De media, als die komen, dan komt alles goed. Die Ben. Woensdag 26 mei was ik in Rotterdam, voor de EK-kwalificatie Nederland-Kroatië (vrouwen) en bij onze entree in de kleine doch gezellige persruimte van Topsporthal Rotterdam, in de luwte van De Kuip. Er lag bij onze entree een papier te wachten met de waarschuwing dat we na afloop het veld niet mochten betreden en met onze vragen moesten wachten tot een kwartier na afloop de persconferentie van coach Henk Groener en zijn aanvoerder Diane Lamein was begonnen. Een kwartier wachten, dat was te lang, meenden wij. De wedstrijd begon half negen en liep tegen tienen af. De deadline van AD (Ludo van Denderen), De Telegraaf (Eddy Veerman) en de Volkskrant (JV) konden niet verschoven worden voor een eenvoudige handbalwedstrijd.

Wij kregen het na enig protest voor elkaar dat de regel, van de Europese Handbal Federatie EHF, deze avond niet van kracht was. Enfin, u snapt het. De wedstrijd, geëindigd in een benauwde zege voor Nederland, was nog niet afgelopen of alle afspraken waren vergeten. Richard van der Made van de NOS (tv en radio) kon inrukken. Hij had zijn microfoon al stand by. Van Denderen werd van het veld gezet. Niks interviews. Als het je niet bevalt, dan ga je maar naar een andere sport, zou Spaai gezegd hebben. Die dat later natuurlijk ontkende en sprak dat die Ludo zich wel heel erg druk maakte. Ik was namelijk ver na afloop, mijn stuk ging over andere zaken dan geïnterviewde speelsters, naar de VIP-room gelopen en daar binnengelaten. Spaai zat daar te praten met de interim-voorzitter, Paul Hoes. Hoes, beste gozer, fysiotherapeut, handbalhart, was tot twee jaar geleden de correspondent handbal van De Telegraaf. Beide heren aangesproken. Zo had het niet gemoeten natuurlijk. Ja ja, berouw komt altijd na de zonde. Volgende keer beter. We kennen die kletskoek van bestuurders die een dag later alweer vergeten zijn dat de media ook naar hun sportwedstrijden komen en enkele wensen hebben zoals directe toegang tot hun bronnen: de wedstrijd, het scoreverloop, de klok (werkte niet in Rotterdam) en de hoofdrolspelers.

Mijn vraag blijft: hoe denkt het Nederlands Handbal Verbond de pers serieus te gaan bedienen? Als die nog komt, überhaupt. En als ze komen, bij het EK in Nederland in 2012 of misschien wel het EK van dit jaar in Denemarken/Noorwegen, hoe lang duurt het voor het NHV de medialieden de deur uitjaagt? Met mensen als Spaai aan het roer lukt dat zonder enige moeite. Vraag Van Denderen nog maar eens. Ik zet daarom maar mijn geld op Paul Hoes. Adel verplicht, zullen we hem maar voorzeggen.

• AdE

Gisteravond kwam ik bij toeval achter dit stuk, wat ik overigens nergens kan terug vinden op de site van of de volkskrant, dan wel de NPS, maar dat terzijde. Ik ga ervan uit dat er niet zomaar zo'n stuk geschreven wordt en vraag me af of dit niet voorkomen had kunnen worden. Wordt het niet eens tijd voor een vaste persman of vrouw. In de aanloop naar de 2 belangrijke toernooien in Nederland en het belang van een goede verstandhouding met de pers. Al het goede en harde werken van vele duizenden vrijwilligers in het land die er voor proberen te zorgen dat handbal weer meer gaat leven.De successen van de dames en laten we hopen ook de heren hebben een goed pers nodig.. we zijn nu eenmaal een kleine sport.. hoe geweldig wij die ook vinden.

• cirkel

Als het waar is wat barbamamma schrijft dan mag dit als zeer ernstig worden beschouwd. En reageert Ad wel heel erg politiek correct!

Als dit waar is:

een brevet van onvermogen voor Spaai?

wat is dan (Ad?) de rol van RSP?

is Spaai hiervoor op de vingers getikt of is allee het vingertje “foei Ben, nooit meer doen” geheven.

hoe is dit te rijmen met alles wat er nu geëist wordt van de leden om o.a. met handbal beter in de media te komen en daar eerst 9,00 voor te moeten betalen?

En, Ad, het zou toch van de zotte zijn als er een perschef of iets dergelijks moet komen? Wie gaat die dan betalen?

Als Spaai zich opwerkt en opwerpt voor deze functie dan mag daar een kwaliteitslabel aanhangen.

Als dat niet niet ka, dan is er maar één oplossing.

• Ben Tetteroo

Ik ben een handbaldier in hart en nieren.

Zowel landelijk als regionaal hebben wij de pers hard nodig.

Soms krijgen wij het voor elkaar dat de regionale pers ons bezoekt en wij behandelen deze mensen met respect en fatsoen.

Er moet een sterk persoon komen die de pers beschermt tegen de regelaars waar je niet van weet wat ze nu eigenlijk willen.

Zonder media zal je nooit de status bereiken die het handbal in mijn ogen wel verdient.

Langs deze weg wil ik mij vrijwillig aanbieden om de buffer te zijn tussen de pers en het randgebeuren zodat de handbalsport eindelijk krijgt wat het verdient.

Maar weet wel dat ik maling heb aan regels als het gaat om het promoten van ONZE sport.

Er is maar 1 belang en dat is het positief promoten van de handbalsport.

• barbamamma

http://www.nsp.nl/perstribune/

• sapie

Mensen die het zouden kunnen en willen worden op het zijspoor gezet informeer maar eens bij zuidholland

Daar zetten ze zelfs scheidsrechter die kritiek hebben op non actief

En dat was toch iemand met veel kennis van zaken ook bestuurlijk