THZL ( Lions )fiasco bijna compleet

• De Burgemeester

Beste bestuurders,

Met grootse doelstellingen werd THZl opgericht (europese subtop, grotere hal etc). Daarbij werden de belangen van de drie verenigingen ondergeschikt aan het THZL (Lions) belang.

Als we nu 2 seizoenen verder kijken naar de stand van zaken is het schrijnend om te zien dat het Zuid Limburgse handbal alleen maar afbrokkeld. Voorheen waren er drie eredivisie verenigingen, nu slechts 1. Deze drie verenigingen (met een aanzienlijk kleiner budget) deden het ieder afzonderlijk beter dan Lions nu. Voor de overheden is het heel vervelend dat er ondanks een grotere financiele injectie (waaruit de duurste trainersstaf en technisch management ooit wordt bekostigd) dan voorheen totaal geen verbetering is qua prestaties, aantrekkingskracht van de sport en draagvlak van liefhebbers.

En dit in tegenstelling tot verenigingen als Bevo of Aalsmeer, die zich met veel minder middelen eenvoudig handhaven in de top van de eredivisie. De constructie waarbij de sport wordt georganiseerd vanuit een stichting en niet meer vanuit verenigingen blijkt dus een miskleun van de eerste orde. Belangen van de bussiness club, de LHD, het Graaf Huyn en overheden zijn belangrijker geworden dan de sport zelf, die met name in verenigingen wordt uitgedragen. Deze verenigingen wachten (nog steeds) op contractueel afgesproken vergoeding van THZL om de haluren te kunnen betalen . Uit het niet betalen van vergoedingen aan verenigingen (en wel vergoedingen voor jeugdspelers in Lions 2 ) blijkt heel duidelijk dat het verenigingsbelang (en dus de kern van de sport) van ondergeschikt belang is in dit project.

Dat het sportieve fiasco zich aan het voltrekken is blijkt wel uit twee berichten van de afgelopen week:

de 18-jarige talentvolle Jong Oranjespeler en cirkelloper Marijn Sinkeldam naar de nieuwe ploeg van trainer coach Joop Fiege

Het technisch management van de Lions had na een aantal positieve gesprekken met de oud-international reeds een principe overeenkomst met Hamers bereikt. “Het moment dat alles afgerond zou worden duurde iets langer” vertelt Hamers. In die tussentijd klopte nog twee ploegen bij mij aan waaronder Bocholt waar men opzoek was naar een vervanger voor de gestopte Davy Veraghtert

Het blijkt dus dat voor jonge talenten en ervaren spelers Lions weinig te beiden heeft.

Dus zowel organisatorsch als sportief/technisch is de handbalsport in zuidlimburg verder weg dan ooit. Bestuurders van THZL, overheden en verenigingen mogen zich dit fiasco aantrekken. Dit is echter, meestal niet wat er gebeurt. Op het moment dat het dreigt te mislukken is opeens niemand meer verantwoordlijk en blijven de verenigingen (en dus de handbalsport) met brokken achter. Of het nu het niveau is van de bestuurders of het dienen van (niet sportgedreven) belangen laat ik in het midden. Maar dat de sport gebruikt word om “zakelijke”, politieke, eigen belangen te behartigen is door deze constructie en bestuurders mogelijk gemaakt (al dan niet bewust). Ik vrees dat de handbalsport de dupe is en hoop dat overheden de verantwoordelijkheid op zich nemen als project mislukt om de verenigingen en de sport dan op de been te houden.

De Burgemeester

• Duss

De Burgemeester Schreef:

——————————————————-

> Dat het sportieve fiasco zich aan het voltrekken

> is blijkt wel uit twee berichten van de afgelopen

> week:

> de 18-jarige talentvolle Jong Oranjespeler

> en cirkelloper Marijn Sinkeldam naar de nieuwe

> ploeg van trainer coach Joop Fiege

>

> Het technisch management van de Lions had na

> een aantal positieve gesprekken met de

> oud-international reeds een principe overeenkomst

> met Hamers bereikt. "Het moment dat

> alles afgerond zou worden duurde iets langer"

> vertelt Hamers. In die tussentijd klopte nog twee

> ploegen bij mij aan waaronder Bocholt waar men

> opzoek was naar een vervanger voor de gestopte

> Davy Veraghtert

>

> Het blijkt dus dat voor jonge talenten en ervaren

> spelers Lions weinig te beiden heeft.

Ik vind deze twee voorbeelden zeer matig om daar de conclusie aan te verbinden dat Lions weinig heeft te bieden voor jonge talenten en ervaren spelers.

Er zijn altijd bepaalde redenen waarom spelers weg gaan, bij jeugdige spelers zou dit bijvoorbeeld studie kunnen zijn. Misschien gaat Sinkeldam zijn studie ergens anders voorzetten en gaat daarom bij een andere club spelen, misschien vind hij naar eigen inschatting dat hij meteen vanuit de A-jeugd de stap naar eredivisie moet maken zonder eerst een jaar te presteren in de eerste divisie. Meerdere scenario's zijn mogelijk.

En het voorbeeld van Hamers is ook duidelijk, hij gaat voor het geld.

• Dus

De reden is dat hij bij lions 1/2 geen kans krijgt, vwo 6 kan die overal doen in nederland. Echter bij hurry up speelt die eredivsie dat is toch echt wel een stuk beter als hoofdklasse.

• Duss

Ik denk dat de kans dat hij komend seizoen wel gewoon bij Lions 2 speeltijd zou krijgen vrij groot zou zijn geweest, zo niet..goeie keuze van hem :)

• Duss

Maar zelfs dan vind ik de 2 voorbeelden een beetje kortzichtig. Er zitten zoveel talenten in het Lions gebeuren die wel kans krijgen zich te ontwikkelen.

Dat er 1 van deze talenten een voor een andere weg kiest, wil niet meteen zeggen dat de Lions niks te bieden hebben aan talenten.

• OokRR

Het gaat Marijn gewoon niet snel genoeg, terwijl hij bij VenL in de hoofdklasse nog niet de sterren van de hemel speelde. Veel succes bij Hurry Up, een goede leerschool. Zef Hamers ziet vooral op tegen de vele trainingsuren, dan kun je in belgie met 3 keer in de week trainen hetzelfde verdienen.

De provincie heeft beloofd dat het subsidiegeld er ooit gaat komen, voorlopig draaien de Lions zonder subsidie dus, en in dat licht bezien gaat het zo slecht nog niet…….

• fietspad

Precies wat er door alle dussen en OokRR gezegd wordt, dat er van de 20 jeugdspelers één vertrekt, omdat ie zichzelf te goed vindt voor eerste divisie wil niet zeggen dat er slecht wordt omgegaan met talent. Als Merijn denkt dat hij die trainingsuren en andere faciliteiten die bij Lions waarschijnlijk in overvloed aanwezig zijn moet omruilen voor het spelen in de eredivisie om beter te worden is dat zijn goed recht. Misschien gaat hij ook wel alvast daarheen met het oog op een studie over 2 jaar. Wat zijn beweegredenen ook zijn, het is een beetje kort door de bocht om te stellen dat er voor talenten niets te halen valt.

Wat Hamers betreft, die kiest gewoon voor het geld. Als ik in dat stukje lees dat ze al in ‘n vergevorderd stadium waren bij de onderhandelingen is het duidelijk dat Lions hem graag erbij wilde hebben, maar hij niet voor ’n appel en 'n ei komt. Dat laat denk ik ook direct zien dat er géén belachelijke bedragen aan spelers betaald worden.

• Lion

Sinkeldam heeft het een beetje hoog in de bol..vindt zichzelf de beste, loopt met een bepaalde ‘air’ over het veld en acht zichzelf al waardig voor Lions 1/2….en dat zie ik zelfs al, hoor het veel op de tribunes en ik hoor niet eens één van de drie de verenigingen..

Echter presteert hij voor de klote niet bij V&L in de hoofdklasse, waar hij fysiek te kort komt in de aanval en 9/10 ballen laat vallen en in de dekking speelt hij wel zijn eigen wedstrijd…zo lijkt het…want als de rest van de ploeg 6-0 staat met de hakken op de cirkel..vindt hij het nog nodig om in zijn eentje tot 10 meter uit te stappen..

Echter blijft het toch een talent en zoals elke “oranje-coach” zegt tegen zijn talentvolle spelers…zo hoog mogelijk spelen, want je bent zo goed…

Veel succes…

• Lion

Daarbij zie ik Wirtz en Rusi(nog wat) ook vertrekken, aangezien ze vernooy al aangetrokken hebben. Wel weer een leuke LIMBURGSE speler…dat zal in ieder geval zorgen voor meer kijkplezier.

De jongen gaat er zelf ook geheel voor gezien het feit dat hij zelf verhuist naar Geleen hiervoor…chapeau voor Vernooy en voor THZL!

• Echte Lion

Ik ben heel erg trots op alle mensen die hier bergen van kritiek lopen te spuwen op een jongen van 17 jaar. En dat zoals gebruikelijk weer anoniem. Als je kritiek hebt op deze jongen, kun je hem dat zelf misschien beter zeggen, onder 4 ogen…