Dames NL-Kroatië

• Toeschouwer

Ik heb gisteren in het topsportcentrum in Rotterdam een aardige wedstrijd gezien van de oranje dames. Een wedstrijd die uiteindelijk in 25-24 eindigde, wat na 10 minuten spelen(toen stonden er nog 0 oranjedoelpunten op het bord, 0-5) ondenkbaar was geweest. Leuk om te zien dat de dames veerkracht toonden en ondanks een aantal gemiste 100% kansen, de wedstrijd in Nederlands voordeel gekanteld kon worden.

Uitblinkers aan oranje kant naar mijn idee:

Verdedigend: Debbie Bont, keepster Inge Roelofs

Aanvallend: Nycke Groot(6 doelpunten), Danick Snelders die zeer goed speelde aan de cirkel.

Wat zijn de kansen voor de oranje dames denken jullie?

• Blaise N'Kufo

de wedstrijd was van een bedroevend niv, qua veerkracht wel genoten.

de enige die zich onderscheide was nycke.

danick scoorde 3 aardige, maar miste veels te veel op dit niv. ik vond de beide keepsters juist niet om aan te zien. de enige goede stop was de laatste ( tevens de belangrijkste), voor de rest was t niet al te best.

ik ben bang dat ze het in macedonie niet gaan redden.

• ..handballer..

Kom op, een beetje optimisme kan geen kwaad. Als ze van Kroatie

kunnen winnen dan moet het toch ook zeker tegen Macedonie kunnen!

Ze hebben in ieder geval kwaliteit zat, ik hoop dat ze het halen.

• redhed@msn.nl

Kroatie had zich toch al geplaatst

• Marlin

Aardige wedstrijd??? Wedstrijd was van bedroevend niveau. Kroatië speelde de eerste 20 minuten wel aardig, maar liet het daarna volledig lopen. En ook de scheidsrechters floten zeker niet tegen Nederland.

Overigens is het best knap om, na zo'n zwak begin, toch nog te winnen, zeker wanneer je ziet dat Nederland de hele wedstrijd in ondertal heeft aangevallen: nl. zonder rechterhoek en daardoor ook zonder rechteropbouw. En kom nu niet aan met “de winnende coach heeft altijd gelijk” want hier had de winnende coach alleen heel veel GELUK.

Vooraf was nog hoog opgegeven van een aantal speelsters uit het buitenland die met hun clubs succes hadden geboekt en daardoor over zouden lopen van het zelfvertrouwen, maar ik heb ze niet gezien (vd Wissel, Visser, vd Wal en Lamein). Hooguit Diana Lamein voldeed verdedigend en met haar penalty's nog wel, maar ze speelt, naar mijn idee, in het nederlands team altijd op de verkeerde plek. Aan nederlandse zijde was er maar één uitblinkster en dat was Nycke Groot, die gewoon lekker droog de ballen erin schoot. Bijna werd de ommekeer door Henk Groener nog om zeep geholpen door op het eind toch weer te wisselen en vd Wissel erin te zetten, maar met kunst- en vliegwerk werd de voorsprong vastgehouden.

Voor komende zondag ben ik niet optimistisch, omdat Nederland net als tegen Kroatië, gemiddeld zo'n 10 cm lengte, de nodige kilo's en behoorlijk wat (schot)kracht tekort komt.

Waar is het snelle circulatiehandbal gebleven waarom Nederland bekend stond en die tekortkomingen mee compenseerde? Van een jonge groep, zoals deze, kun je geen krachthandbal of veel tactisch inzicht verwachten. Dat moet dan van de kant komen en tja…………

Toch hoop ik dat de nederlandse dames het gaan redden, want dat is voor de ontwikkeling van de groep hard nodig, ook vooruitkijkend naar de EK in eigen land in 2012. Maar voor een trainer/coach die deze groep verder kan helpen, moet het NHV toch maar eens over de grens gaan kijken.

• trainer

Hoezo andere trainer! Wij hebben de beste trainers van Europa, kom kom

• redhed@msn.nl

ik heb even gekeken bij de buitenlandse competities (profcompetities) ik kan er echter geen nederlander in ontdekken of bijna niet volgens mij zit er 1 bij Hamm.

In nederland zitten wel heel goede trainers die constant moeten schipperen met de hun beschikbare middelen, misschien bedoel je dat

• triest

Misschien heb ik naar een andere wedstrijd zitten kijken, maar er was maar één speelster die er uitsprong, in positieve zin dan: Nycke Groot.

De rest speelde matig, zeker als je ziet hoe gemakkelijk 100% kansen worden gemist (en niet één keer) en de grote namen: Visser en v.d. Wissel waren zelfs slecht tot zeer slecht.

• Marlin

Er zijn vrijwel geen nederlandse trainers in het buitenland actief (hooguit ergens in België), laat staan succesvol. Zelfs van Bert Bouwer was zijn buitenlandse periode niet zijn meest succesvolle!

Ik bedoel met “over de grens kijken” een buitenlandse trainer/coach die ervaring heeft op internationaal niveau. Onze eigen trainers, hoe goedwillend ook, komen allemaal dat laatste stukje tekort omdat ze dat niveau zelf nooit hebben meegemaakt. Daarnaast zijn ze vaak veel te soft en kunnen ze, naar goed nederlands gebruik, geen harde maatregelen treffen. Iemand die iets niet goed doet, krijgt nu applaus van de coach omdat de bedoeling zo mooi was. Daarin valt echt nog een hoop te winnen!

• cirkel

wedstrijd niet gezien, zo te lezen niets gemist

en zo dachten er denk ik meer over….

foto's op nhvsite wel gezien: wat een lege tribunes!

welke conclusies mogen we hier uit trekken als alle leden 9,00 moeten lappen tbv topsport?

is er wel draagvlak? willen we wel een nederlands team met lege tribunes.