Aardige wedstrijd??? Wedstrijd was van bedroevend niveau. Kroatië speelde de eerste 20 minuten wel aardig, maar liet het daarna volledig lopen. En ook de scheidsrechters floten zeker niet tegen Nederland.
Overigens is het best knap om, na zo'n zwak begin, toch nog te winnen, zeker wanneer je ziet dat Nederland de hele wedstrijd in ondertal heeft aangevallen: nl. zonder rechterhoek en daardoor ook zonder rechteropbouw. En kom nu niet aan met “de winnende coach heeft altijd gelijk” want hier had de winnende coach alleen heel veel GELUK.
Vooraf was nog hoog opgegeven van een aantal speelsters uit het buitenland die met hun clubs succes hadden geboekt en daardoor over zouden lopen van het zelfvertrouwen, maar ik heb ze niet gezien (vd Wissel, Visser, vd Wal en Lamein). Hooguit Diana Lamein voldeed verdedigend en met haar penalty's nog wel, maar ze speelt, naar mijn idee, in het nederlands team altijd op de verkeerde plek. Aan nederlandse zijde was er maar één uitblinkster en dat was Nycke Groot, die gewoon lekker droog de ballen erin schoot. Bijna werd de ommekeer door Henk Groener nog om zeep geholpen door op het eind toch weer te wisselen en vd Wissel erin te zetten, maar met kunst- en vliegwerk werd de voorsprong vastgehouden.
Voor komende zondag ben ik niet optimistisch, omdat Nederland net als tegen Kroatië, gemiddeld zo'n 10 cm lengte, de nodige kilo's en behoorlijk wat (schot)kracht tekort komt.
Waar is het snelle circulatiehandbal gebleven waarom Nederland bekend stond en die tekortkomingen mee compenseerde? Van een jonge groep, zoals deze, kun je geen krachthandbal of veel tactisch inzicht verwachten. Dat moet dan van de kant komen en tja…………
Toch hoop ik dat de nederlandse dames het gaan redden, want dat is voor de ontwikkeling van de groep hard nodig, ook vooruitkijkend naar de EK in eigen land in 2012. Maar voor een trainer/coach die deze groep verder kan helpen, moet het NHV toch maar eens over de grens gaan kijken.