Peb, het gat tussen ALLE klassen is al erg groot: hoe hoger men speelt, hoe groter het verschil.
Daarom zou het goed zijn om eerst te zorgen voor sterkere comptities op afdelingsniveau.
En een sterkere competitie begint met ambities van clubs.
Er zijn niet veel clubs die planmatig te werk gaan ter verbetering van het spelniveau en veel van het toeval laten afhangen.
Over de afstanden: ook dat begint op afdelingsniveau, waarbij afd. Noord geografisch een groot verschil kent in vergelijk met bv Noord Holland.
Dus kun je volgens mij niet één landelijk beleid voeren omdat de verschillen per regio zeer groot zijn.
Dat we met z'n allen geen eredivisie kunnen gaan spelen lijkt mij ook duidelijk.
Laat de top zichzelf bedruipen: dat kunnen ze best.
Een duidelijk verschil in beleid tussen topsport en breedtesport geeft duidelijkheid en dwingt clubs keuzes te maken.
De discussie dat een prima top ook goed is voor de breedtesport, is een welles/nietes verhaal.
Feit is dat de meeste sportbonden GEEN ledenwinst hebben geboekt middels internationale toppresaties (volleybal, honkbal, waterpolo).
Dat geld hierbij een grotere rol speelt bewijzen hockey en voetbal: zij kunnen als het ware mediaaandacht inkopen. Als beste voorbeeld geldt hierbij damesvoetbal: rechtstreekse uitzendingen van wedstrijden (EK) met lege tribunes.
Of de WK jeugd voetbal in Nederland een paar jaar geleden: de media kon er een hype van maken.
Als we met handbal in staat zijn de media te bespelen, dan pas is er ruimte voor extra sponsors, extra aandacht en vervolgens een spin off naar de breedtesport tot op afdelingsniveau.
Ik denk dat met het wegvallen van de regioklassen op regionaal niveau perfecte kansen zijn voor prachtige competities en derby's met regionale media-aandacht en daar profiteert de regio het eerst van!