Regioklassen na volgend seizoen

• Harry

Ik hoorde gisteren op een bijeenkomst van het NHV dat na volgend seizoen de regioklassen worden afgeschaft maar dat er niet, zoals eerder het plan was, vier hoofdklassen komen. Er blijven maar twee hoofdklassen dus waarschijnlijk (definitieve regeling wordt pas in september bekend) degraderen alle teams behalve de kampioenen uit de regioklassen. Als een team niet voor het kampioenschap speelt, speel je dus eigenlijk nergens meer voor. Dit betekent ook dat er in de afdelingsklassen heel veel versterkte degradaties plaats gaan vinden (er moet immers ruimte komen voor de teams uit de regioklasse).

• Corrie

Das lekker dan… :S

• Inside HK A

Creëer je hierdoor niet juist een nog groter verschil tussen afdelingsklassen en de hoofdklasse?

• B-Laro

Harry, ik ben benieuwd naar de achtergrond van de (mogelijke) beslissing. Kan je die toelichten?

Het verschil in teams lijkt in eerste instantie mee te vallen…de laatste teams uit de regioklassen degraderen maar ook de laatste teams uit de afdelingsklassen. Een lastig punt zie ik in beleving, instelling en trainingsarbeid tussen een regioklasse en afdelingsklasse. Ik ben benieuwd hoe dat zich in een nieuwe competitie zal aftekenen!

• Richard

Onstaat er inderdaad niet een enorm gat tussen de Landelijke Hoofdklassen en de Afdelingsklassen (1ste klasse)?

Zonder tussenliggende regioklasse (als ik het goed gevolg heb) zal dus na volgende seizoen de kampioen 1ste klasse promoveren naar de Hoofdklasse??? (wellicht nog na spelen p/d-wedstrijd).

Noem ik even een willekeurig voorbeeld in Noord. Stel dat Exito Sleen kampioen 1ste klasse afd. Noord wordt…..dan promoveren ze naar de landelijke Hoofdklasse A en moeten dan spelen in Regio Noord-Holland/Utrecht/enz???

Vraag me af welke vereniging in Noord Nederland dan nog de ambitie heeft om te promoveren vanuit de afdeling???

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Mijn gevoel is dat er een onoverbrugbaar gat ontstaat en dat er geen doorstroming meer gaat plaatsvinden, dit omdat ambitie, niveau, afstanden enz. niet meer op elkaar aansluiten.

• Unne Fan

Nou als de reistijd een struikelblok gaat worden……

In de regioklasse spelen ploegen uit zuid limburg ook tegen ploegen uit den haag of rotterdam en uit Doetinchem ook tegen ploegen uit leeuwarden dus ik denk dat dat niet bepalend zal worden.

Kijk eens naar het amateurvoetbal dat is niet veel anders.

• cirkel

wat een ambitie straalt hieruit!!

wel zgn hoog willen spelen (voor de bühne??) maar daar direct afstanden aan koppelen?

Hoe hoger je gaat spelen hoe groter de afsanden, logisch toch?

We gaan toch geen 3 eredivisies maken om reisafstanden te onderdrukken?

Gewoon een kwestie bewuste keuzes maken: wil je hogerop, dan zijn daar consequenties aan verbonden.

Als je alleen wilt spelen voor het predikaat “landelijk” ben je niet goed bezig.

Als je de woorden “landelijk” en “regio” veranderd door hoogste klasse afdeling (bv hoofdklasse) dan veranderd er niet zoveel.

Het wordt dus echt tijd dat de regioklassen weggaan! Dan heb je dat km-gezeur ook niet meer.

Ik hoorde dat er 1 eredivisie komt plus 1 eerste en 2 2e divisies. De regioklassen gaan naar de afdeling (was vorig jaar toch al aangekondigd).

En wat let je als afdeling om met andere afdelingen samen een nieuwe hoofdklasse te organiseren?

Het wordt echt tijd dat er verschil komt in zgn tophandbal en de rest.

Zoals Unne Fan ook zegt: bij andere sporten zeuren ze ook niet.

• nr 20

Mee eens reistijd mag niet genoemd worden, kleine sport grote afstanden.

Noem even voorbeeld!!!!!!! D-jeugd zondagmornen 9 uur FHC (Stiens) tegen Hurry Up (Zwartemeer).

Dus die discussie is gesloten.

Als je nu kijkt zit er een enorm gat tussen afd en hoofdklasse, maar als er idd 11 regioklasse teams (degraderen) veranderd er niet zoveel.

Krijgt het alleen ander naampje, toch?????

En je strijd het seizoen voor hetzelfde n.l. of kampioenschap of blijven in regio/afd klasse.

Een Exito zal in de nieuwe klasse incl de oud regioklasse teams nooit kampioen worden. En ook jou Kwiek niet Richard.

Voordeel van de verandering zie ik niet zo, alleen NHV landelijk krijgt wat minder werk.

Want de hoofdklasse wordt er ook niet sterker door.

Benieuwd hoe het komt.

• Peb

100% eens dat men niet moet zeuren over de afstanden. Snap sowieso het probleem niet, het is altijd super gezellig bij ons in de bus.. Ook al moeten we het hele land afreizen. Niet zo aanstellen, dat is een keuze die je maakt door kampioen te worden in de 1e klasse, anders dan moet je je doelen bijstellen.

Ik ben het echter niet mee eens dat er geen regioklassen meer zullen komen en geen extra hoofdklassen. Hierdoor maak je inderdaad het gat voor de aansluiting voor “top”handbal veel te groot. Waarom geen 4 hoofdklassen zoals eerder voorgesteld?

• Richard

Mooi dat de discussie opgepakt wordt.

Ik had zelf “afstanden” als 1 vd punten genoemd en heb het volgens mij niet gehad over de ambitie van mijn eigen clubbie, want daar gaat het hier niet om.

Klopt inderdaad dat ook de jeugd op zondagochtend 100 km moet reizen voor een wedstrijd, dus mag nooit geen excuus zijn. Is inderdaad gewoon het gevolg van een kleine sport met helaas te weinig teams/verenigingen.

Blijf me echter wel afvragen of het gat gewoon niet te groot wordt en dan heb ik het nog steeds over het niveau, waarvan ik al aangaf dat dit gewoon aan de heren-kant afneemt. Daarbij kijk ik puur naar afd.Noord gezien het afnemende aantal herenteams en nauwelijks nog aanwas van jeugd.