Gelezen op handbalstartpunt. Eerst competitievervalsing, nu ook al nacompetievervalsing. Houdt het nu nooit op???
19 mei 2010 - door Hans Schets
Na afloop van de eerste wedstrijd om plaats vijf en zes tussen de Handbalacademie en SEW (33-31), waarbij plaatsing voor Europees handbal de inzet is, regeerde SEW coach Erik van de Wel met de opmerking dat hij zeer gefrustreerd is hoe deze wedstrijden gespeeld worden.
Van de Wel; “Voor de wedstrijd heb ik aan Ryer Lou de notulen laten zien die gemaakt zijn door het NHV in een bijeenkomst waarbij de clubs en het NHV aanwezig waren en waarin stond dat ”Na de nacompetitie bij de HandbalAcademie geen speelsters mogen worden ingezet waarvan de clubs de kruisfinale spelen“, ”Ik kan niets anders constateren dan dat dit toch duidelijk genoeg is maar toch stonden er zes speelsters op het wedstrijd formulier die niet mochten spelen".
Daarnaast zijn we uitgeweken naar sporthal Elderveld in Arnhem omdat volgens Ryer Lou de sporthal in Almere bezet zou zijn, maar de sporthal in Almere was helemaal niet bezet, die was gewoon vrij. Dat leverde ons wel een uur extra reistijd op, op een doordeweekse avond.
Ook hebben wij al in een vroeg stadium gevraagd wat de opstelling van de HandbalAcademie zou zijn omdat wij ons ook moeten kunnen voorbereiden op de wedstrijd. Daar heeft het NHV echter nooit op gereageerd. Ik durf dit dan ook allemaal onder de noemer competitievervalsing te zetten waarvan wij steeds het kind van de rekening worden. Want het begon natuurlijk al allemaal toen de HandbalAcademie aangaf wel de nacompetitie te zullen gaan spelen maar zich daarna zou terugtrekken wanner de kruisfinales gespeeld zouden gaan worden".
“We hebben de wedstrijd dan ook onder protest gespeeld” zegt Van de Wel. “Dat heb ik op de achterkant van het formulier ook aangegeven, en ik heb ook de zes speelsters gemeld die onrechtmatig gespeeld hebben volgens de afspraken die er gemaakt zijn tussen de clubs en het NHV. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe het NHV hierop gaat reageren. Dit krijgt dus nog een vervolg”, aldus de trainer/coach van SEW, die ook aangeeft dat SEW met de clubs contact gaat opnemen waarvan SEW in ieder geval weet dat zij hebben aangegeven dat hun speelsters niet mochten spelen, maar vanavond toch gespeeld hebben.
Over de wedstrijd zelf was Van de Wel kort. “We hebben voor een deel een goede wedstrijd gespeeld. We gingen met een 19-17 stand de rust in maar in de tweede helft hebben we een kleine inzinking gehad. Toen kwamen we er vijf achter. In de laatste vijf zes minuten haal je dan nog wel wat terug maar net niet goed genoeg (33-31). Het is in een kleine nederlaag geworden. We krijgen de thuiswedstrijd dus we gaan eens bekijken hoe we daar het beste op kunnen inspelen”.
De return staat op 1 juni op het programma om 20.00 uur in sporthal 'span in Wognum.
——————————————————————————–
In een e-mail aan Hellas en E&O waarin de aanhef is "oproepen van speelsters t.b.v. wedstrijd HA-team tegen SEW (plaats 5 en 6) laat Ben Spaai aan Handbalstartpunt weten dat alles binnen een andere context plaats vindt dat vorig jaar.
Iedereen mag er het zijne van denken. Maar de relatie tussen de clubs en het NHV wordt er niet beter op als je elke keer geconfronteerd wordt met clubbestuurders en trainers die vinden dat het NHV steeds haar eigen weg probeert te bewandelen en telkens de competitieregels gaat aanpassen in het voordeel van het HA-team, want dat is wat je steeds te horen krijgt.
De tekst van de betreffende E-mail:
De afspraak waaraan u in u e-mail van 13 mei 2010 refereert is binnen een andere context, vorig jaar, gemaakt. Kort samengevat kwam het er op neer dat wanneer de Handbalacademie zou spelen in de kruisfinales het team niet kon beschikken over de speelsters van de andere drie deelnemende teams aan de kruisfinales. Dit seizoen is er echter een andere situatie ontstaan.
De Handbalacademie heeft zich na de reguliere competitie ‘vrijwillig’ teruggetrokken voor het spelen van de kruisfinales maar speelt wel om plaats 5 en 6. (Het spelen om plaats 5 en 6 heeft vorig jaar overigens niet plaatsgevonden!)
De Handbalacademie speelt nu haar twee wedstrijden tegen Kiddy World/SEW op de, zoals bekend, gebruikelijke woensdagavond en kan, aangezien het team niet deelneemt aan de kruisfinales, derhalve over de speelsters van de andere teams (m.u.v. Kiddy World/SEW) beschikken.
Met Vriendelijke groet
Ben Spaai - Directeur