beste stuurlui . .

• moaningmhyrtle

het valt me iedere keer weer op.

waar je komt, op de velden of in de zalen, je hebt ze er altijd bij staan

ze geven alleen maar af op de scheids die het in hun ogen nooit goed doet of doen en zijn aan het schreeuwen en schelden dat het een lieve lust is.

wat ik me dan altijd afvraag, want ook ik krijg weleens naar mijn hoofd geslingerd dat ik er niets van kan of dat ik de broek thuis niet aan heb en ga maar door, is het volgende.

waarom geven al die mensen af op de scheidsrechter?

waarom willen dit soort mensen, die te kennen geven dat ze een supporter zijn, het verkeerde voorbeeld geven aan hun kinderen en kleinkinderen?

waarom nemen ze zelf nooit eens de fluit ter hand?

er is zo een mooi spreekwoord :

de beste stuurlui staan aan wal.

als dat echt zo is, dan wordt het tijd dat ze op de boot stappen waar ze een scheidsrechtercursus kunnen volgen en mogen ze zelf wedstrijden gaan leiden.

voor wie het wil weten, de definitie van supporter : sup·por·ter de; m,v -s iemand die een sportclub aanmoedigt; iemand die zijn club steunt

• jopiedewit

wat mij altijd opvalt is dat de meeste op uitzonderingen na, nooit zelf hoger hebben gespeeld dan 3e divisie die toen nog bestond…….denk zelfs dat de meeeste koppels door handballende kinderen zijn gaan fluiten en daardoor heel vaak de plank mis slaan met het simpel hanteren van de basis regels….zelfs dat is voor de meeste een probleem, maar succes verder met dit vaak voorkomende discussie, misschien dat je eens een keer een voorstel moet plaatsen bij het nhv om samen te discussieren met trainers van eredivisie ploegen….over diverse situatie's

• moaningmhyrtle

jopie, het zal je verbazen hoeveel mensen die niet fluiten de plank mislaan mbt basisregels.

neem nu het grootste misverstand op het gebied van handbal, de bal uit de hand tikken, mag het wel of niet?

• sjaakiedezwart

moaningmhyrtle… aan je reacties te lezen ben je zelf ook scheidsrechter en fluit je ook wel eens een potje in de eredivisie!…

mag ik dan je naam weten?….

• cirkel

Jopie, je hebt misschien helemaal gelijk.

Wat ik bij je constatering mis, is de oplossing.

Hoe komt het dan dat er zo weinig (ex)spelers van het landelijke niveau scheidsrechter worden?

Met name op dat niveau zie ik al dat geklaag obver de scheidsen.

Als 5% van de s[pelers op landelijk niveau straks (of nu) gaan fluiten dan is het probleem getalsmatig opgelost.

Ik denk echter niet dat er dan een kwaliteitsverbetering is.

Want als ik het spelregelkennis op landelijk niveau bij zowel trainers als spelers zie, dan zak bij mij de broek echt af.

Dus, Jopie, kom met oplossingen en geef voorzetjes hoe we het probleem over 3 jaar hebben opgelost!

Je mag best kritisch zijn, maar je moet niet allen “constateren” maar ook doen.

Anders zal jij dus ook onder groep “de beste stuurlui….”

Fluit jezelf ook als?

• heiko

Kijk eens op : http://www.roda71.nl/

Er staan leuke video's op met betrekking tot o.a. een “eenvoudige” spelregel 3 of 4 passen!

• Sas

Het is toegestaan:

vanuit elke richting de bal met een geopende hand uit de handen van de tegenstander te spelen.

Het is niet toegestaan:

de tegenstander de bal uit de handen te rukken of te slaan.

(Staat in het spelregelboekje van het NHV).

Maar hoe de scheidsrechter deze regels toepassen verschilt enorm. Sommige zien het slaan aan voor een tikken of andersom.

Ik persoonlijk denk dat daar de meeste scheidsrechter het mis hebben, de basiskennis en het wel of niet toepassen van de basisregels.

Hoe vaak gebeurd het niet dat lopen niet gezien wordt ? En dat is toch 1 van de vele basisregels.

• keeper

Eredivisie, mocht ze willen, vorig jaar gestopt op haar hoogtepunt….hoofdklasse ( trauwens, niet onverdienstelijk)

• sapie

moaningmhyrtle Schreef:

——————————————————-

> jopie, het zal je verbazen hoeveel mensen die niet

> fluiten de plank mislaan mbt basisregels.

> neem nu het grootste misverstand op het gebied van

> handbal, de bal uit de hand tikken, mag het wel of

> niet?

De bal mag worden gespeeld met:

Armen, handen, hoofd, romp, knieën, bovenbeen en bovenlichaam

Dit mag door gebruik te maken van:

Werpen, slaan, stoten, stompen, stoppen, vangen en rollen indien het geen gevaar oplevert.

• moaningmhyrtle

keeper, ik ben inderdaad gestopt en het komt een beetje op me over als of je vindt dat ik te graag eredivisie wil fluiten maar het absoluut niet kan, het klinkt nogal denegrerend.

misschien lees ik verkeerd omdat je ook vindt dat ik het niet onverdienstelijk heb gedaan.

ik weet niet of het mijn hoogtepunt was, ik weet alleen wel dat ik mijn gezin veel belangrijker vond dan fluiten.

de reden waarom ik gestopt ben is bij sommigen bekend en bij anderen niet.

het doet er verder ook niet toe, laten we het er op houden dat mijn plezier en drive compleet weg waren.

inmiddels fluit ik weer en kijk ik graag naar wedstrijden.

sjaakie, ik heb alleen een trainpotje op eredivisie niveau mogen fluiten, het echte werk laat ik aan anderen over. ik was daar nog niet aan toe toen ik nog koppelfloot.

bekend maken doe ik liever niet, ik speel bij zaanstreek en heb gespeeld bij voc dus misschien helpt dat je iets verder.