Handbal Verbond hoeft ambities niet op te geven

• watnudan

21 april 2010 - door Johan Volkers

Negen euro op 30 juni en volgend jaar nog eens 6,25. Met die twee extra ‘eenmalige’ bijdragen - een seniorhandballer betaalt gewoonlijk al 31 euro contributie aan zijn sportbond - is het Nederlands Handbal Verbond (NHV) voorlopig gered van een financieel debacle.

Volgens waarnemend voorzitter Paul Hoes, die sinds een maand de plek bekleedt van de vertrokken Henk van Vliet, was zijn bond bij een nee van de algemene vergadering, maandagavond in Oosterbeek, ‘om zeep geholpen’. Later stelt Hoes zijn woorden bij. Het directe voortbestaan was niet in het geding. Het zou slechts gedaan zijn geweest met ‘de ambities van het NHV’. (td)

Met een roadshow door technisch directeur Ton van Linder en algemeen directeur Ben Spaai werden de laatste weken de acht regionale afdelingen van het NHV gepaaid om ja te zeggen tegen de ambitieuze topsportplannen. Topsport zou het zeil op de boot van de breedtesport moeten vormen.

Alleen is de financiering van die top door de geringe breedte van het handbal in Nederland (57 duizend leden) een serieus probleem. Op de begrotingen van 2010 en 2011 waren gaten van een half miljoen en 376 mille voorzien. Dat dreigende deficit moest gevuld worden uit de portemonnee van de veelal recreatiesport bedrijvende leden.

Als de leden niet zouden bijspringen, dan zou de schade nog veel groter zijn, zo betoogde het verbond. Het is het verhaal van de co-financiering. Als het NHV voor zijn eigen ambities 60 eurocent investeert, doen subsidieverstrekkers als sportkoepel NOC*NSF en VWS (het rijk) er volgens Hoes 40 bij.

Uit de bijsluiter van het NHV: ‘Het niet beschikbaar hebben van 500 duizend euro maakt het gebruikmaken van subsidies onmogelijk. Geen co-financiering is gelijk aan geen ambitie tonen om zelf mee te doen. Dat leidt er dan ook toe dat we in totaal een miljoen euro minder hebben te besteden ten behoeve van de handbalsport.’

En dreigend er achter aan: ‘Van mini’s tot nationale ploegen.'

De vergadering van maandag was maar ten dele onder de indruk van de vlucht naar voren van het eigen bestuur. Limburg, Zuid-Holland en Brabant stemden tegen. Twente onthield zich van stemming. Noord-Holland Noord, Oost, Midden-Nederland en Noord bleken voor: 8 voor, 6 tegen, 2 onthoudingen.Hoes geeft toe ontsnapt te zijn. ‘Ik ben blij weer armslag te hebben.’ :X

Het extra geld wordt ingezet voor de topsportportefeuille (1,9 miljoen op jaarbasis) en voor de breedtesport dat tegenwoordig een Leven Lang Sporten wordt genoemd. Daarvoor is 940 duizend euro beschikbaar. Investeren is nodig in 2010 en 2011 om in 2012 goede resultaten te bereiken met de nationale vrouwenploeg, het boegbeeld van het verbond. In dat jaar wordt het EK in vijf plaatsen in Nederland gehouden. In datzelfde jaar zijn ook de Spelen, het evenement waarop de handbalsters de voorbije jaren telkens ontbraken. Hoes beloofde dinsdag dat zijn team er zal staan in Londen. ‘We zijn er bij.’::o

Hij beloofde ook dat het voorziene tekort voor dat olympische jaar 2012, 363 duizend euro, niet weer op het bordje van de leden terecht zal komen. Hoes: ‘Linksom of rechtsom, wij zorgen dat dat geld er komt.’

Het verbond is ervan overtuigd dat aansprekende resultaten van de nationale ploegen meer sponsors zullen trekken. Ook het ledenbestand zal worden opgekrikt. Voor die stelling is nauwelijks bewijs, maar de directeuren Spaai en Van Linder spraken de voorbije weken vrijmoedig van een groei tot 75 duizend leden.

De Volkskrant

ROEPT U MAAR X(

• Trainert

Tja, wat kan je er van zeggen. Handbal hard op weg om een elitesport te worden met al deze verhogingen. Tussen de regels door lees je waar al dat geld naar toe moet. Het gaat allemaal in het potje van de topsport. In de breedte kun je er dus wel weer naar fluiten. Volgens de geleerden moeten er door aansprekende resultaten op niveau meer leden komen. Het echter niet worden onderbouwd met bewijzen dat dat ook zo zal zijn.

Wanneer de sportieve ambities niet vertaald gaan worden in klinkende resultaten kan dit bestuur na het eerste grote toernooi hun biezen gaan pakken want dan hebben we dus (weer) geinvesteerd in gebakken lucht. Als ze daarnaast nu ook nog eens een begroting vooraf sluitend maken en publiceren kunnen we misschien een keer gaan spreken van een transparante onderneming.

Ik houd mijn hart vast…..

• leugenaar

als paul hoes wat zegt zal het wel niet waar zijn.

wat kan die man liegen zeg.

het zegt genoeg dat hij nou zo een hoge functie bekleedt.

• barbamamma

De directeuren Spaai en Van Linder geloven ook nog in sprookjes. Het zijn pas echte kerels als zij durfen te stellen dat als het NHV dus eind 2012 geen 75 duizend leden heeft, dat zij dan hun functie neerleggen zonder dat daarvoor een afkoopsom behoeft te worden betaald. Zij hebben dan namelijk gefaald (met ons geld).

• Peb

Het is enkel mogelijk om éénmaal per jaar een contributie te verhogen, namelijk bij de jaarlijkse contributievaststelling. Andere wijzigingen of plannen omtrent de contributie zijn nietig!

Als die snollen van papendal nu eens zelf rendabel konden draaien. De verenigingen kunnen toch ook niet hun handen ophouden bij de nhv?? waarom zij wel???

• AdE

Meneer of Mevrouw Peb,

Uw bijdrage is ver beneden peil en het handbal onwaardig. Er zijn democratische besluiten genomen, zo is het en niet anders.

veel plezier met handbal verder

Adriaan

• Peb

Ok, mijn excuses voor de uitlating richting de academie, echter vind ik het niet kunnen dat de breedtesport moet betalen voor een selectgroepje topsport. Maar goed, meningen kunnen verschillen.

U vergeet te zeggen dat een traject om de contributiewijziging (welke naast de jaarlijkse vaststelling) tegen te gaan door middels bezwaar aan te tekenen, in de tussentijd begonnen is. De leus: zo is het en niet anders, klopt m.i. niet geheel.

• Trainert

De stemming was 6 tegen en 8 voor twee afdelingen onthielden zich van een stem waaronder Twente. Ik weet dat er in twente 13 verenigingen voor waren en 14 tegen. Waarom deze stem dan niet uitgebracht is als tegen is mij een raadsel. In het artikel kan ik niet vinden wie de tweede afdeling is geweest. Kan natuurlijk zijn dat ik het niet goed gelezen heb. Maar ja, onzin lees ik meestal niet echt goed door. Eigenlijk (als ik net zo reken als het NHV) was het dus onbeslist. Om nou te spreken van vertrouwen avnuit de afdelingen vindt ik erg ver gaan.

Dat probleem zal binnenkort ook wel opgelost zijn wanneer de afdelingen op houden te bestaan, evenals de regioklasses. Een groot NHV……Hoera!

Inderdaad Barberamama wanneer er 2012 geen 75 duizend leden zijn hebben ze gefaald. Het mooie is dat ze deze doelstelling zelf hebben gemaakt. Ze kunnen niemand dat aanrekenen alleen maar de hand in eigen boezem steken maar dat zullen ze wel niet doen. Ik denk dat de bondscontributie tegen die tijd we verhoogd wordt naar de €60…Om het volgende plan te financieren…..

• cirkel

Barbamamma en Trainert:

op welke wijze kan er een “prestatie-afspraak” tot stand komen?

Inderdaad: als je zo overtuigd bent van je kwaliteiten (directie!), dan kun je toch “in den blinde” je eigen lot er aan verbinden?

“In het verleden behaalde resultaten….. enz.” is min of meer een verplichte tekst bij investeringen.

De leden investeren nu in het NHV en dromen van enkelen.

“De in het verleden bij het NHV NIET behaalde resultaten, geven recht op achterdocht!”.

En die achterdocht kan de directie toch in één klap wegnemen: no cure, no pay!