Inside HK A, zoals het krantenbericht schrijft…er is gespeeld met de teamsamenstelling. Geweldig dat iedereen heeft kunnen spelen. Overigens was FHC een sportieve tegenstander. Geen vuile overtredingen gezien (rode kaart iets overdreven) en ik denk dat het publiek een prima potje heeft gezien. Promotie is leuk, hopelijk vertaald dat zich naar 3x trainen en een nieuwe fanatieke trainen :-)
Aalsmeer: gefeliciteerd met het kampioenschap!
B-Laro
Achilles weet het: sprookjes bestaan
Martijn Krullaars APELDOORN - Bij Univé/ Achilles is er niemand meer die níet in sprookjes gelooft. Alle leden van de handbalvereniging maken er al twee jaar één van dichtbij mee: na de titel vorig jaar in de regioklasse promoveerde de mannenploeg dit seizoen meteen door naar de eerste divisie. Een ongekende prestatie.
Achilles schreef zaterdagavond geschiedenis in het Friese Stiens. FHC werd met 16-29 van het veld gevaagd en daarmee was promotie naar de eerste divisie een feit. De vertrekkend coach, Jan Lentjes, had zijn manschappen opdracht gegeven vanaf de eerste seconde gas te geven en dat wierp zijn vruchten af. Bij rust stond het al 5-17, zodat Lentjes in de tweede helft ‘sociaal’ kon wisselen. ,,Iedereen heeft gespeeld. Dat was het spel ook wel aan te zien, maar dat nam ik graag voor lief. Ik wilde iedereen laten meedelen in de feestvreugde.’’
Die was er volop, vooral achteraf. De supporters waren met twee bussen vol naar Friesland gekomen en dat zorgde voor een mooie sfeer. ,,Gekkenhuis’’, vond aanvoerdder Michael van Thiel, die samen met zijn teamgenoten vier flessen champagne over het hoofd van Lentjes leeg goot. ,,Mijn mannen kennende wist ik dat er wel wat zou gebeuren’’, lachte de coach. ,,Ik had uit voorzorg reservekleding meegenomen.’’
Lentjes zal niet ontkennen dat hij de laatste twee jaar één van de hoofdrolspelers was in een hoogst opmerkelijk verhaal. ,, Als trainer heb je een hoop scenario’s in je hoofd. Je hoopt nooit te degraderen en wilt graag een keer kampioen worden. Maar dit, twee promoties op rij? Geweldig. Vooral voor de club, want dit is een bevestiging van het goede beleid dat een paar jaar geleden is ingezet. Dit moet enorm stimuleren om door te gaan.’’
Zonder Lentjes weliswaar, want hij zet zijn trainerscarrière noodgedwongen op een laag pitje. ,,Heel jammer, maar ik kom te veel in de knel met mijn werk.’’ Lentjes hoopt dat de club er in slaagt een goede opvolger te vinden: ,,Ze wilden graag een stabiele hoofdklasser worden, dus nu zullen de koppen opnieuw bij elkaar gestoken moeten worden. Wat wil je als club? En wat zijn de mogelijkheden? Je zult er nu voor moeten waken dat je heel snel weer terugvalt.’’
Zeker is dat Achilles een zwaar seizoen tegemoet kan zien, want in de eerste divisie wordt er wéér meer gevraagd van de handballers. Van Thiel heeft er wel zin in: ,,We zijn dit seizoen al een uur meer gaan trainen, maar vier uur in totaal is denk ik te weinig voor de eerste divisie’’, weet de aanvoerder, die hoopt dat er snel meer duidelijk wordt. ,,Zeker is dat Peter te Winkel stopt, de rest van de spelers wil denk ik wel door. En ik heb begrepen dat er al gesproken wordt met kandidaten om Jan op te volgen. Tja, nu gaat het hele circus pas echt beginnen.’’
Ook voor Wiep van de Pal, voorzitter van Achilles. ,,We zien dit als een mooie kans om als club aantrekkelijker te worden in de regio’’, zegt hij. ,,Mooi dat we nu eindelijk in de eerste divisie spelen. En dat zonder een grote achterban.’’ Van de Pal beseft goed dat er geld bij moet. ,, We moeten naarstig op zoek naar een extra sponsor. Maar ook dat zien we als kans.’’
ZAALHANDBAL Mannen: Hoofdklasse A: FHC - Univé/ Achilles 16-29 (5-17)
Scores Achilles: Frank Beke 8, Peter van Rijt 5, Dennis Venneman 5, Percy van de Vorst 3, Peter te Winkel 2, Martijn van de Ploeg 2, Raymond Diks 2, Peter Rood, Nick Zwarteveen.