Niveau scheidsrechters

• Norrit

Nu ben ik een actief lezer hier en weet ook dat hier veel scheidsrechters hier ronddolen… Dus bij voorbaat, er zullen ook uizonderingen zijn…

Maar in zijn algemeenheid. Het niveau van de scheidsrechters in Nederland wordt ieder jaar erger. Ze vinden zich ieder jaar steeds geweldiger.

2 wedstrijden geleden, kom een paar keer onnatuurlijk op de grond, 1x in een wandrek dat 2 meter achter een goal staat en bij alle gevallen geeneens een vrije worp. Nu heb ik het advies van de scheidsrechters hier gevolgd, ga er na de wedstrijd eens mee praten. Meest domme dat ik ooit gedaan heb!

Ik confronteer 1 met het feit, die gaat ook normaal met me in discussie tot zijn kameraad erbij komt. Als ik het allemaal zo goed weet moet ik zelf maar gaan fluiten. Nou, ik ben scheidsrechter geweest, maar heb voor actief spelen gekozen. Na hem erop gewezen te hebben dat ik niet met hem in discussie was en dat hij, als hij het zo goed wist, eens een opfriscursus kon gebruiken waren ze beiden gevlogen en niet meer voor commentaar bereikbaar.

Vandaag weer wedstrijd gehad. Zelfde verhaal, alleen ben ik hier wel de domkop geweest. Na 3x in 2 minuten plat op mijn rug gelegen te hebben met schamele vrije worpjes knapte ik bij de 4e keer, toen werd ik voor indringen afgefloten. Mensen die mij kennen weten dat ik niet zonder reden op de grond ga liggen, en zeker niet plat op mijn rug. Volgens de 2 mannen in het zwart stond de verdediging stil en sprong ik vooruit. Nu moet iemand mij vertellen hoe iemand die stil staat iemand van 88 kg die naar voren springt (want daar waren ze het over eens) plat op zijn rug kan laten belanden. Ik ben toen door het lint gegaan, waarvoor mijn oprechte excuses. Ik heb inderdaad wat dingen geroepen die ik beter had kunnen inslikken. De rode kaart was dan ook volkomen terecht (al was de oorzaak ervan weer onterecht). Maar tot mijn grote verbazing waren de 2 heren nogal sexueel opgewondern geraakt van het geven van een rode kaart. Deze 2 heren zaten in het kleedlokaal (ons hele team moest er langs lopen, dus ik ben niet de enige die dit gehoord heeft) en waren nogal luidruchtig in de opmerkingen die zij gaven. En die logen er ook niet om, zeker dezelfde rode kaart waard die ik wel gekregen heb. Volgende keer vraag ik wel wie het zeepje op heeft mogen rapen, maar dit kan dus echt niet.

Maar het feit blijft, het niveau is gewoon beneden alle peil.

Zie ik het verkeerd, maar is een scheidsrechter er niet om alles in goede banen te leiden. Hij zorgt ervoor dat iedereen 's avonds weer lekker thuis op de bank kan plaatsnemen. Op de manier hoe scheidsrechters op dit moment fluiten is het zo dat je iedere week als speler moet hopen dat je een tegenstander krijgt die je niet het ziekenhuis in wil meppen, want het schijnt allemaal te mogen. Enige waar ze voor fluiten is lopen, indringen en andere kleine overtredingen. Grote overtredingen schijnt allemaal te mogen. Je krijgt eerder 2 minuten omdat je iemand toevallig 1x te laat aanpakt dan dat je iemand plat op zijn rug smijt. Het kan een keer voorkomen, maar het gebeurt op dit moment te vaak!

En wie controleert hier eigenlijk nog de oudere garde (want hier heb ik het over). Ik zie daar nooit meer beoordelaars, hoewel die het harder nodig hebben dan de jeugd. Die is namelijk met het spelletje meegegroeid, waarbij de oud gedienden die zich te goed voelen voor opfriscusrussen alleen maar verder afgleiden. Ik train 2x in de week, om op niveau te blijven, is het dan niet meer dan redelijk dat ik verwacht dat een scheidsrechter verplicht wordt tot een opfriscursus. En dan doel ik niet alleen op een theoretische, want daar weten ze het al zo goed. In de praktijk benen ze het niet meer bij. En is het dan echt zo verkeerd van mij dat ik verwacht dat deze mensen ook een paar keer per seizoen beoordeeld worden, en daar ook op afgerekend worden. Mijn team kan degraderen op het eind van een jaar, scheidsrechters lijken dit niet te kunnen.

Zo mijn frustratie is eruit, doe ermee wat je wilt. Brandt me maar af, het zal me eerlijk gezegd wordt wezen. Als het handbal (en met name de scheidsrechters) zich op deze manier ontwikkelt stop ik er toch mee. Veel te groot risico voor mijn baas. Want oeps, dat vergeten de scheidsrechters, het is ook onze hobby (want is het niet dat waar jullie altijd mee schermen???)… En mocht ik weer zo'n stel als vandaag tegen komen en ik beland in het ziekenhuis weet je wie ik aansprakelijk ga stellen, want ik ben het echt spuugzat….

• fluiter

Kijk eens op dit forum, naar commentaar op de scheids, kan dit dan. Deze heren fluiten in het weekend, offeren hun vrije tijd op om jullie te laten handballen, en dan krijgen ze dit. Ik vind dat de spelers eens moeten accepteren, dat de scheidsrechters ook gewoon mensen zijn, en dat zij ook fouten kunnen/mogen maken,

misschien een idee,

wat zou jij ervan vinden dat de scheidsrechters de spelers ging vertellen hoe zij moeten handballen, en als hij/zij weer een fout maakt, deze scheids de speler eruit stuurt. Want dit doen de spelers namelijk ook, altijd maar de scheids beklagen, maar niet zelf je spelletje verbeteren.

• barbamamma

Beste Fluiter,

Lees ik het nou goed. Scheidsrechters die hun vrije tijd op offeren. Laat me niet lachen. Er wordt helemaal niets op geofferd.

Ze vinden het gewoon leuk om te sporten en bezig te zijn. Dat is hun goed recht, net zoals handballers het leuk vinden om bezig te zijn met hun sport. Maar je vergeet één ding. Als er straks geen handballers meer zijn om te spelen valt er niets te fluiten.

Waar het omgaat is een goede mix te vinden tussen het spelen van een leuke sportieve wedstrijd en een goed gefloten pot. Dus ga nou niet zielg doen als scheidsrechter. Handballers maken fouten en zo ook scheidsrechters. Alleen als die laatste het niet in de hand kunnen houden zijn er op maandag een hoop geblesseerden. En gelukkig zijn er nog een hoop goede scheidsrechters. Er zijn er genoeg die aan durfen te geven dat ze die dag niet 100% zijn geweest. Maar ga in dat geval nou gewoon het gesprek aan met een speler en ga nou niet vooraf ervan uit dat je als scheidsrechter altijd gelijk hebt. Je hebt het misschie anders waargenomen en daarop heb je gereageerd.

Maar, ervan uitgaande dat het verhaal van Norrit klopt, hebben de scheidsrechters in die wedstrijden een aantal zaken gemist en dat is jammer, want daarom lopen ze ook met z'n tweeën.

• Andre

Als toeschouwer zie je al heel vaak dat het niveau van handballen al veel scheidsen boven het hoofd groeit.

En inderdaad ze steken vrije tijd in hun scheidsrechtervak, waar natuurlijk veel sporters ze dankbaar voor zijn.

Maar, het handballen op diverse niveaus gaat zo snel dat het voor veel scheidsen niet meer bij te houden is.

VB ze schrijven nog een doelpunt, en dan hangt tie er aan de andere kant alweer in.

Eigenlijk zouden alle scheidsrechters minimaal 1x per week moeten trainen/of een training op niveau moeten bijwonen/fluiten.

De hele week niets doen en dan in het weekend een wedstrijd fluiten is veel te kort

Verenigingen die heel veel uren maken zijn voor heel veel scheidsen niet meer te fluiten.

Zou in ieder geval als ik scheidsrechter was, in bovenstaande meer tijd steken, wat overigens ook DE taak van het NHV is.

• Norrit

Kijk fluiter, dit was nu precies waar ik op doelde…

Jij “offert” je vrije tijd op… Ik ook!!!

Verschil is dat ik er voor train en jij waarschijnlijk alleen in het weekend ff naar de hal komt. Fluiten is ook sport, benader het dan ook zo!!!

• #5 - Harry

Over welk niveau praten we hier? Ook niet onbelangrijk…

(het reeds eerder aangehaalde argument; “je krijgt over het algemeen scheidsrechters gelijkwaardig aan de competitie waarin je speelt”)

• 2voor12

Wat een drogreden, je verdient gewoon objectieve scheidsrechters. Het belangrijkste is dat ze aan twee kanten hetzelfde zien.

Dit weekend weer wat wedstrijden gezien, kijken zij ook wel eens video, wat zullen de meeste halen bij een shuttle run test, trainen ze wel eens bij een club mee.

Het probleem zit hem in het enthousiasmeren van jonge scheidsrechters, wat mij verder opvalt het afkraken van scheidsrechters door scheidsrechters, m.a.w. een beetje begeleiding hier en daar is niet verkeerd. Ik zie zo weinig persoonlijkheden, (Daems en ze maat, vroeger die ene met dat strakke broekje ik wil bijna frans derks schrijven maar volgens mij was dat Haak, hij kwam in ieder geval uit de omgeving van den haag) In deze periode liepen er meer met kwaliteit rond.

• moaningmhyrtle

vanaf hoofdklasse nivo moeten de sr een shuttlerun stap 7 halen en een spelregeltest maken die voldoende moet zijn, vanaf 1e divisie stap 8 +spelregeltest.

van de sr wordt verwacht dat hij /zij minstens 1 x per week traint.

ik heb landelijk gefloten, shuttleun stap 7.5 gehaald, spelregeltest gehaald en trainde drie keer per week. handbalde daarnaast ook nog en haalde rapporten met mijn maat van 71 en 73.

nou dat is toch netjes of niet?

dan nog wordt je letterlijk en figuurlijk afgezeikt door mensen die nog nooit een fluitje ter hand hebben genomen, ja misschien zo gele met een schuimkraag in het gelijknamige glas.

steek hand in eigen boezem, steek die fluit in je mond en doe het zelf een keer.

• Norrit

Dit blijft toch het enige wapenfeit van de scheidsrechter: “steek hand in eigen boezem, steek die fluit in je mond en doe het zelf een keer.”

Omgekeerd mag dan ook wel eens, steek je hand in eigen boezem, speel eens een keer een wedstrijd, doe het zelf een keer!!!

En het betreft hier de 1e klasse, uiteraard niet erg hoog, maar als je een bepaalde leeftijd berijkt wil je niet meer alles voor het handbal laten. En ik zie hier dus niets staan van wat verwacht wordt van de scheidsrechters op dit niveau…

Nu heb ik ook 1e divisie gehandbalt, en daar viel het niveau van de scheidsrechters behoorlijk mee… In de hoofdklasse ook nog… Maar sinds een paar jaar wat stapjes terug gedaan en ik kom toch echt wel tot de conclusie dat de oude garde hier elk jaar slechter gaat fluiten… Verder laten ze hier het persoonlijke aspect ook nog vaak meewegen… Ik hoef dus al niets meer te verwachten van de 2 scheidsrechters die ik dus eens aangesproken heb (op het advies van de scheidsrechters hier, bedankt!!!)… Want ook zei kwamen met hetzelfde domme argument… En als je ze dan de mond snoert lopen ze weg, prima instelling!!!

• moaningmhyrtle

norrit, geloof niet dat je goed gelezen hebt.

ik handbal zelf ook al zo een 26 jaar en dat voor iemand van 35, niet slecht toch.

maar ook ik als speler loop tegen dezelfde dingen aan als jij, nl dat het nivo niet bijster hoog is.

het enige dat daar aan gedaan kan worden is zorgen dat de nieuwe lichting beter is en dat er ieder jaar verplicht bijscholing gevolgd moet worden.

maar ja, als we in ons land zeggen je moet, dan krijg je weerstand.