DE SCHEIDSRECHTER BLIJFT ALTIJD EEN BOOSDOENER

• heiko

Bij het opruimen van oude tekstbestanden kwam ik de volgende persiflage tegen:

DE SCHEIDSRECHTER BLIJFT ALTIJD EEN BOOSDOENER

Want als ze

• veel door de vingers zien, zijn ze laf, verregaand tolerant en weten geen barst van de spelregels;

• vriendelijk of vaderlijk optreden worden ze slappe klungels genoemd, die bij moeder de vrouw niets te vertellen hebben;

• bij overtredingen keihard en zakelijk de problemen aanpakken, worden ze vergeleken met een dierlijk geslachtsdeel;

• in woord en gebaar duidelijk maken, dat er niet gepraat, maar uitsluitend gesport moet worden, zijn ze misselijke uitslovers;

• het spel niet op de voet volgen en te veel steunen op de waarnemingen van hulpofficials, moeten ze binnen de kortst mogelijke tijd gehuisvest worden in een

bejaardentehuis;

• met hun neus overal bovenop staan, zijn ze ordinaire hielenlikkers die dag en nacht dromen van een internationale carrière;

• jong zijn, missen ze ervaring en proberen dat met bluf te compenseren;

• oud zijn, willen ze het altijd beter weten en zijn ongevoelig voor kritiek;

• ingaan op vragen van buitenstaanders en daarbij proberen discutabel lijkende beslissingen glad te strijken, zijn ze arrogante kletsmeiers;

• niet bereid zijn over de wedstrijd na te kaarten, zijn ze verwaande kwasten;

• met de spelers van beide teams streven naar een gezond kontakt, doen ze aan vriendjespolitiek;

• in plaats van een pilsje de voorkeur geven aan een glaasje appelsap, zijn ze dooie pierlala's;

• het aangeboden jonge borreltje likkebaardend naar binnen wippen, zijn ze alcoholisten;

• te lang in een clubhuis blijven hangen, zijn ze vast en zeker omgekocht.

SAMENVATTEND

Onbegrijpelijk eigenlijk, dat er nog steeds mensen zijn, die het scheidsrechteren als hobby kiezen.

Wanneer je afgaat op de geschetste problematiek - een wel degelijk op feiten steunende persiflage - dan moet een scheidsrechter zo wijs zijn als Salomo, zo geduldig als Job, zo sluw als een vos, zo moedig als een leeuw, zo dikhuidig als een olifant, zo buigzaam als een riet, zo krachtig als Tarzan, zo gevoelig als een jonge moeder en zo ongevoelig als een steen zijn.

Misscien voor al de beste stuurluid aan de kant iets m over na te denken.

Fijne en gezellige feestdagen en alvast een sportief maar vooral gezond 2010!

• fluitje

en toch blijf ik door gaan

en hangen in de kantine

• deksels

Je samenvatting is goed. “Begin er dan ook niet aan als je deze eigenschappen niet hebt!” :)-D

Ik probeer scheidsrechters voor me te halen die aan meer dan twee van deze eigenschappen voldoen. Maar je hebt gelijk dit is de cultuur in Nederland de scheidsrechters moet je niet aankomen, blij zijn dat ze het doen, doe het zelf.. etc etc. Ga eens in Denemarken kijken en zie hoe scheidsrechters daar onderdeel van het spel zijn met een positieve, correcte uitstraling en vooral ook plezier beleven aan hun taak/sport. Je komt daar jongens en meiden tegen van rond de achtien jaar die hier gemakkelijk overeind zouden blijven. Ploegen gaan op stage naar dit soort landen. Neem ook jonge scheidsrechters mee om de omslag te maken van slachttofferrol naar spelleider (met e i) Ook spelers krijgen (soms harde) kritiek als ze niet presteren. zelfs onderling, maar dat maakt sport ook uitdagend. De uitdaging om goed te presteren en vanuit die optiek mag en moet je elkaar benaderen om beter te worden. Ook scheidsrechters, want vele zijn echt de weg kwijt en het niveau is op lager niveau ook echt bedroevend. Hetzelfde geldt voor goedwillende ouders die training staan te geven.. “We zijn al blij als we iemand hebben!” is vaak het antwoord.. Onzin ook goedwillende ouders kan je handvatten bieden om een redelijke training te geven. Het is net als in het echte leven, je moet er (hard) voor willen werken..

• (Duim)-Zuigertje

Mag ik naar Denemarken op kosten van Aalsmeer ?????

• deksels

Bijvoorbeeld.. Aalsmeer is een goed voorbeeld betr het opleiden van jonge spelers..Misschien werkt dit traject ook voor scheidsrechters?

• schnit

En wat zijn jou plannen om dit te gaan realiseren bij Aalsmeer ?

• heiko

Er worden op dit moment door het NHV scheidsrechters opgeleid als koppelscheidsrechter terwijl ze nog maar 14 jaar zijn. Als je als NHV je beweegt in deze leeftijdskringen om een potentieel aan scheidsrechters te verkrijgen, dan moet de nood wel hoog zijn. Naast andere verplichtingen en activiteiten heeft deze leeftijdsgroep over het algemeen geen zin in verplichtingen richting de sport. (behoudens een enkeling) Het is naar mijn mening beter om het huidige korps qua kwaliteit te verhogen met doelgerichte middelen. Ik kom als rapporteur bij scheidsrechters welke mij zeggen dat ik de eerste rapporteur ben sinds hij/zij vier jaar geleden van de kursus HSA-1 afkwam.

Daarnaast zullen verenigingen akkoord moeten gaan met een verhoging van het kostenplaatje voor de scheidsrechters. Als je ziet wat scheidsrechters voor een wedstrijd vergoed krijgen op afdelingsniveau of regio, dan gaat men er teveel vanuit dat de scheidsrechters voor hun hobby fluiten.

Tevens dient een scheidsrechterscommissie, op welk niveau dan ook, ieder jaar een of meerdere bijeenkomsten te organiseren, waarbij de scheidsrechters en de spelregels centraal staan. Deze scheidsrechterscommissie dient naar de scheidsrechters toe een open, eerlijk, transparant en vooral een duidelijk beleid voor ogen te hebben.

Deze drie onderwerpen (rapportage/financien/aandacht) zijn de factoren voor verhoging van kwaliteit en motivatie van de huidige scheidsrechters maar ook voor de toekomstige scheidsrechters.

Doet men dit niet, zal het altijd moeilijk blijven om mensen te vinden, welke zich bereid verklaren om iedere zondag voor hondenl*l te laten uitmaken en zal de kwaliteit van de huidige scheidsrechters altijd een onderwerp van discussie blijven op dit prikbord.

• deksels

Roos, we zijn het eens dat het in Nederland niet goed gaat en ook niet goed wordt uitgevoerd. Jonge mensen vinden reizen meestal wel een uitdaging! De kosten zijn door de combinatie best wel te overzien en als je dus niet zo heel erg goed bent in sporten kan je best een goede scheidsrechter worden en dus de mogelijkheid krijgen om je hierin te ontwikkelen door het hoogste niveau te bekijken en advies te krijgen van deze mensen. (Misschien zit er wel een samenwerking in) Mensen die hier nu scheidsrechters opleiden hebben vaak zelf niet dat topniveau. Het gaat erom dat we de goede lijn te pakken gaan krijgen en de huidige doorbreken!

Vanuit de bond verenigingen benaderen zou een start kunnen zijn. Betr die opmerkingen, die krijg je hoofdzakelijk door slecht presteren. Emotie hoort bij de sport, maar zoals een goede speler een zaal stil kan krijgen kan een goede scheidsrechter dit ook. Kijk maar bij 9 van de 10 europacup wedstrijden. Betr onkostenvergoedingen, eens, als hier ruimte voor komt doen.

Maar ook de meeste ere-divisie spelers doen het nog steeds voor niets, dus je hobby zal uitdagend moeten zijn en plezier moeten opleveren. Als we eerst die kansen er eens in gaan brengen snijdt het mes misschien (later) aan twee kanten.

Schnit, in onze sport gaat het altijd om jouw plannen.. die kan je uitvoeren..!

• heiko

Deksels, in mijn stukje heb ik het niet over eredivisie niveau of hoger. Ik heb het over de aanvulling voor de toekomst!

Wanneer je van onder af zorgt voor een goed draaiend scheidsrechterssysteem, dan krijg je gemotiveerde mensen.

Mensen, die door deze motivatie wat voor hun sport over hebben is een logisch gevolg.

Door deze motivatie spreek je als scheidsrechterscommissie je waardering uit naar iedere scheidsrechter toe.

Als mensen deze waardering voelen, gaan ze beter presteren en komen er op termijn vanzelf goede scheidsrechters, ook op topniveau.

Waardering dient uiteraard niet alleen vanuit de scheidsrechterscommissies te komen.

Ook spelers en speelsers, coaches en publiek hebben hiermee te maken.

Er geldt in Nederland nog steeds dat als een scheidsrechter een dijk van een wedstrijd gefloten heeft en hij maakt in de laatste minuut een fout, dan is de gehele wedstrijd hiermee verknalt en heeft men, ook volgens dit prikbord, een waardeloze scheidsrechter gehad.

Het zou beter zijn om met de scheidsrechter in de derde helft van gedachten te wisselen waarom er een specifieke beslissing genomen is.

De scheidsrechter kan het vanuit zijn of haar invalshoek wel anders beoordeeld hebben.

Door pas op dat moment (en niet tijdens de wedstrijd) met elkaar te praten over de spelregels, krijgt men begrip voor elkaars situatie en brengt men beider presteren naar een hoger niveau.

Iedereen een sportief 2010 toegewenst en vooral in goede gezondheid.