Waarschijnlijk maakt dit nieuwe plan onderdeel uit van de reeds eerder ingediende begroting 2010. Zo ver mij bekent zijn de verenigingen/trainers pas geinformeerd nadat de mail al was verstuurd. Lijkt dus erg veel op de situatie in 1996 (zie het persbericht bij de discussie bondsvergadering uitgesteld). Wat is er nu bekend. De bondstrainer heeft een mail gestuurd waarin onderstaande tekst staat vermeld. Wie meer weet zet dit dan even bij deze discussie, zodat we allemaal hier meer over kunnen weten.
"Zoals jij ook weet, moet het roer bij het programma van de dames selectie om. 5-6 Bijeenkomsten per jaar zijn niet genoeg om de achterstand op de wereldtop in te lopen! Doen we dit niet zullen alle dromen van Olympische Spelen en medailles een illusie blijven.
Daarom gaan we met ingang van juli 2010 weer een fulltime programma starten om zo recht te doen aan de ambities en dromen van een ieder die voor topsport wil kiezen.
In de bijgevoegde bestanden vind je onder andere de presentatie die ik tijdens de laatste stage met de groep besproken heb, evenals een voorbeeld van een weekprogramma en het jaarprogramma zoals ik me dat voorstel. Zoals de situatie nu is, zal de tweede optie, de binding aan de Handbalacademie de meest waarschijnlijke zijn.
In de presentatie geef ik aan dat een aantal zaken (nog) niet definitief zijn. Het belangrijkste daarin zijn de deelnemende speelsters. Ieder programma, plan of idee valt of staat met de bereidheid van mensen om er invulling aan te geven.
Een aantal belangrijke onderwerpen zullen in overleg met de uiteindelijke deelnemers gestalte moeten gaan krijgen. Zaken zoals bijvoorbeeld huisvesting, vervoer zullen op individuele basis besproken en ingevuld worden. Daarvoor zijn jouw mening, vragen en opmerkingen van belang.
Waar het nu om gaat, is een beeld te krijgen hoe de groep die dit programma gaat dragen er uit kan gaan zien.
Mijn vraag aan jou is om te reageren op dit plan, met alle vragen en opmerkingen die je daarbij ongetwijfeld nog hebt, via het bijgevoegde antwoordformulier."
Dames A
- Het doel
- De weg
- Wat betekent dat voor jou?
Resultaatdoel
• Het Nederlandse damesteam weer terug te brengen naar de top 5 van de wereld in 2012 en daarna.
Topsportprogramma 1
Dames A 20
HandbalAcademie 25
Verenigingen 250
• Start op clubniveau
• Onderbouw in de Handbalacademie
• Bovenbouw in Dames A programma en buitenlandse TOPclubs
Topsportprogramma 2
Dames A + H.A. 30
Vereniging
• Start bij de club
• Vervolg in topsportprogramma/buitenlandse TOPclubs
Dit betekent:
• Wonen in de directe omgeving van de accommodatie
• Weinig ruimte/tijd voor werk
• Aangepast ruimte voor studie
• Wekelijks ongeveer 20 uur trainen
• Veel buitenlandstages met Dames A
• Kwalificatie en hoofdtoernooien met Dames A
Wat is (nog) niet definitief?
• Deelnemers (speelsters/begeleiding)
• Locatie/huisvesting
• Vergoedingen
• Programma 1 of 2
Wil jij goud halen, dan moet je:
• Minstens de komende 3 jaar van je leven investeren in het realiseren van die droom
• Verhuizen
• Bloed, zweet en tranen vergieten
• Zonder garanties!!!
• Radicaal kiezen
• Meteen beginnen!!!!!!!!!!
This is it!
• De absolute top laat geen ruimte voor compromissen
• Wat is er mooier dan deel uit te maken van een gemeenschap die iets exceptioneels doet
• Anderen gingen ons voor, nu gaan wij….. En we beginnen NU!!!!!
Wat nog niet duidelijk is wat dit allemaal gaat kosten en wie daarvoor opdraait. Wat wel duidelijk is dat als de speelsters uit de competitie worden gehaald, alle handelingen om de afgelopen jaren de competitie aantrekkelijker te maken vervallen. Er blijft namelijk een eredivisie over waarbij ca. 30 speelsters (de betere van de clubs) niet meer in acteren. Of we krijgen speelsters, waar we met z'n allen in investeren, die het niveau niet hebben, maar die wel willen.