De scheids
de scheidsrechter, ook wel leidsman, lijdsman of kop van jut genoemd, staat weer eens in het middelpunt van de belangstelling.
Iedereen roept zijn mening en de arbiters staan vrijwel elke zondagavond via diverse handbal site’s door de analytici behoorlijk onderdruk meer dan normaal proberen deze fatsoenridders de scheidsrechters aan de schandpaal te nagelen.
We moeten toch met zijn alle beseffen dat we geen teamsport kunnen beoefenen zonder die leidsmannen en vrouwen.
Ik koester alle scheidsrechters in Nederland die op zondag een aantal mannen/vrouwen hun hobby handbal laten uit oefenen.
Vaak gaat het om macho,s die doordeweeks op hun werk niets te vertellen hebben, thuis ook al overheerst worden door hun man of vrouw en op zondag willen laten merken dat ze ook nog zeggenschap hebben.
Ooit een scheidsrechter een beslissing zien terug draaien?
Natuurlijk maken zij fouten en zijn deze soms beslissend, maar het is en blijft mensen werk.
Het is veelzeggend dat men zelf op tv oeverloos en bij team wedstrijd besprekingen oeverloos discussieert terwijl men dan beelden kan terug kijken.
Dat echte kenners dan nog twijfelen is tot daar aan toe.
Het plubliek neemt de mening over van de zogenaamde kenners klakkeloos over
En de volgende keer is de man of vrouw scheidsrechter direct de gebeten hond en (LUL)
Je zal als kind het allemaal moeten aanhoren de je vader of moeder zo te keer gaat langs de lijn of in de sporthal.
Echt waar ik zie het elke week in de sprothallen gebeuren.
Mensen die hoog zijn opgeleid maar zich even laten gaan zonder dat ze het zelf doorhebben.
Bij deze roep ik alle teamsporters op zelf eens in de huid te kruipen van een scheidsrechter.
Pas dan ervaar je hoe moeilijk leiding geven kan zijn.
En sporters leer eerst alle spelregels uit het hoofd, dat scheelt een hoop ergernis.