Scheidsrechter verloop

• Cor

De scheids

de scheidsrechter, ook wel leidsman, lijdsman of kop van jut genoemd, staat weer eens in het middelpunt van de belangstelling.

Iedereen roept zijn mening en de arbiters staan vrijwel elke zondagavond via diverse handbal site’s door de analytici behoorlijk onderdruk meer dan normaal proberen deze fatsoenridders de scheidsrechters aan de schandpaal te nagelen.

We moeten toch met zijn alle beseffen dat we geen teamsport kunnen beoefenen zonder die leidsmannen en vrouwen.

Ik koester alle scheidsrechters in Nederland die op zondag een aantal mannen/vrouwen hun hobby handbal laten uit oefenen.

Vaak gaat het om macho,s die doordeweeks op hun werk niets te vertellen hebben, thuis ook al overheerst worden door hun man of vrouw en op zondag willen laten merken dat ze ook nog zeggenschap hebben.

Ooit een scheidsrechter een beslissing zien terug draaien?

Natuurlijk maken zij fouten en zijn deze soms beslissend, maar het is en blijft mensen werk.

Het is veelzeggend dat men zelf op tv oeverloos en bij team wedstrijd besprekingen oeverloos discussieert terwijl men dan beelden kan terug kijken.

Dat echte kenners dan nog twijfelen is tot daar aan toe.

Het plubliek neemt de mening over van de zogenaamde kenners klakkeloos over

En de volgende keer is de man of vrouw scheidsrechter direct de gebeten hond en (LUL)

Je zal als kind het allemaal moeten aanhoren de je vader of moeder zo te keer gaat langs de lijn of in de sporthal.

Echt waar ik zie het elke week in de sprothallen gebeuren.

Mensen die hoog zijn opgeleid maar zich even laten gaan zonder dat ze het zelf doorhebben.

Bij deze roep ik alle teamsporters op zelf eens in de huid te kruipen van een scheidsrechter.

Pas dan ervaar je hoe moeilijk leiding geven kan zijn.

En sporters leer eerst alle spelregels uit het hoofd, dat scheelt een hoop ergernis.

• Nr. 23

AMEN, Cor je hebt helemaal gelijk…..

• sapi

eindelijk iets wat inhoud heeft

• speculaatje

>> En sporters leer eerst alle spelregels uit het hoofd, dat scheelt een hoop ergernis.

Dat zou inderdaad een hoop ergernis schelen…..

• René1983

Goed punt van spelers leer eerst alle regels zou een hoop ergenis schelen.

Alleen is dat helaas niet zo makkelijk als gezegt.

Ik ben zelf scheidsrechter al een jaar of 8, maar door de vele wijzegingen in de regels weet ook ik lang niet altijd de allernieuwste regels.

Ik vind dat ook de bond hier schuldig aan is en eigenlijk gewoon alle scheidsrechters op de hoogte moet stellen van de nieuwste regels.

En tuurlijk reageer je als speler naar scheidsrechters toe als je vind dat deze ongelijk heeft, dit is voor veel scheidsrechters ook geen probleem als het maar op een normale manier gebeurt en niet bij elke beslissing die hij/zij neemt.

• schnit

Beste Rene, sinds 2005, zijn er geen wijzigingen geweest op de spelregels, nu kan je wil vinden dat het NHV je op de hoogte moet houden, maar als er niks wijzicht, valt er ook niks te melden.

Waarschijnlijk wijzicht er volgend seisoen wel het een het ander, meer kan je hier vinden op de site www.handbal-inside.nl

• Eric-Jan Hermans

Er zijn hier een aantal forumleden die de schuld leggen bij de bond wanneer er veranderingen/interpretaties/wijzigingen op regels zijn. Maar volgens mij worden deze regels door NHV Centraal geventileerd naar de docenten, afdelingen, vereniginen en zo verder. Ik heb dit jaar de beginbijeenkomst in Limburg mogen presenteren en ik moet zeggen dat ik als docent het jammer vind dat er zo weinig animo is van scheidsrechters om deze bijeenkomsten te volgen. Ongeveer 50% van de Limburgse afdelingsscheidsrechters heeft deze twee bijeenkomsten gevolgd waarin degene die aanwezig waren ook volledig meededen. We hadden een item over het standaardaangifteformulier en welke bestraffingen hierbij horen. Het wel en wee hoe er met deze zaken moet worden omgegeaan en nog meer interessante informatie voor scheidsrechters. Het is ook een gezellig samenzijn van vrijwilligers die het hele jaar voor een appel en een ei het weekend staan op te offeren voor handballend Nederland. Ik blijf van mening dat informatie verkrijgen een kwestie is van halen en brengen. Je bent met een leuke hobby bezig en zoals ik daar tegen aankijk wil ik de laatste ontwikkelingen weten. Dus niet gaan gooien naar Centraal, maar kijk ook even wat je eigen vereniging, afdeling of SKP hierin betekend heeft.

• cor

kijk als scheidsrechter ben je verplicht bijscholing te volgen

is dit een juiste stelling

ik vindt van wel

• cirkel

Eric Jan: hoeveel trainers waren er?

Of hoeven zij daarover niet ingelicht te worden

• Eric-Jan Hermans

Deze bijeenkomsten zijn geregeld door de AWS, afdeling Werkgroep SCHEIDSRECHTERS. Wat er aan de andere kant gebeurt ( zoals ze het zo mooi noemen ) weet ik niet, maar ik denk dat ze door de HT docenten worden voorgelicht. Anders krijgen ze nascholing in de wedstrijd van de scheidsrechters die wel aanwezig zijn geweest.(klein grapje van een scheids)

Ik weet niet hoe het eea geregeld is bij de trainers maar ik mag er vanuit gaan dat wanneer zij net zo betrokken zijn bij het spelletje ze zich wel laten inlichten.

Groetend,

EJH