Tijdens de bondsvergadering van 13 december 2008 is afgesproken dat er een evaluatie komt voor de HandbalAcademie Dames. De heer Hoes zegt toe dat de uitkomsten van deze evaluatie zullen worden terugkoppelt naar betrokkenen en dit betrekken bij het opstarten van een HandbalAcademie voor heren. Tot op heden heb ik nergens de resultaten van de evaluatie zien terugkomen. Misschien dat iemand weet of die wel is gemaakt.
Uit de mij beschikbaar zijnde stukken heb ik voor mij zelf een evaluatie gamaakt. Dit maakt het voor mij beter inzichtelijk wat er sinds de oprichting in 2006 tot aan dit 4e seizoen is gebeurd.
Sinds de start hebben (zover ik heb kunnen terug vinden) 46 dames in verschillende seizoenen deelgenomen aan de handbalacademie. Slecht 20% daarvan heeft een plaatsje bereikt in de selectie van de bondstrainer.
Als we naar de jaarcijfers 2008 kijken dan zien we aan de inkomstenkant de volgende bedragen:
VWS - € 85.500 / Bijdrage deelnemers - € 51.603 / Sponsoring - € 33.750 / Overige - € 50.182 / in totaal dus € 218.035.
Aan de kostenkant vinden we de volgend bedragen:
Personele kosten - € 94.069 / Externe kosten - € 250.718 / in totaal dus € 344.786.
Een verlies van € 116.516, terwijl er toch altijd gezegd is dat de academie kostendekkend moet draaien.
Als we er van uit gaan dat voor 2009 de inkomstenkant een lichte stijging zal vertonen (meer deelnemers), dan kunnen we nu al zeggen dat aan de kostenkant er veel hogere bedragen zullen worden weergegeven. Denk alleen maar aan het feit dat er dan een heel jaar in de competitie wordt meegespeeld en dat er ook is deelgenomen aan internationale wedstrijden. In de begroting voor 2009 is een bedrag aan de kostenkant opgenomen van € 388.050.
De begroting voor 2010 geeft aan de kostenkant een bedrag van € 492.300.
Een voorzichtige conclusie kan zijn dat op basis van de inkomstenkant er alleen mogelijkheden zijn om de academie te handhaven als er niet wordt deelgenomen aan de competitie en aan internationale evenementen. Dus alleen opleiden van de dames en spelen bij de eigen vereniging. Dit zal een bezuiniging opleveren van ca. € 270.000 (voor 2010 zal dit minder zijn omdat nog wordt deelgenomen aan de competitie).
Een handbalacademie heeft alleen bestaansrecht als deze self-supporting is (net als alle handbalscholen en talentencentra).