Evaluatie HandbalAcademie Dames

• barbamamma

Tijdens de bondsvergadering van 13 december 2008 is afgesproken dat er een evaluatie komt voor de HandbalAcademie Dames. De heer Hoes zegt toe dat de uitkomsten van deze evaluatie zullen worden terugkoppelt naar betrokkenen en dit betrekken bij het opstarten van een HandbalAcademie voor heren. Tot op heden heb ik nergens de resultaten van de evaluatie zien terugkomen. Misschien dat iemand weet of die wel is gemaakt.

Uit de mij beschikbaar zijnde stukken heb ik voor mij zelf een evaluatie gamaakt. Dit maakt het voor mij beter inzichtelijk wat er sinds de oprichting in 2006 tot aan dit 4e seizoen is gebeurd.

Sinds de start hebben (zover ik heb kunnen terug vinden) 46 dames in verschillende seizoenen deelgenomen aan de handbalacademie. Slecht 20% daarvan heeft een plaatsje bereikt in de selectie van de bondstrainer.

Als we naar de jaarcijfers 2008 kijken dan zien we aan de inkomstenkant de volgende bedragen:

VWS - € 85.500 / Bijdrage deelnemers - € 51.603 / Sponsoring - € 33.750 / Overige - € 50.182 / in totaal dus € 218.035.

Aan de kostenkant vinden we de volgend bedragen:

Personele kosten - € 94.069 / Externe kosten - € 250.718 / in totaal dus € 344.786.

Een verlies van € 116.516, terwijl er toch altijd gezegd is dat de academie kostendekkend moet draaien.

Als we er van uit gaan dat voor 2009 de inkomstenkant een lichte stijging zal vertonen (meer deelnemers), dan kunnen we nu al zeggen dat aan de kostenkant er veel hogere bedragen zullen worden weergegeven. Denk alleen maar aan het feit dat er dan een heel jaar in de competitie wordt meegespeeld en dat er ook is deelgenomen aan internationale wedstrijden. In de begroting voor 2009 is een bedrag aan de kostenkant opgenomen van € 388.050.

De begroting voor 2010 geeft aan de kostenkant een bedrag van € 492.300.

Een voorzichtige conclusie kan zijn dat op basis van de inkomstenkant er alleen mogelijkheden zijn om de academie te handhaven als er niet wordt deelgenomen aan de competitie en aan internationale evenementen. Dus alleen opleiden van de dames en spelen bij de eigen vereniging. Dit zal een bezuiniging opleveren van ca. € 270.000 (voor 2010 zal dit minder zijn omdat nog wordt deelgenomen aan de competitie).

Een handbalacademie heeft alleen bestaansrecht als deze self-supporting is (net als alle handbalscholen en talentencentra).

• cirkel

Dit is een eerste evaluatie en vooral gebaseerd op bedragen.

Nu nog een (tussen)evaluatie aan de hand van de doelstelling.

Als de evaluatie van barbamamma niet juist is, dan graag een “ander geluid”. Daar hebben de financiers (dus de leden) recht op.

NHV: ik ben benieuwd…

• ook RR

Tsja, Dit gaat niet werken. Zorg voor goede regionale opleidingscentra en versterk daarmee de clubs die kapot gaan aan dit speeltje van de bond en luister vooral niet meer naar Bert Blunder (resultaat 0). De bond haalt nu subsidie en sponsorgeld op terwijl clubs die mislopen door instandhouding van de academie. Ik weet zeker dat sterke regionale clubs veel meer geld en talent kunnen kweken met steun van de bond en niet met doordeweekse wedstrijden tegen de academie waarbij zeer veel kosten gemaakt moeten worden. Hoe moet je een sterke hoofdsponsor binnenhalen als club als je in een vervalste competitie uitkomt.

• cirkel

en wie mag die bert blunder dan wel zijn?

als dit bert bouwer zou kunnen zijn, wat heeft die hier mee te maken?

volgens mij is bouwer juist voorstander van regionale opleidingscentra

of heb ik het helemaal mis?

Dus RR , graag duidelijkheid

• ook RR

Als Bert, tegen de handbalacademie en voor regiocentra is verander ik zijn naam uit het verleden wel in Bert de opBouwer want hij had een fantastisch sprongschot vroeger.

Als je met het meisjeshandbal iets wilt bereiken zul je zeker in Nederland op lengte moeten selecteren. Zeker in de verdediging een stuk of 4 meiden van 1,95 meter en 95 kilo( die vallen niet op als talenten in de jeugd). Nu wordt er alleen op aanvallende kwaliteiten geselcteerd. En dan sta je net als Bert vroeger met als belangrijkste speelster een linkshandige schutter die internationaal veel te klein was. Bij het volleybal maak je dat niet mee.

• natasjafan

kleine linkshandige opbouwster, hahahaha, beste speelster ooit voortgebracht uit Nederland en ook in Denemarken. Zulk slap lullen dus……

• cirkel

Wie zegt dat BB tegen de HA is?

Hoe je het ook wendt of keert: vele buitenlandse (top)clubs waren heel erg blij met de meiden, die in Nederland niet goed genoeg waren?

RaRa hoe kan dat?

• ook RR

Daar zit m nou net de crux, de spelers en speelsters krijgen een gratis opleiding bij de club en zeggen vervolgens dankjewel (Natasja) en gaan voor geld in het buitenland handballen. De buitenlandse clubs lachen zich kapot. De HBA speelsters krijgen zelfs extra opleiding waarbij ze zelf wel bijdragen, maar niet genoeg gezien de kosten. En wat brengt het voor het Nederlandse handbal…… Niks de competitie mist de tientallen emigranten en de nationale teams zijn er wel een beetje op vooruit gegaan, maar nog ver van de grote tournooien. Waarbij de mannen het wonderwel beter doen dan de meiden die alle steun van de bond hebben gehad.

• cirkel

Dus de handbal verschilt in niets tov ander sporten. Daar gaan de toppers ook naar het buitenland (behalve hockey misschien).

Het verschil met de voetbal is geld…

Laten we voorop stellen dat iedereen die alle meiden die op HA zitten zelf de grootste investeringen doen (even niet over het geld hebbende). Al die jonge sporters zijn zelf hun eigen basis en wie zijn wij dan om te bepalen waar en of ze mogen spelen? Dat bepalen ze zelf wel.

Moeten wij daarvoor betalen? Nee, maar het mag wel!