wie durft??

• Oude kenner

Zijn er in Bunschoten zo veel mooie wedstrijden?

• ook een scheids

Nee dat niet, maar zo krijgen ze wel 2 punten, waar ze geen recht op hebben, oftewel familie's helpen toch elkaar.

• cirkel

RR vooruit:

Het NHV dit, het NHV dat…

Dat er een tekort aan scheidsrechters is, is niet een fout van het NHV!!!

Er worden genoeg mensen opgeleid (die moeten en dus geen verbetering van kwaliteit)

Het feit dat er steeds opgeleid moet worden: hoe zou dat komen?

Omdat er steeds weer mensen afhaken door o.a. gezeik van trainers, spelers en publiek!

En moet het NHV dat oplossen?

Laat de clubs dat zelf oplossen!!!

Alle scheidsrechters begeleiden?

Helemaal mee ens!

Maar door wie?

Stel jij je beschikbaar en al die anderen die steeds open te zeiken op de scheids?

Eerste oplossing is heel simpel: teams die altijd maar lopen te zeiken 3 weken geen scheids!!!

Hebben we minder scheidsen nodig want er zijn minder wedstrijden.

• René1983

Dit is een hele leuke discussie en hoor alweer dat er verschillend gehandeld wordt in de verschillende afdelingen.

Zelf ben ik Scheidsrechter in de regio oost. Na een aantal jaar zou ik voor de bond gaan fluiten als koppel. (nadat dit jaren tegen gehouden was door de indeler omdat we niet in hetzelfde team speelde).

We floten op toernooien en ze waren over het algemeen tevreden over ons.

Toen we uiteindelijk koppel mochten gaan fluiten zijn we niet verder dan 1 wedstrijd gekomen omdat daarna we niet meer in te delen zouden zijn :S.

Ik heb door al dit gezeur waar we wel hoger wilden fluiten maar daar de mogelijkheid niet tot kregen mijn fluiten op een lager pitje gezet en ben dit jaar weer wat actiever aan het fluiten. Dit is dus een fout van de bond die scheidsrechters die wel graag willen de kans niet bieden.

Daarnaast ben ik het eens dat de clubs verantwoordelijk zijn voor de te leveren scheidsrechters voor de leveringsplicht en je dit niet bij de bond moet neerleggen.

Wel vind ik dat je het de bond kwalijk kan nemen dat er ook al is de cursus hs2 verbeterd er nog steeds scheidsrechters een licentie krijgen die daar niet klaar voor zijn.

Dit houdt ook in dat op het moment dat die wat lastigere wedstrijden gaan krijgen dat de kans groot is dat deze snel weer stoppen.

Ook vind ik het een slechte zaak dat scheidsrechters niet goed op de hoogte gehouden worden van nieuwe regels.

Ik stel dan ook voor dat op het moment dat de bond regels aanpast dat deze wijzegingen dan ook naar de scheidsrechters doorgespeeld worden.

En een beter promotie/degradatie beleid zou best prettig zijn en inderdaad niet per seizoen maar gewoon op een veel kortere periode.

Daarnaast vind ik dat de bond soms gewoon moet zeggen dit kan niet meer we kunnen deze scheidsrechter niet meer op dit niveau gebruiken.

Ik heb dit seizoen al 2 keer in de 2e klasse een scheidsrechter gehad van boven de 70 die het tempo gewoon niet aan kan. Ohja ook al 1 van ruim daaronder hoor:). maar die moeten ze vind ik gewoon snel uit zo'n klasse halen dit komt niet ten goede van het spel.

Maarja dit is natuurlijk allemaal alleen mijn mening :)

• (Duim)-Zuigertje

Niet leveren = niet spelen

Daarom doen zo weinig verenigingen aan ledenwerving, ze hebben er de scheidsrechters niet voor.

Niet leveren = niet spelen = (in de toekomst) geen handbal meer.

• worlds best referee

hoi hier wil ik wel even op reageren.

Als eerste omtrent de indeling. Volgens mij zou het zo moeten zijn (zeker op afdelingsniveau) waar een wil is is een weg. Het is misschien niet altijd even handig, maar een beetje creatief moet je er uit kunnen komen.

Met betrekking tot de nieuwe spelregels. Momenteel liggen er volgens mij voorstellen klaar die dan akkoord worden bevonden door alle bonden wereldwijd. Daarna worden deze door het IHF definitief in het Duits, Frans en Engels gepubliceerd. Deze moeten juist worden vertaald (er mogen geen onduidelijkheden zijn tenslotten en zo weinig mogelijk ruimt voor interpetatie verschillen) en vervolgens in Nederland worden gepubliceerd in een nieuw spelregelboekje. Daarna kan dan de bijscholing voor alle scheidsrechters (van Internationals tot de thuisfluiter voor de jeugd) beginnen. Vaak zit je dan al in de aanvang van het veldseizoen. Als het ff meezit hebben we augustus volgend jaar wellicht een nieuw boekje. Ik geloof dat het NHV nog wel vertalers kan gebruiken …

Dan de HS2. Volgens de nieuwe methode moeten er 5 workshops worden gevolgd (ongeveer 1 per maand) en kan je gedurende deze periode gewoon fluiten onder begeleiding van een opgeleid begeleider. Helaas zitten nog niet alle begeleiders op 1 lijn. Ik zal niet zeggen dat alle scheidsrechters even sterk zijn natuurlijk, maar de begeleiding kan veel helpen. Wat zeker kan bijdragen is dat de scheidsrechters tijdens hun opleidingstraject al voldoende ervaring opdoen. Dit zal dan zeker ten goede komen tijdens de proeve van bekwaamheid.

• worlds best referee

leuk sta er lekker dubbel in (:P)>:D

• cirkel

René,

wat een eenzijdig gelul! Wat wilde jezelf allemaal niet? Wat waren je eisen? Hoe vaak kon je niet?

Niet alles bij de bond neerleggen: kijk ook naar jezelf.

Kwaliteit komt echt wel boven drijven en kennelijk had je dat niet genoeg.

Kan het ook aan jezelf liggen als je teveel noten op je zang heb.

Over je kwaliteit? Ik weet dat heel veel teams het niet zagen zitten alles jullie kwamen…