wie durft??

• worlds best referee

http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-355512/

Toch nog even iets anders. We maken ons druk om financien.Prima moet ook kunnen. Waar we ons blijkbaar niet zo druk over maken is het feit dat er verenigingen zijn die gewoon geen scheidsrechters leveren, maar wel verwachten dat er elke week weer 1 of zelfs 2 staan. Er zijn zelfs hele grote verenigingen (o.a. Aalsmeer en VOC) die structureel te weinig leveren. De plicht zou weer moeten worden: NIET LEVEREN = NIET SPELEN in competitie verband. Klinkt hard ja jammer dan. Het is nu echter zo dat verenigingen die wel voldoende leveren geen scheidsrechters krijgen omdat ze te laag spelen. Dan mogen ze naast het voldoen aan de leveringsplicht ook nog eens hun eigen wedstrijden bemannen. Kom op grote jongens ook jullie hebben de plicht om scheidsrechters te leveren. Wellicht moeten gewoon de boetes omhoog voor niet leveren. Of lekker terug trekken ook uit de landelijke competities wellicht. En aan de leden van deze vereniging dan nu maar eens de dwang om dit zelf op te lossen. Jullie willen spelen, zorg dan ook voor een scheidsrechter. Geen scheidsrechters betekent ook einde van de sport!!!!!!

• baco

ik ben het helemaal met je eens. Geen scheids leveren is niet spelen!!!!!

Toch is het een beetje jammer: Ik zit op een club waar er wel genoeg scheidsrechters geleverd worden. De bond laat ons helaas wekelijks zitten met scheidsrechters die niet op komen dagen. Het vervelende hiervan is dat de bond het 9 van de 10 keer van tevoren wist dat deze scheidsrechters niet konden of de heren hadden al weken eerder af gezegt. Het lijkt mij toch niet heel moeilijk om als bond zijnde even contact op te nemen met de desbetreffende club.

Als je als club geen scheids levert krijg je een boete(die wat mij betreft niet hoog genoeg is). Maar wie krijgt een boete als de bond in gebreke blijft????

• barbamamma

Hier ben ik het dus wel mee eens. De reglementen zijn hier duidelijk over: “Voor elk seniorenteam tenminste één als zodanig schriftelijk geregistreerde scheidsrechter beschikbaar hebben; bij teams van verenigingen die samen met andere verenigingen zijn geassocieerd dient bij inschrijving te worden aangegeven welke vereniging verantwoordelijk is voor de levering van de scheidsrechter”. De jaarlijkse opgave van deelneming aan de competitie wordt gedaan bij het afdelingsbureau. Bij sommige afdelingen worden de reglementen goed nageleefd en wordt eventueel een team teruggetrokken als er te weinig scheidsrechters worden opgegeven. Ik weet een afdeling waarbij men dan niet het laagste team, maar het hoogste team niet accepteerd voor deelname aan de competitie. In de laagste teams zitten vaak de mensen die het meeste voor de verenigingen betekenen.

Dus bondsbestuur, streef ernaar dat de betrokken afdelingen alleen teams accepteren indien er een scheidsrechter bij wordt geleverd. Doe recht aan datgene dat is neergelegd in de reglementen. Er zijn de afgelopen jaren voldoende scheidsrechters opgeleid. Ze zijn vaak nog lid van een vereniging alleen ze fluiten niet meer. Zorg dat we deze mensen weer actief aan het fluiten krijgen.

• ...

Bij ons in het zonnige zuiden is het heel simpel..

Bij ieder team vanaf de A-jeugd welke ingeschreven wordt, dient er een scheidsrechter geleverd te worden door de vereniging. Wordt dit niet gedaan, wordt het hoogst spelende afdelingsteam teruggetrokken..

Daarnaast kan een vereniging best structureel zorgen voor de aanwas van haar scheidsrechters.

Bij ons krijgt men een verplichte HS1-cursus vanaf het moment dat men A-jeugd wordt en moet men jeugd wedstrijden fluiten (ook goed voor hun handbal-inteligentie!). Door middel van het trachten van een goede ondersteuning wordt gekeken welke scheidsrechter de ambitite heeft om een HS2-cursus te volgen en hierdoor de vereniging kan helpen met de leveringsplicht. Getracht wordt om uit ieder team uiteindelijk 1 scheidsrechter voorts te brengen.

Ik vind het belachelijk dat de bond haar ogen sluit bij divisie-verenigingen, maar wel sancties legt bij de afdeling…

• RR vooruit

Ik ben het er niet mee eens… Juist door de leveringsPLICHT krijg je dat er ongemotiveerde scheidsrechters rondlopen, die maar gaan fluiten, omdat het moet. Juist deze categorie scheidsrechters zijn het die het wekelijks laten afweten. Ook fluiten is iets, waar je plezier in moet hebben. Het moet feitelijk niet iets zijn, wat je eigenlijk tegen je zin MOET doen.

Ik begrijp, dat het waarschijnlijk zo nog moeilijker wordt om wedstrijden te bemannen, maar is het niet een taak van het NHV om AL zijn leden (en dus ook de scheidsrechters) te faciliteren en te motiveren? Is het niet de taak van het NHV om actiever het fluiten te promoten, fluiten aantrekkelijker te maken en zo mensen te zoeken EN TE HOUDEN die er (wel) plezier aan hebben i.p.v. dit balletje maar bij de clubs neer te leggen?

Het NHV (afdeling en landelijk) kijkt nauwelijks om naar de fluitende solisten en lager fluitende koppels. Bovendien is men erg stug en weinig flexibel met inzet, probeer bijvoorbeeld eens een inzet om te zetten voor de aardigheid… Het NHV is makkelijk in het bij de clubs en de scheidsrechters zelf neerleggen van alle zaken, waarvoor zij zelf feitelijk zorg dienen te dragen. Zo maak je fluiten ook niet aantrekkelijk!!!

• Alejandro

RR vooruit

Het NHV (afdeling en landelijk) kijkt nauwelijks om naar de fluitende solisten en lager fluitende koppels. Bovendien is men erg stug en weinig flexibel met inzet, probeer bijvoorbeeld eens een inzet om te zetten voor de aardigheid… Het NHV is makkelijk in het bij de clubs en de scheidsrechters zelf neerleggen van alle zaken, waarvoor zij zelf feitelijk zorg dienen te dragen. Zo maak je fluiten ook niet aantrekkelijk!!!

Mee eens, de lakse houding van de bond ten aanzien van de scheidsrechters irriteert mij al jaren mateloos!

Desalniettemin vind ik hardere straffen voor het niet leveren van scheidsrechters zeker gerechtvaardigd. Vooral hogere boetes zie ik wel zitten. Mede om het begrotingstekort van het NHV te dichten!?

• moaningmhyrtle

het plezier is er vaak wel, alleen weten veel spelers de juiste spelregels niet of niet goed genoeg met als gevolg dat de plezierhebbende scheids afgekraakt wordt en dus wordt het plezier vergalt door de spelers.

ik denk dus dat het hier niet alleen ligt aan de leveringsplicht, maar dat ook de parate kennis van spelers naar behoren dient te zijn.

als dat zo is, zullen veel meer spelers de fluit ter hand willen nemen omdat ze zien dat de scheids wel met respect wordt behandeld.

een speler dient ook alle spelregels te weten is mijn mening.

• RR vooruit

Mee eens, spelers zouden zelf ook veel beter van de regels op de hoogte moeten zijn. Maar waar ligt de verantwoordelijkheid hiervoor, dat is de discussie die gevoerd moet worden, bij de bond of bij de club.

Vrijwel alle andere sporten hebben een bondsmagazine dat meerdere keren per jaar (en bij sommige sporten zelfs maandelijks) verschijnt. Dit medium zou daar ideaal voor zijn… Promoten van de sport, promoten van fluiten, wijzigingen doorgeven, promotie-degradatieregelingen aangeven. Alleen is het NHV al jaren geleden gestopt met het uitgeven van een dergelijk blad.

Wie is er op de hoogte van de aankomende spelregelwijzigingen? Zelfs het merendeel van de scheidsrechters weet hier op dit moment nog helemaal niks van. Wie weet precies hoe alle degradatie en promotieregelingen eruit zien dit LOPENDE seizoen??? Dat is uiteindelijk toch de bond… En hoe wordt dit gecommuniceerd???

1) Kijk maar op de geweldig overzichtelijke site wordt geroepen, om je vervolgens suf te zoeken

2) Zadel de secretarissen van de verschillende clubs hier maar mee op… Mogen zij zorgen dat iedereen het bondsnieuws via-via krijgt…

Overigens ben ik wel van mening, dat zolang de regeling zo is, gelijke monnikken, gelijke kappen. Het is alleen de regel zelf waar ik het niet mee eens ben…

• moaningmhyrtle

gelukkig hebben we nu handbal-inside waar je alles vindt over spelregels en er is ook een forum

• ook een scheids

Als we meer scheidsrechters zoeken, moeten we eerst van het vriendje's politiek af. Ik zie steeds dat 2 scheidsrechters die ook de indelingen van de scheidsrechters regelen, steeds de mooie wedstrijden krijgen. Gaan niet verder dan 25 km rijden, oftewel ik heb het over dhr Bakkenes en Verwoert, zij fluiten van de 10 wedstrijden er minimaal 7 in Bunschoten, ook toevallig dat zijn broer trainer is en zijn zoon is keeper, ruikt een beetje naar competitie vervalsing. Ik denk dat de vriendjes politiek eens voorgoed moet verdwijnen, bij het NHV. Als deze bobo's nou dit eens voorgoed gaat uitbannen, word het voor de andere scheids ook eens leuk.