Financien NHV

• barbamamma

Laten we voor 2010 eens gaan beginnen met bezuinigen. Als we door de bezuinigingen weer er bovenop zijn kan men weer eens gaan denken aan nieuwe uitgaven. Alleen een prijsindexverhoging en veel, veel minder uitgeven. Net als dat alle grote bedrijven dat in een crisis doen. Snijden in de kosten en desnoods mensen eruit.

Voor de breedtesport geldt dat men wil handballen en al dat gedoe voor een selecte groep gaat aan hun deur voorbij. Veel verenigingsbestuurders zitten met hun handen in het haar (als ze dat nog hebben) hoe ze deze verhogingen aan hun leden moeten uitleggen, als ze het zelf al snappen.

De cijfers staan hieronder:

Te kort in 2009 - ca € 100.000

Contributieverhoging 2010 - € 7, 75 per lid = € 414.625

Eenmalig bijdrage € 0,65 per lid = € 34.775

Bijdrage teams aan wedstrijden (topsport) = € 43.250

Totale inkomsten aan verwachtte contributie € 1.745.835 (53.500 leden)

Begroting 2006 € 1.175.352

Begroting 2008 € 1.292.400

Uitgave aan Topsport € 1.997.790 (academie € 492.300)

- Handbalacademie Dames heeft een selectie van 25 personen, kosten dus € 19.706 per deelnemer.

- Talentontwikkeling slechts € 15.000

- Handbalacademie Heren is nog niet opgenomen in begroting!

Nieuwe begroting is gebaseerd op een ledengroei. Dit is sinds 2000 (56.000 leden) niet gerealiseerd. Waarom zal het nu wel lukken? In de detailhandel is het motto, “Goedkoper levert meer omzet, meer omzet is meer winst”

Wanneer gaat het NHV nu eens bezuinigen? Kijk naar de personeelslijst, steeds meer mensen!

Verandertrajet naar één NHV, wat gaat dit de leden kosten? Is nog niet meegenomen in de begroting!

Waar doen we goed aan als het rapport van Twynstra en Gudde aangeeft dat afdelingen effectief en efficient werken en dat er in het land geen vertrouwen is in de landelijke werkorganisatie. Als men zich niet aan een begroting kan houden wordt het erg lastig om vertrouwen te winnen (een klein verlies was ingecalculeerd). Wie voert nu eigenlijk de controle uit als men gedurende een boekjaar meer uitgeeft als men voor een bepaalde post had begroot?

Op weg naar één NHV

Samenvatting van rapportage Twynstra Gudde

Effectiviteit en efficiëntie landelijke werkorganisatie

In de landelijke werkorganisatie worden fouten gemaakt. Deze fouten worden ervaren op alle niveaus: landelijk bestuur, afdelingsbesturen en afdelingsbureaus. De fouten worden versterkt door de negatieve communicatie hierover. De fouten worden de medewerkers en het management zwaar aangerekend. Er is weinig vertrouwen in het functioneren van het management van de landelijke werkorganisatie en de dreiging van het opzeggen van vertrouwen geldt daarmee niet alleen van de afdelingen richting het landelijk bestuur maar ook van het landelijk bestuur richting het management van de landelijke werkorganisatie.

Effectiviteit en efficiëntie afdelingsbureaus

De werkzaamheden op de afdelingsbureaus zijn sterk beherend en dienstverlenend van aard. Deze activiteiten worden - voor zover dat kon worden onderzocht - effectief uitgevoerd. Voor de verenigingen en leden is helder welke activiteiten worden uitgevoerd. Deze activiteiten worden efficiënt uitgevoerd aangezien ze voor een deel door beperkte formatie betaalde krachten worden uitgevoerd en voor een deel door vrijwilligers.

• worlds best referee

nog steeds gefrustreerd daar in Limburg? ook nog iets positiefs te melden? wat is je doelstelling met de mails?

• ANONIEM

@ world best referee

Waarom zo'n beschuldiging in plaats van een inhoudelijke reactie..

@ Henk van Vliet EN dhr. van Spaai

Kijk klasse zouden jullie tonen als jullie beiden als voorzitters, dit onderwerp eens helemaal tot op de laatste cent toelichten! Ewan waarom bepaalde keuzes gemaakt worden want wij als leden moeten weer meer dokken voor die huppelkutten op de Handbalacademie.. Gaat het ons straks miljoenen opleveren zodat de contributie weer omlaag gaat?

Of worden we weer uitgenodigd om met z'n 56.000-den op de thee te komen?

Of reageren jullie alleen op dingen waarbij jullie in een kwaad daglicht komen te staan(overigens terecht)?

• barbamamma

Beste Fred Koopman,

Allereerst kom ik niet uit Limburg. Ik zit veel dichterbij dan je denkt.

Zoals altijd loop je zonder uit je ogen te kijken achter het bondsbestuur aan. Maar als jij dan al de beste scheidsrechter van de wereld zou zijn, waarom kom je dan niet zo allert over. Snap je dan niet dat wij kritisch zijn en dat mag kennelijk niet van jouw. Ook ik ben positief in heel veel zaken, maar als ik dan aan het eind van het jaar weer wordt teleurgesteld als ik de jaarcijfers zie, dan reageer ik. Waarom zoveel betalen voor iets waar zo weinig mensen iets aan hebben. Ik ben voor één NHV, maar vertel nu eens: wat vind jij het voordeel voor de breedtesport met één NHV.

• worlds best referee

Das nou weer jammer een s je te weinig, Blijkbaar ken je mij heel erg goed en zal je best een reden hebben om aan te nemen dat ik achter een bestuur aan zou lopen. Jammer weer voor de tweede keer. Mijn naam is inmiddels belend, ook fair als je jouw naam dan ook bekend maakt. Wellicht wel zo eerlijk. Momenteel is het alom bekend dat er terug lopende leden aantallen zijn. Misschien heel raar van mij om te denken dat de VERENIGINGEN hun leden moeten zien te behouden. Maar nee we wijzen naar een bondsbestuur dat door dezelfde verenigingen is benoemd op de AVV. Wat ik wil aangeven is als je het ergens niet mee eens bent ga dan via de weg verenigings vergadering, AAV en AVV je grieven kenbaar maken. Op die manier kan je wellicht iets bereiken. Dit forum wordt misscien wel gelezen, alleen de besluitvorming gaat via andere kanalen. Het gaat mij ook om de toonzetting in je bericht. Je stelt geen vraag, je somt een aantal negatieve dingen op.

Om dan in te gaan op een aantal van je zaken op persoonlijke titel:

1. Bijdrage teams aan topsport. Zoals je wellicht weet, worden de team in zowel de eredivisie, eerste divisie als hoofdklasse veelal gesponsord. Deze uitgaven komen meestal niet ten laste van de contribute van de overige leden. Deze bijdrage dient ook bij de verengingen als kosten op de begroting te staan, alwaar de leden dan binnen de verenigingen op kunnen reageren.

2. Breedtesport. Hoever wil je dat zien. Waar begint breedtesport en waar topsport. Als je recreatief handballen noemt, over welke klasse heb je het dan. Ik denk dat als je veel handballers in de eerste of tweede klasse afdeling zegt dat ze alleen maar voor de lol spelen dat ze je raar aankijken.

3. Volgens mij moet de begroting nog worden goedgekeurd. Dus er is nog kans om het tegen te houden indien de afdelingen hier tegen stemmen.

4. Hoe het een en ander gaart nadat we een NHV hebben weet ik ook nog niet. Als ik echter momenteel binnen onze eigen afdeling kijk hoe een en ander is geregeld op het gebied van scheidsrechterzaken en opleidingen zeg ik liever vandaag dan morgen over.

5. Het is altijd makkelijk af te geven naar mensen die in ieder geval proberen hun nek uit te steken. Wat in Oosterbeek gebeurt is ver weg en de afdelingen zijn zo lekker dichtbij. Wat helaas onderbelicht blijft is het feit dat met name de constructie van de afdelingen (die ook allemaal geld nodig hebben om alles te laten draaien) kostenverhogend werken. Hier zitten ook bestuursleden met hun onkosten vergoedingen, reiskosten van de diverse commissies etc etc

6. € 19.000 per jaar per speelster voor de academie valt mee dat is wel € 1.583,33 per maand. Daarvoor worden de reiskosten, zaalhuur, deelname competitie, deelname europacup, kosten trainers en begeleiders etc betaald. Als de speelsters ook nog betaald zouden worden zou dit een stuk hoger zijn he.

Ik bedoel we kunnen blijven zeuren en zaniken en we blijven een pietje puk handbal land. Al jaren kloppen we aan de poorten en zitten we tegen de doorbraak aan. Om dit verder te ontwikkelen is helaas geld nodig ja. Maar ook leden. De doelstellingen zijn allemaal goedgekeurd in het verleden. Maar het zijn de verenigingen die de leden verliezen, geen scheidsrechters leveren voor de leveringsplicht waardoor geen wedstrijden gespeeld kunnen worden zoals het zou moeten.Dus kijk ook eens intern wat er kan veranderen niet alleen naar de NHV centraal. De verenigingen moeten het doen uiteindelijk!

• AdE

Goedemorgen,

Normaal laat ik dit soort welles nietes discussies aan me voorbij gaan, maar nu wil ik worlds best referee even bijvallen. Zijn reactie van 24/11 slaat wat mij betreft de spijker vol op de kop. Het is ook mijn overtuiging dat we door moeten gaan op de ingeslagen weg en vooral samen aan een nog betere toekomst voor het nederlandse handbal moeten werken. Dat het begint bij de inspanningen op vereningings niveau is al jaren bekend er zijn positieve en negatieve voorbeelden te over. Houd dus eens op met het hakken op “de bond” want de bond …. zijn we zelf ! Natuurlijk kunnen er dingen beter, maar met een positief kritische opstelling komen we veel verder.

@ meneer ANONIEM … de heer van Vliet is voorzitter. en de heer Spaai is direkteur en om hardwerkende jonge meiden die hun stinkende best doen om verder te komen, huppelkutten te noemen zegt meer over u dan alle teksten die u al op dit forum heeft gegooid.

ik moest het even kwijt..

• ANONIEM

@ B. Spaai en H. van Vliet; Waar blijven de voorzitter en direkteur van het NHV met hun toelichting op de financien?

Haha speaker, je zou eens “echt” moeten praten met die meiden.. (beetje stappen in Arnhem errug in trek daar), zit je goed op je troon?

Dit gelul over het goed functionerende NHV begint een beetje op een politiek correcte situatie te lijken a la immigratiebeleid in Nederland. Iedereen weet dat dat k*t gaat, alleen durft niemand het te zeggen.. (Bolkestein stak ze nek uit in 1991, nu 2009 en… “allemaal zeggen dat we ons best doen en dat het wel goed komt”)

Ach en wie ze nek uitsteekt en eens met een kritische houding komt, stuit tegen de vooruitgestoken borstjes van de (ex-)werknemers van het NHV! De cijfers zoals barbamamma liegen der niet om…nou alle NHVmedewerkers toon nu dan ook eens “lef” en tackel het verhaal van barbamamma dan maar? (Zijn we klaar toch?)

• barbamamma

Geachte worlds best referee, beste Fred,

Sorry van het vergeten s-je. Een tikfoutje kan een ieder gebeuren.

Hoewel ik alleen maar feiten heb vermeld en niet een aantal negatieve dingen, wil ik toch even reageren op jouw reactie.

Ik ben het met je eens dat ledenbehoud/ledenaanwas bij de verenigingen begint. Verenigingen zullen dus meer werk moeten maken van het behoud van leden. Zij zullen hierin moeten worden ondersteund door de bond/afdelingen en dan wel in beleid en in gebaar. Ik denk dat elk bondsbestuur, dat de afgelopen jaren de honneurs waarnam, zich heeft gerealiseerd dat het begin van het herstel begint bij de leden (wij dus). Echter, daar is meer voor nodig dan alleen maar een contributieverhoging en veel geld uitgeven aan een selecte groep. Misschien een optie om de contributie te verlagen en zo meer leden binnen te halen. In de toelichting van de begroting staat ook vermeld dat als we meer leden hebben, we meer subsidie krijgen.

Er is echter sinds 2007 wel iets veranderd binnen de organisatie van het NHV. De bondsvergadering wordt gehouden voor de bondsafgevaardigden die als enige stemrecht hebben. Zij kunnen zonder last of ruggespraak besluiten nemen. De door jouw voorgestelde weg “verenigings vergadering, AAV en AVV” is dus niet meer van deze tijd. Afdelingen zijn geen lid van het NHV en de bondsafgevaardigden kunnen zelf bepalen op welke wijze zij de mening van de verenigingen uit een afdeling willen vertegenwoordigen.

Het wijzen naar een bondsbestuur komt niet voor uit onvrede over het te lage ledenaantal, maar wel over het feit dat men niet instaat is om zich te houden aan een begroting. Ik neem dat als jouw geld op is, je ook niet onbeperkt blijft uitgeven in de hoop dat jouw tekorten wel op de een of andere manier worden aangevuld.

Hieronder zal ik nog even reageren op de door jouw genoemde punten. Ik houd daarbij de zelfde nummering aan als in jouw bericht.

1. Bijdrage teams aan topsport.

Op pagina 3 van de Toelichting NHV Begroting staat het volgende vermeld:

Eén andere belangrijke verandering is dat er in de begroting 2010 een wedstrijdbijdrage ter dekking van de gemaakte kosten wordt gevraagd van de teams uitkomend in de ere-, eerste divisie en hoofdklasse van resp. € 375, € 250 en € 125 per team per halfjaar.

Dit is dus iets anders dan datgene wat jij zegt m.b.t. sponsoring. Jouw verhaal m.b.t. dit punt snap ik dan ook niet.

2. Breedtesport.

Volgens bovenstaande onderbouwing zou je kunnen stellen dat het NHV heeft besloten dat Eredivisie, Eerste divisie en Hoofdklasse tot de topsport behoort en alles daaronder is breedtesport. De mening hierover kan natuurlijk verschillen. In mijn eerste reactie heb ik het helemaal niet over handballers die voor de lol spelen. Ik heb geen enkele klasse genoemd. In eerste instantie ben ik nog steeds van mening dat de Hoofdklasse behoort tot de top van de breedtesport. Ik ben het eens met het bondsbestuur dat we binnen het NHV te maken hebben met Topsport, Prestatiesport en Recreatiesport. Hoe dit zich verhoudt binnen de verdeling van klassen zal per afdeling/vereniging verschillend zijn.

3. Goedkeuring begroting.

Je hebt gelijk dat de begroting nog moet worden goedgekeurd. Echter, verenigingen en afdeling hebben hier geen stemrecht meer in en dit ligt volledig op het bordje van de bondsafgevaardigden.

4. Één NHV

Het is inderdaad nog niet duidelijk hoe het een en ander is gevorderd. Wel weet ik dat het bondsbestuur in de voorjaarsvergadering met spoed een intentie uitspraak wilde hebben, omdat er een traject zou worden ingezet om de eerste stappen per 1 januari 2010 te kunnen zetten. Na deze vergadering heeft geen enkele vereniging, afdeling of bondsafgevaardigde iets over de voortgang vernomen.

Wanneer jij, als lid van het NHV, vind dat jouw belangen als scheidsrechter niet of onvolledig worden behandeld binnen je afdeling dan heb je toch het recht om dit te bespreken tijdens een afdelingsvergadering. De afdeling is een rechtspersoon die is ingesteld door de verenigingen behorende tot een afdeling van het NHV, die belangen van de leden en de vereniging regionaal zal bevorderen.

5. Oosterbeek

Wat mij op dit forum mateloos irriteert is het gemopper op de competitielijder. Deze persoon voert uit wat er uiteindelijk door de bondsvergadering en/of door het Platform van Eredivisie-verenigngen wordt besloten. Niet meer en niets minder. Als verenigingen constant zeuren dat er wedstrijden worden verzet of niet doorgaan is dit doordat ze zelf de regels hiervoor hebben vastgesteld (Topsport). Ik geef dus niet af op mensen die in Oosterbeek zitten, hoewel ik het ook niet altijd met hun eens ben. Jij geeft aan dat de constructie van de afdelingen kostenverhogend werkt. Dit ben ik dus niet met je eens. Afdeling werken vaak goedkoper door dat werk ook door vrijwilligers wordt gedaan. Denk jij dat als we “één NHV”zijn dat deze kosten dan niet meer behoeven te worden gemaakt?

6. Handbalacademie

Jij hebt berekend dat de kosten voor een speelster op de academie € 1.583,33 kosten. Menige handballer zou willen dat dit zijn netto maandsalaris was. Kosten die we niet hoeven te maken als er geen handbalacademie is en de meiden worden opgeleid binnen hun eigen vereniging. Geen extra kosten voor de reiskosten, zaalhuur, deelname competitie, deelname Europacup, kosten trainers en begeleiders. Deze speelsters zullen als ze echt goed genoeg zijn spelen bij verenigingen waar ze ook internationaal kunnen presteren. Ze trainen dan waarschijnlijk met speelsters die beter of net zo goed zijn, maar wel ouder, als de meiden van de academie.

Ik denk dat we ons als handballand verder kunnen ontwikkelen. Dat daar geld voor nodig is begrijp ik, maar om het zomaar met bakken overboord te gooien gaat me iets te ver. Als we het niet hebben, kunnen we het ook niet uitgeven. En dit laatste doen we dus wel. Laten we eerst eens bezuinigen en zorgen dat onze liquiditeit weer op peil is en dan gecontroleerd gaan uitgeven.

• Henk van Vliet - Bondsvoorzitter

Anoniem,

- Zoals Speaker al schreef is het gebruikte taalgebruik onacceptabel.

- Wat bedoel je met de woorden tussen haakjes: “Of reageren jullie alleen op dingen waarbij jullie in een kwaad daglicht komen te staan(overigens terecht)?”.

Slaat dat op de beschuldigingen van corruptie? Ik heb gevraagd om bewijzen maar daarna is het zeer stil gebleven.

En tja waarom heb ik nog niet gereageerd: op de eerste plaats wordt ik geacht overdag te werken en dat kost mij helaas nogal wat tijd. Op de tweede plaats ben ik twee avonden voor het NHV op pad geweest en was ik beide avonden net voor middernacht thuis. Het spijt mij zeer dat ik de nacht besteed heb om nog even te slapen.

Henk van Vliet

• Oude kenner

Beste Henk,

Af en toe heel diep ademhalen en daarna weer rustig uitademen. Dat is het beste voor je bloeddruk.

De beste stuurlui staan aan…………?

Je zult het NOOIT goed kunnen doen.