brainstorm scheidsrechtersproblematiek

• SponsBob

Tja het scheidsrechtersprobleem in het Nederlandse handbal is blijkbaar behoorlijk groot. Vanuit de spelers wordt er gezeurd over het niet consequent toepassen van regels, over thuisfluiters, over het niet goed beheersen van de spelregels door de scheidsrechters. Ik kan me inderdaad voorstellen dat je als scheidsrechter hier nogal moe van wordt en dat deze negatieve signalen leiden tot een verminderde vreugde van je hobby. Of deze fouten inderdaad gemaakt worden laten we in het midden.

Ik wil dit topic graag openen en gebruiken om een aantal ideeën te structuren en bedenken om van het gezeur van beide partijen af te komen. Daarom wil ik jullie vragen op dit topic te reageren met problemen die jullie omtrent het fluiten mis zien gaan en ook hierbij de oplossing te geven. (Dit kan varieren van een methode bedenken om het niveau van de scheidsrechters omhoog te brengen, het niveau van de opleiding om hoog te krijgen, de spelers zelf de spelregels beter bij te brengen of bijvoorbeeld het plezier in het fluiten weer terug te geven aan de scheidsrechters.

Ik wil jullie daarom ook vragen serieus op dit onderwerp te reageren en daarmee je reactie als volgt te structuren; wat is het probleem? en wat is de oplossing? Ik wil jullie ook niet beperken tot het huidige systeem van scheidsrechters maar ook vragen “out of the box” de denken, want misschien moet de hele organisatie en keten wel anders ingericht moeten worden.

misschien kunnen we met dit topic het NHV wat helpen om het een en ander op poten te zetten

• #5 - Harry

- Alle A-jeugd en Seniorenleden dienen minimaal in het bezit te zijn van de HS-1. Deze kan dus door de vereniging in B-jeugd aangeboden worden. HS-1 niet in het bezit is niet speelgerechtigd op hogere leeftijd. Ben je in de A of Seniorenperiode nieuw lid, heb je één seizoen de tijd om de HS-1 te behalen.

* Vanuit deze HS-1 kan het al zijn dat er meer handballers doorstromen naar de HS-2

* Spelregelkennis bij alle handballende leden vanaf de A jeugd aanwezig

- Actievere promotie/degradatieregeling bij landelijke competities. Spelers spelen ook niet elk weekend: wie presteert het best of wie is ‘in vorm’? Dit kan binnen de arbitrage ook. Behaalde resultaten van scheidsrechters bieden ook geen garantie voor de toekomst. Maak perioden van 4 weken en zorg voor verenigingsbeoordelingen. Slechte scores betekent het volgende blok een stapje terug. Andere, op lager niveau goed presterende koppels, mogen dan een stapje omhoog.

Als iedereen er nu twee geeft, krijgen we vast een aantal goede ideeën bij elkaar!

• jonge scheidrechter

op dit moment zijn er 16 scheidsrechters tussen de 14 en 21 bezig met een cursus bij de bond om zo hoog mogelijk te komen met fluiten. Dit zijn jonge enthouisiaste scheidsrechters die het graag willen halen.

Misschien moeten de mensen iets minder kritisch worden want er wordt al iets geschreeuwd voordat ze erover nagedacht hebben. ik vind sowieso als je zelf niet het lef hebt om te gaan fluiten of je kan het niet heb dan ook geen kritiek op iemand die wel zijn vrije tijd op ofert om te fluiten en 2 teams te laten spelen. Het is altijd makkelijk om kritiek te leveren. Misschien moeten die mensen zelf eens gaan fluiten en helemaal afgezeken worden door andere misschien dat ze dan beseffen dat het best lastig is om goed te kunnen fluiten.

• cirkel

Harry: goed idee

We moeten wel bedenken dat hoe meer verplichtingen er komen, hoe meer weerstand.

Er zijn ook mensen die alleen willen handballen en verder niets. Dat moet blijven kunnen!

A- en B-jeugd verplicht HS1: kan wel. Gewoon 3x een trainingsavond inleveren als de tijd ontbreekt.

Coaches en Trainers: verplichte spelregelcursus (minimaal HS1, voorkeur HS2)

Meer spelregels in trainersopleidingen: niet zoals wat traioners graga zouden zien als spelregel, maar wat de regel is!

Meer praktijkhandbal in HS2

Laten we ook inzetten op goede communicatie tussen coaches en scheidsrechters

Elke coach mag vrijwillig een korte “beoordeling” invullen: alleen met verplichting dit ook met de scheids na afloop te bespreken.

Scheidsen mogen coaches ook vragen een korte “beoordeling” in te vullen (ook weer met elkaar bespreken)

We moeten af van een systeem dat scheidsrechters gaan fluiten voor een “cijfer”

Alle beoordelaars op regio en hoger: verplichte cursus.

Want er is onherroepelijk de voorwaarde dat begeleiders en beoordelaars ook op één lijn zitten (misschien wel eerst aanpakken!!!) Scheidsrechters raken de draad kwijt door allerlei zgn adviezen van beoordelaars die het zelden met elkaar eens zijn.

Zo weinig mogelijk verplichten, zo veel mogelijk motiveren is de leus!

Niet omdat het moet, maar omdat het nodig is…

• opbouwer

Ga ook eens kijken, naar de vergoedingen die scheidsrechters krijgen, in M.N. krijgen zij €0.20 per kilometer, en in N.H.N. krijgen zij €0,17 per kilometer. Met de huidige prijzen, is dit voor jonge scheidsrechters niet meer op te brengen, begrijp me AUB niet verkeerd, maar de onkosten zijn laag, je offert je vrije zaterdag of zondag op, en je word verrot gescholden, niet echt een motivatie om jonge scheidsrechters te zoeken. Probleem eerst bij de bron aanpakken, geef scheidsrechters een goede vergoeding, dan worden ze beloont, en dan is de rest een bij zaak.

• sjoebie

Goed Voorbeeld doet volgen!

Ik wacht nog steeds op een goed nederlands koppel!

• #5 - Harry

Bol/v Eck

vd Beek / Egberts

Berendse / vd Ende (één van de twee geblesseerd, geloof ik)

Als mannelijke handballiefhebber: probeer deze dan maar te evenaren!

Voor het andere geslacht hebben we v Dijk / Wijtenburg. Succes met het opvolgen van deze voorbeelden!

• zondag

Deze week weer Pavlovic en Dzemidzic zien fluiten.

lekker koppel, laten veel toe, kunnen communiceren met de spelers, zonder daarbij te denken dat ze belangrijker zijn dan de spelers.

Als het maar frontaal gebeurd, laten ze veel toe.

Heerlijk om zulke koppels te hebben.

Dat maakt handbal leuk om te spelen en om naar te kijken.

• oudhandballer

Laten we eerst binnen het NHV zorgen dat de levering plicht veranderd zal het nivo ook toenemen.

laten we wel zijn ik spreek hier over Zuid-Holland, kan daar niet anders van maken dat het opleiding nivo goed is er cursus leiders zijn die met veel animo de cursus geven.

Maar daarna stopt het volgens mij en laat de begeleiding en rapportages veel te wensen over.

elke rapporteur heeft zijn eigen ideeën over een wedstrijd fluiten.

Terwijl er volgens mij voldoende oud-scheidsrechters zijn die best jonge mensen willen begeleiden.

Maar hier hebben we al een probleem de scheidsrechter commissie is volgens mij aan vernieuwing toe.

Is zo club momenteel waar je als scheidsrechter nooit wat van hoor , ja we doen een avond in 2010 want dan kunnen we vertellen over de nieuwe regels boeiend hoor de aanvoerder mag weer een band dragen

en de tos moet in het bijzijn van de tweede scheidsrechter gebeuren.

fluit je alleen hoef je niet meer te tossen?

Wil je tot een goed scheidsrechter korps komen zal er met regelmaat en wellicht ook met verplichte avonden moeten werken het handbal veranderd als scheidsrechter zal je ook op het psychosociale onderdeel moet beheersen.

Kijkende naar de betere scheidsrechters hebben deze haast allemaal een leidinggevende functie in hun maatschappelijke carrière.

Hierop door borduren kan er ook aan jonge scheidsrechter een verteld worden dat fluiten ook goed is voor je persoonlijke ontwikkeling.

binnen de verenigingen kan er ook veel verbeterd worden organiseer avond met de selectie teams en scheidsrechters

over de spel regels er is video materiaal genoeg te vinden hiervoor.

• Voorspeller

Naar mijn idee kunnen de scheidsrechters in nederland helpen om het handbalniveau omhoog te brengen.

Ik irriteer mij mateloos aan de eindeloze straffen welke worden gegeven in het nederlandse handbal.

En wanneer ik dit forum lees proef ik wel een beetje dat meer mensen dit vinden.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er een fel voorstander van dat er gestraft moet worden.

Alleen ben ik van mening dat dit moet gebeuren voor ECHTE onsportieve acties.

In mijn ogen zijn dat dus acties waarbij echt gevaar optreedt (of natuurlijk schelden of bedreigingen ed).

Nu wordt vaak bij elke kleine overtreding een 2 minuten tijdstraf gegeven.

Dit levert grote onvrede bij de teams, laat de teams lekker handballen en treedt alleen hard op bij echte overtredingen!

De oorzaak hiervan ligt in mijn ogen bij de scheidsrechterscurcus. Er wordt maar ingegaan op progessieve bestraffing, straffen dit, straffen zus en straffen zo. Op deze manier wordt automatisch het beeld gecreeerd dat je als scheidsrechter MOET straffen.

Misschien is het een persoonlijke ervaring of gevoel maar ik vraag me wel af of meer mensen dit zo hebben ervaren tijdens de curcus?

Oh, nog 1 ding waar ik me aan irriteer is de pingel + 2 minuten combinatie. Waarom wordt er zo ontzettend vaak een 2 minuten gegeven en een pingel. Een pingel voor cirkelverdedigen prima! maar waarom weer die 2 minuten erbij.

We kunnen ook met zijn allen gaan schaken of korfballen, dan mag je elkaar niet aanraken. Neen we spelen toch handbal vanwege het snelle technische spel en het BIJBEHORENDE fysieke contact? Anders moeten we de regels aanpassen en netjes allemaal met de handen omhoog gaan staan…

Excuses voor de frustraties.

Conclusie + oplossing:

Hoofdzorg moet zijn: Laat de teams spelen en het spel maken.

Pas de curcus dusdanig aan dat de rol van een scheidsrechter wordt om in te grijpen op belangrijke situaties.

Hij wordt nu neergezet als iemand die tegen de 2 spelende teams is en zich moet beschermen.