het echec van de bondscoach

• hvlaan@hotmail.com

Het echec van Rotterdam

Ruud Gullit zei in de tijd dat hij hoofdtrainer van feyenoord was eens dat hij een niet te benijden man was. Hij was in zwaar weer gekomen vanwege de slechte resultaten die zijn ploeg behaalde. Onder de rook van diezelfde Kuip, waar hij destijds zijn uitspraken deed, speelde zich onlangs een klein drama af. Wat een stap in de goede richting zou moeten zijn na de misstap enkele dagen eerder in en tegen Kroatië bleek uiteindelijk een nieuw dieptepunt; en dat zo vlak na de uitschakeling in de WK-kwalificatie tegen Oekraïne.

Ik vraag me af hoe de bondscoach van onze dames zich momenteel voelt; of hij een te benijden man is. Als je wint heb je immers vrienden, maar als je verliest…. en nog wel op die manier, dan…., oei! Zijn ploeg oogde in de tweede helft (na een 15-8 voorsprong bij rust!) volkomen stuurloos, futloos en bleek over de totale 60 minuten niet in staat genoeg één-op-één situaties met de Macedonische keepster te verzilveren. Het beeld in de tweede helft roept ook de vraag op wat onze plek op de mondiale ranglijst nu eigenlijk is. Zijn we wel zo goed als we denken?

Het meest vraag ik mezelf wellicht nog wel af hoe technisch directeur Ton van Linder zich voelt. “Opgescheept” met de erfenis van Sjors Röttger, die een aantal maanden geleden plotseling vertrok. Ik kan me zo voorstellen dat hij zich na het gelijke spel tegen Macedonië tien jaar ouder voelde dan vlak voor de wedstrijd en dat hij nu het liefst als een olifant door de porseleinkast zou denderen. In iedere willekeurige bananenrepubliek die handbal serieus neemt zou dit na een dergelijke afgang al lang gebeurd zijn en zouden er koppen gerold hebben, maar het seizoen is net gestart en wie krijg je nu nog zo gek als je voor deze oplossing kiest? Misschien de encyclopedie er op naslaan en kijken welke oplossingen het poldermodel in dergelijke situaties aangeeft?

Hoe je het ook wendt of keert, het feit dat er niet gewonnen is van deze op zijn best middelmatige tegenstander is een collectief falen, maar er moet gezegd dat er altijd iemand hoofdverantwoordelijk is voor het presteren van een ploeg, en voor diegene is ook weer iemand verantwoordelijk. Ik ben benieuwd of er iets zal veranderen in de leiding en zo ja wat dan? Geen makkelijke beslissing lijkt me deze. Bij Feyenoords aartsrivaal Ajax hadden ze ook een trainer die er alles aan deed maar de boel niet op juiste wijze aan de praat kreeg. Hij was wel te benijden, want hij had een van de mooiste banen in het voetbal, maar zag in dat het niet werkte en waarschijnlijk ook nooit meer zou gaan werken. Enfin, we weten allemaal dat hij intussen weer fijn golfballetjes wegmept……

• ANONIEM

Oei Harry, het is de laatste tijd zeer “gevaarlijk” om hier op het forum, te twijfelen aan de capaciteiten van de mensen binnen het NHV… ANONIEM zou zeggen, mr. Spaai en mr. van Vliet, vlieg er maar in:)!

Ben het overigens gedeeltelijk met je eens, een trainer gooit uiteindelijk niet zelf de ballen in het doel maar daar moeten die meiden voor zorgen. Wil hiermee zeggen dat, hoe Groener die meiden ook aanspreekt in de rust op eventuele gemakzucht (na die ruime voorsprong), die meiden zelf bepalen uiteindelijk in hoeverre ze met die gemakzucht om gaan…in dit geval iets te makkelijk :S Overigens kan de trainer dan wel weer ingrijpen is mijn mening met wisselbeleid..

• Henk van Vliet - Bondsvoorzitter

Beste Anoniem,

Als je het gevaarlijk vindt dat ik bezwaar maak tegen beledigende opmerkingen tegen personen of volstrekt ongefundeerde beschuldigingen over corruptie, dan weet ik het niet meer.

Moeten werknemers en bestuurders zich alles maar laten overkomen?

Het discussieforum is er volgens mij voor bedoeld om te discussieren over handbalonderwerpen en in die zin vond ik de bijdrage van Harry een genuanceerde bijdrage. Twijfel over capaciteiten van personen mag wat mij betreft want als je het hebt over kwaliteiten (wat is een goede trainer, wat is een goede scheidsrechter, wat is een goede bestuurder) zijn er heel veel verschillende meningen te verwachten. Ofwel, iedere keuze voor een persoon voor een bepaalde functie zal altijd discussie opleveren. Zoveel zielen, zoveel gedachten.

Henk van Vliet

• hvlaan@hotmail.com

Beschaafd discussiëren lijkt me altijd de enige weg. Daarnaast heeft ieder mens twijfels, dus ook ondergetekende, de bondscoach, de bondsvoorzitter, de recreant bij “bal op het dak 6” en anderen. Zo lang je respect hebt voor elkaar (wat me normaal lijkt aangezien we allen het beste willen voor onze mooiste sport!) en elkaars mening dan draagt discussiëren mijns inziens alleen maar bij tot het proces van verbetering…

• waarom

Goh wat moeten ze dan wel niet in politiek nederland, wordt ook van alles geroepen. De ene partij denkt het, de ander roept het en een ander had het weer graag willen roepen. Ik zie echter Balkenende nooit op een forum reageren, lijkt mij namelijk ook niet de plek. Pik het op als een signaal en ga er mee aan de gang lijkt me zinvoller.

• jopiedewit

jonge jonge ze hebben tijd over bij het nhv, misschien verstandig om zelf een forum te openen via nhv site.

Jopie,

We hebben geen tijd over, maar ik maak noodzakelijkerwijs wel tijd vrij om te reageren op beledigingen, beschuldigingen zonder enig bewijs en suggestieve teksten die iedere grond missen.

Of ben je van mening dat je alles maar over je heen moet laten komen omdat dat er nu eenmaal bijhoort?

Henk van Vliet

• R Bakker

Weet u H van Vliet;

Gaat Henk Kesler en alle andere bestuursleiders van de KNVB ook reageren op hun voetbalforum? Denk dat u het antwoord zelf ook wel weet! Het is gewoon krankzinnig dat u hier op dit forum verschijnt en individueen persoonlijk gaat aanspreken.

Is dit ook de manier waarop u het NHV runt? Te trots om “loze en niet veelzeggende beschuldigingen van kritische handballers” links te laten liggen?! Het is al vaker gezegd maar u bent bondsvoorzitter, u kunt toch niet hoogstpersoonlijk hier actief zijn op dit forum en vooral niet op de manier waarop u zich hier manifesteert! U zou zich moeten schamen voor de manier u zichzelf hier op dit forum plaatst..

Dus jah jopie, ze hebben inderdaad zat tijd over…want H van Vliet vind zeeeer noodzakelijk dat hij reageert op de zeer zware kritieken in dit onderwerp. Snapt u het nou niet H van Vliet?!? Door dit soort kansloze reacties vanuit uw kant werkt u dit soort argumenten/aantijgingen in de hand…

Groet R Bakker

• loesoe

WHAHA directeurtje disse!!! :) stakkert

Beste R Bakker,

Ik heb 1,5 jaar niet gereageerd op allerlei onzin en toen verscheen dit ook op het forum. Ik denk dus niet dat mijn reacties dit soort argumenten/aantijgingen in de hand werken. Ook nu lees ik niets over de inhoud.

Als ik overigens een aantal voetbalforums lees dan valt mij vooral op dat de discussies op een andere manier gevoerd worden dan veelal op dit forum.

Groet van uw Bondsvoorzitter