Het echec van Rotterdam
Ruud Gullit zei in de tijd dat hij hoofdtrainer van feyenoord was eens dat hij een niet te benijden man was. Hij was in zwaar weer gekomen vanwege de slechte resultaten die zijn ploeg behaalde. Onder de rook van diezelfde Kuip, waar hij destijds zijn uitspraken deed, speelde zich onlangs een klein drama af. Wat een stap in de goede richting zou moeten zijn na de misstap enkele dagen eerder in en tegen Kroatië bleek uiteindelijk een nieuw dieptepunt; en dat zo vlak na de uitschakeling in de WK-kwalificatie tegen Oekraïne.
Ik vraag me af hoe de bondscoach van onze dames zich momenteel voelt; of hij een te benijden man is. Als je wint heb je immers vrienden, maar als je verliest…. en nog wel op die manier, dan…., oei! Zijn ploeg oogde in de tweede helft (na een 15-8 voorsprong bij rust!) volkomen stuurloos, futloos en bleek over de totale 60 minuten niet in staat genoeg één-op-één situaties met de Macedonische keepster te verzilveren. Het beeld in de tweede helft roept ook de vraag op wat onze plek op de mondiale ranglijst nu eigenlijk is. Zijn we wel zo goed als we denken?
Het meest vraag ik mezelf wellicht nog wel af hoe technisch directeur Ton van Linder zich voelt. “Opgescheept” met de erfenis van Sjors Röttger, die een aantal maanden geleden plotseling vertrok. Ik kan me zo voorstellen dat hij zich na het gelijke spel tegen Macedonië tien jaar ouder voelde dan vlak voor de wedstrijd en dat hij nu het liefst als een olifant door de porseleinkast zou denderen. In iedere willekeurige bananenrepubliek die handbal serieus neemt zou dit na een dergelijke afgang al lang gebeurd zijn en zouden er koppen gerold hebben, maar het seizoen is net gestart en wie krijg je nu nog zo gek als je voor deze oplossing kiest? Misschien de encyclopedie er op naslaan en kijken welke oplossingen het poldermodel in dergelijke situaties aangeeft?
Hoe je het ook wendt of keert, het feit dat er niet gewonnen is van deze op zijn best middelmatige tegenstander is een collectief falen, maar er moet gezegd dat er altijd iemand hoofdverantwoordelijk is voor het presteren van een ploeg, en voor diegene is ook weer iemand verantwoordelijk. Ik ben benieuwd of er iets zal veranderen in de leiding en zo ja wat dan? Geen makkelijke beslissing lijkt me deze. Bij Feyenoords aartsrivaal Ajax hadden ze ook een trainer die er alles aan deed maar de boel niet op juiste wijze aan de praat kreeg. Hij was wel te benijden, want hij had een van de mooiste banen in het voetbal, maar zag in dat het niet werkte en waarschijnlijk ook nooit meer zou gaan werken. Enfin, we weten allemaal dat hij intussen weer fijn golfballetjes wegmept……