de regio klasse

• RR vooruit

Hoe gaat de promotie/degradatieregeling er dan uit zien? In principe spelen er nu 24 teams bij de heren en 24 bij de dames hoofdklasse. Dit worden er in de nieuwe indeling 4 hoofdklassen met in totaal dus 48 teams als ik dat goed begrijp? Degraderen er dan wel ploegen aan het eind van dit seizoen?

En hoe wordt bijvoorbeeld het feit opgelost, dat uit de regio zuid-oost momenteel maar drie ploegen hoofdklasse B spelen (Sittardia, V&L en Cad2M) en verder op één ploeg na alle andere teams uit Zuid-Holland komen (vooral met het oog op de genoemde reisafstanden)? “Promoveren” er in die regio dan minder vanuit de regioklasse naar de nieuwe hoofdklasse en vanuit de regioklasse B een heleboel?

• cirkel

handbaltrainer, ik denk dat de breedteportcompetities door de afdelingen worden georganiseerd.

“De bond” zijn we wel allemaal maar de afdelingen organiseren allemaal op eigen wijze hun competities.

Wat mij betreft mogen de regioklassen ook onder breedtesport. Misschien zelfs wel de hoofdklasse.

Misschien moeten we wel weer terug naar die oude aanduidingen:

-topsport

-wedstrijdsport

-breedtesport

-recreatiesport

Dat maakt het allemaal wat makkelijker te definiëren.

Ik vraag mij af of clubs zélf kunnen bedenken waar ze bij horen.

Ik zie clubs, die zeggen top-handbal te spelen, hun eigen breedtesport-achterban vergeten.

En andersom: geen steun vanuit de breedtesportleden in de club voor hun topteam.

Wij moeten in Nederland eindelijk een keuze maken.

Die keuze hoeft de bond niet te maken: ze kunnen wel “voorzetjes” geven hoe het wel of ook kan.

Er zijn naar mijn mening teveel clubs die niet weten wat ze wel willen maar wel weten wat ze niet willen. Dat werkt dus niet!

En dan wijzen ze weer naar “de Bond”.

Misschien gaat er wel veel fout bij de bond.

Alleen wij, clubs, kunnen dit ten goede keren.

• speculaatje

Sluit ik me graag bij aan als scheidsrechter én coach in de regioklasse. Soms kom je wel eens scheidsrechters tegen die het echt niet snappen, maar we moeten al lang blij zijn dat we nog scheidsrechters hebben.

• speculaatje

Ik ken de regeling niet exact maar ga er vanuit dat we als regioklasseteam ergens bij de bovenste 4 moeten eindigen om door de kunnen naar de nieuwe hoofdklasse.

• cirkel

Voorstel:

1 eredivisie met 10 teams met play off systeem voor EC-plaatsen en degradatie

2 (misschien maar 1) 1e divisies met elk 10 teams met playoff systeem voor promotie degradatie

2 2e divisies met elk 12 teams

dat noemen we dan “topsport”(???)

Hoewel we misschien 5 topsportclubs in Nederland hebben

En de rest? Allemaal naar de afdeling /regio

Ben je te sterk daarvoor? Geen probleem: met een goed beleidsplan ben je binnen 2 á 3 jaar toch en topclub???

Dat kun j ezelf voor elkaar krijgen zonder naar de bond te wijzen.

Eigen keuzes maken, eigen verantwoordelijkheid nemen.

• Fan

wat denk je van Witte ster en de nieuwe kampioen van de regioklasse van komend jaar….Jupiter

dat zijn er 5 denk ik.

• RR vooruit

Nou goed, 5 teams volgend jaar dan… Ik sprak over de huidige situatie, maar goed… Bovendien kan er ook nog altijd een ploeg degraderen uit zuid (white demons staat er bijvoorbeeld nog niet zo heel florisant voor).

Beetje irrelevant ook verder, feit blijft, dat je afgezet tegen en ten opzichte van regio zuid-west dan nog steeds een heleboel teams mist in die nieuwe hoofdklasse zuid-oost… Een logische rekensom leert dat dit tekort in zuid-oost dan tussen de 6-8 ploegen zijn, waar dit er in de regio Zuid-west toch veel minder zijn. Niet echt eerlijk voor de ploegen in de huidige regioklasse C. Daar “promoveren” er dus een stuk minder en zijn er meer veroordeeld tot de “what-ever-er-ook-voor-in-de-plaats-komt”. Met een beetje geluk gaan er vanuit de regioklasse B zowat driekwart over… Of gaat het NHV dan toch weer zuid-hollandse ploegen mee laten draaien in regio zuid-oost? Weg voordeel reistijd…