de regio klasse

• fan van handbal

Er gaan geruchten dat het NHV aan het vergaderen is om de regio klasse te beeindigen, en de hoofdklasse naar 8 poule's wil uitbreiden. De oude overgangs klasse zou dan ook weer terug komen. Zelf vind ik dit geen verbetering, maar wat vinden jullie hiervan.

• Pat

Ik dacht dat er 4 hoofdklassen volgend jaar zouden komen…

En uiteindelijk 1 ere… 1 eerste…2 hoofdklassen en daaronder de afdelingen.

Zelf ben ik er geen voorstander van..

Waarom moet er een verandering komen… De bond geeft aan dat ze graag een smalle top.. maar wat ze daar mee willen bereiken…… ???

• Hanbaltrainer

De band heeft geen aandacht meer voor de breedtesport. Hoe minder ze moeten regelen hoe liever het ze is op het moment. Ze hebben het tegenwoordog over beleid maar kunnen ondertussen geen normaal competitie schema opstellen voor de eredivisie. Volgens mij hebben ze het idee dat ze in de “smalle” top kunnen gaan werken met professionals. de rest is daar onderhevig aan. Ze hebben niet in de gaten door de regioklasse straks op te doeken ook de visvijver voor de “top”clubs kleiner word. Ook de overstap naar de dan gevormde hoofdklasse zal voor vele verenigingen een stap te ver zijn waardoor je competities creeerd waar geen kampioen worden een doel wordt!

• RR vooruit

Ik was juist in de veronderstelling, dat ze terug wilden naar de “oude” situatie met twee eerste divisies en daaronder 4 hoofdklassen. De regioklassen zouden dan inderdaad komen te vervallen. maar schijnbaar ben ik abuis???

Ik zou de boven geschetste indeling alleen maar toejuichen, want de reistijden voor sommige verenigingen in de huidige opzet zijn echt niet te geloven en de kosten die dat met zich meebrengt. En juist dat is op dit moment al voor veel ploegen de reden dat ze niet willen promoveren.

• Henk van Vliet - Bondsvoorzitter

Fan van Handbal schrijft dat er geruchten gaan dat…

Dit zijn geen geruchten want in juni jl is er in de Bondsvergadering een voorstel behandeld en goedgekeurd om te komen tot een andere competitieopzet. Zie daarvoor de website van het NHV onder NHV Landelijk/Beleid/Bondsvergadering. Onder de een na laatste bullit kun je dan het aangenomen voorstel lezen.

Voor de goede orde: dit voorstel is aangenomen door de Bondsvergadering waarin de Bondsafgevaardigden uit de 8 afdelingen zich over het voorstel gebogen hebben.

Dit voorstel is ook aan de orde geweest in de 8 Afdelingsvergaderingen waarin alle verenigingen hun mening konden geven. Het voorstel is derhalve breed besproken.

Pat schrijft dat de bond aangeeft dat ze graag een smalle top willen. Wij hebben dat als Bondsbestuur nooit aangegeven dus ik ben benieuwd waar deze stelling vandaan komt. Als we het hebben over handbal in de top (ik vertaal dat maar even met Eredivisie) dan overleggen we met het Eredivisieplatform. Uit dat overleg is bijvoorbeeld de afgelopen jaren naar voren gekomen dat de Eredivisie heren naar 10 teams zou worden ingekrompen.

Ook is in dat overleg naar voren gekomen dat de Eredivisie Dames op 13 teams gehandhaafd bleef ondanks de door ons aangegeven knelpunten gezien het overvolle programma, Europese verplichtingen etc. Daarmee respecteerden wij een eerder gemaakte afspraak.

Dat betekent wel dat de competitie daardoor rommelig verloopt en dat de competitieleider nogal wat moet puzzelen om alles in het schema te krijgen.

Het is dan overigens wel er gemakkelijk om vanaf de zijlijn te roepen dat het NHV niet in staat is om een normaal competitieschema in elkaar te draaien.

Overigens Handbaltrainer, het niet alleen nu dat het NHV beleid maakt. Toen ik vorig jaar Bondsvoorzitter werd kreeg ik een paar kilo beleidsplannen om in te lezen. Overigens vraagt NOC*NSF om een beleidsplan ter onderbouwing van subsidieaanvragen en ook de Bondsafgevaardigden in de Bondsvergadering vragen daar (terecht) om.

Wie bedoel je overigens met de Bond? Je weet toch dat het NHV bestaat uit 8 Afdelingen en een centrale organisatie. Is het je bekend dat de Afdelingen de Afdelingscompetities organiseren, samen met het Bondsbureau veel opleidingen verzorgen, verenigingsondersteuners in dienst hebben die de verenigingen ondersteunen en zo kan ik nog wel door gaan. Hoezo geen aandacht voor de breedtesport?

Terug naar het onderwerp. RR vooruit, inderdaad zijn reisafstanden een veel gehoord knelpunt. Ook luisterend hiernaar hebben we gekeken naar een nieuwe competitieopzet, overigens na overleg met een aantal vertegenwoordigers “uit het land”.

Binnenkort start een projectgroep die de nieuwe competitieopzet met de daarbij behorende promotie-degradatie consequenties gaat uitwerken. Eind 1e kwartaal 2010 volgt er nadere informatie.

Groet,

Henk van Vliet

• fan van handbal

Maar toch lees ik nog niet wat er nu door het nwe plan beter gaat verlopen, dan in de vorige indeling. Wat maakt het uit als je de overgangs klasse terug haalt en de regio klasse weg laat, wat word hier nou beter van. Tevens voorzie ik een nieuw groot probleem, volgens mij hebben we een groot tekort aan scheidsrechters, op hoofd klasse nivo, dus dat betekend dat de scheidsrechters die nu in de afdeling fluiten, doorstromen naar de hoofdklasse, heel goed over nagedacht NHV, je heb nu al een stel prutsers aan het fluiten, en dat word alleen maar beter zo, met jullie geweldige ideeen, zo help je inderdaad het handballen na de kloten.

• cirkel

Hanbaltrainer: wat een dom gelul!

Wat stelt in hemelsnaam die regioklasse voor!

Kijk zelf eens wat er allemaal al geschreven is over het niveau regioklasse!

Als jou team een topper is in de regioklasse, dan hoef je nergens bang voor te zijn: je speelt toch binen 3 jaar in de eredivisie.

Of wil je zeggen dat regioklasse en zlefd hoofdklasse TOP handbal is!

lamenielache

• cirkel

Fan van handbal:

vestzak-broekzak…

Als clubs die nu in de regio en hoofdklasse straks in de afdelingscompetitie spelen, komen er denk ik ook scheidsrechters terug.

Over de kwaliteit: hoe kun jij bijdragen die scheidsrechter beter te maken? Wie oordelen er over de scheidsrechters?

Coaches die oordeln over scheidsrechters hebben gefaald als coach: zij moeten het team analyseren en niet de scheidsen.

Je krijgt de scheidsrechter van een kwaliteit waarop jezelf ook speelt.

Als jij TOP speelt, heb je TOP scheidsrechters.

Speel je regio, dan fluitisten van regiokwaliteit.

Zo werkt het toch?

Je krijgt pas kwaliteit als je kunt vissen uit de vijver kwantiteit en daar ben jij ook verantwoordelijk voor.

• Robdk

Ligt eraan wat je gewend bent, als je eerst een paar jaar 3e en 2e klasse gespeeld hebt, is regioklasse behoorlijk hoog.

Niet iedereen bekijkt het vanuit ere of 1e divisie standpunt

• handbaltrainer

cirkel Schreef:

——————————————————-

> Hanbaltrainer: wat een dom gelul!

> Wat stelt in hemelsnaam die regioklasse voor!

> Kijk zelf eens wat er allemaal al geschreven is

> over het niveau regioklasse!

> Als jou team een topper is in de regioklasse, dan

> hoef je nergens bang voor te zijn: je speelt toch

> binen 3 jaar in de eredivisie.

> Of wil je zeggen dat regioklasse en zlefd

> hoofdklasse TOP handbal is!

> lamenielache

Hallo Cirkel,

Als je goed leest heb ik het over breedtesport, dat is iets anders dan TOP handbal. En maar op die voet verder te gaan….Wat stelt dan nog de eerste en-of de ere divisie voor….. Het verschil tussen de echte top en de rest in Nederland is veel te groot. Er zijn maar een paar ploegen aan elkaar gewaagd, de rest is figurant.