Ollekebolleke, serieus. Wat wazel je allemaal.
Als speler wil je in de beste wedstrijden stralen, als scheidsrechter wil je dan toch niet anders? Is eredivisie je doel, dan is het goed. Maar als je in de eredivisie bent, dan wil je toch het maximale (best of three misschien wel)? Fluiten in de eredivisie is meer dan hobby. Ik denk dat 95% van de mensen hier niet beseft wat er bij komt kijken. Het is niet zo dat de (eredivisie)scheidsrechters in Nederland alleen maar met handbal bezig zijn op zaterdagavond tussen 20.00 en 21.30 of ergens op de zondag. Iedereen werkt er hard voor om zich zo goed mogelijk te laten zien (en dus ook om de bond zo goed mogelijk te vertegenwoordigen). Het gaat er dus om dat er hier, middels de indeling, oneerlijk beloond wordt.
Daarnaast zijn er absoluut goede en minder goede scheidsrechters, evenals we goede en minder goede spelers, coaches, verzorgers, ed. hebben. Op een enkel koppel na zijn de meesten vanaf 1e divisie niveau best goed te noemen. We moeten ook het verschil tussen een slecht koppel en een slecht gefloten wedstrijd niet vergeten. Als een koppel op een zondag niet goed fluit, wil dat niet zeggen dat het ook geen goed koppel is.
Ook mag jij, Ollekebolleke, mij laten zien hoe je een wedstrijd leidt zonder één fout te maken mbt bijvoorbeeld de loopregel. Als je het zelf niet kunt, mag je me ook een video (ook internationaal) laten zien waar de dienstdoende scheidsrechters hierop foutloos zijn gebleven. Het is niet de kwaliteit van arbitrage wat in Nederland ontbreekt, er is gewoonweg een tekort aan acceptatie en waardering voor de scheidsrechter. Laten we hier samen nou eens aan werken.
Oja, binnenkort start weer een Jong Scheidsrechter project. Schroom niet om je op te geven. Het NHV kan heel wat van jullie, als superscheidsrechters in spe, gebruiken!