Ik lees de laatste tijd veel over dat er meer gehandbald moet worden in Nederland (het is tenslotte de mooiste sport). Dus ik heb eens rondgekeken waar volgens mij lege plekken zijn op de handbalkaart. Tot mijn verbazing zijn er veel steden waar geen handbal is, of bijna niet meer is. Wat kan het NHV hieraan doen?
Ik denk dat met name de afdelingen hier in een taak hebben, om hier te promoten en desnoods een vereniging op te starten. Dit is niet aan de verenigingen. Ook al zijn hier een aantal initiatieven aan de gang. Volgens mij zijn Westlandia en Unitas (Zuid-Holland) bezig om een vereniging op te zetten in Hoek van Holland (Ga hier zeker mee door).
Maar als je er vanuit gaat dat een half procent van Nederland handbalt, dan moet je elk stad met meer dan 15.000 inwoners zeker een vereniging hebben van 75 leden. Enkele voorbeelden Sneek heeft 33.000 inwoners dus dat zijn mogelijke 165 leden, maar er is geen handbalvereniging. Woerden 34.326 inwoners, 171 mogelijke leden –> geen handbalvereniging. Terneuzen 24.756 inwoners, 123 mogenlijke leden –> geen handbalvereniging.
Als elke afdeling nou eens opzoekt in de eigen afdeling in welke grotere plaats is er geen handbal is en zichzelf de komende 3 jaar tot doel stelt om hier een grotere vereniging op te starten, dan is dat een mooi begin voor een mooie toekomst
Dus NHV onderneem ook meer actie op dit soort gebieden.
Een grote handbal fan