verandering landelijke competitie opzet

• Droopy

wat vinden jullie van de wijzigingen in de landelijke competitie die ze afgesproken hebben op de bondsvergadering van 20 juni?Ik kan namelijk niet zo goed inschatten wat voor gevolgen het allemaal heeft.

Voorgesteld besluit

Het Bondsbestuur stelt de Bondsvergadering voor in te stemmen met de onderstaande

competitieopzet voor de jaren 2010 – 2011 en verder.

Competitie opzet voor de komende jaren

2009 – 2010 1 eredivisie (heren 10 teams, dames 12+1 * teams)

1 eerste divisie (14 teams dames en heren)

2 hoofdklassen (12 teams dames en heren)

4 regioklassen (12 teams dames en heren)

2010 – 2011 1 eredivisie (heren 10 teams, dames 12+1 * teams)

4 hoofdklassen (12 teams dames en heren)

2011 – 2012 1 eredivisie (heren 10 teams, dames 12 +1 * teams)

2012 – 2013 overgangsjaar

1 eredivisie (heren 10 teams, dames 12 +1 * teams)

2013 – 2014 1 eredivisie (heren 10 teams, dames 12 +1 * teams)

2 hoofdklassen (12 teams dames en heren)

Promotie – degradatie

Bij promotie en degradatie in de landelijke klassen is het behoud van kwaliteit van de teams

het belangrijkste uitgangspunt. Dat heeft als consequentie dat automatische promotie en

degradatie niet meer vanzelfsprekend is en er om de speelplekken in een hogere klasse

altijd wordt gespeeld. In de periode 2009 – 2013 wordt stapsgewijs overgegaan naar dit

nieuwe systeem van promotie en degradatie.

In seizoen 2011–2012 tot en met seizoen 2012–2013 is er

· Een automatische promotie van afdeling/regio klassen naar hoofdklassen

· Geen automatische Promotie van hoofdklasse naar eerste divisie, er wordt altijd om

de speelplekken gespeeld

· Geen automatische Promotie van eerste divisie naar eredivisie, er wordt altijd om de

speelplekken gespeeld

Seizoen 2012 – 2013 wordt een overgangsjaar om naar de nieuwe situatie te komen

Vanaf seizoen 2013 – 2014

· geen automatische promotie van afdeling/regio naar hoofdklasse

· geen automatische promotie van hoofdklasse naar eerste divisie

· geen automatische promotie van eerste – naar eredivisie

Om alle speelplekken wordt gespeeld.

• jehoofT

Dit heeft als gevolg dat ploegen als Nieuwegein een jaar lang alles kunnen verliezen, een wedstrijd per jaar winnen en dan alsnog in de eredivisie blijven.

Ik ben trouwens blij dat Nieuwegein dit jaar aan het kortste eind heeft getrokken zodat we eindelijk eens wat nieuwe gezichten in de Eredivisie hebben.

Verder vind ik het helemaal niet zo'n gekke wijziging in de competitieopzet, tijd zal het leren wat hiermee mis is.

• Febo

Goed voorbeeld jehoofT, Deze wijziging zal ook wel weer uit de koker van Reyer Louw komen

• #4 - Barry

Moet nu werkelijk iedere discussie worden aangegrepen om al genoemde 't leven zuur te maken? is genoeg gebeurd naar mijn mening.

't Is en blijft gekkenwerk: je kunt nooit iedereen tevreden stellen. En ook al ben ik het ermee eens dat niet alles non-dubieus overkomt, laat mensen in hun waarde en hun werk doen.

End of onderwerp wat mij betreft!

Verder wel interessant topic over de opzet! Ook ik ben erg benieuwd hoe regio/hoofdklasse zich gaan houden, bovenin verandert niet veel dus ik zal een en ander van n afstandje (dit forum) volgen..

• hexer

helemaal niks die nieuwe en bestaande opzet, ben benieuwd wie het grondig onderzoek heeft gedaan waarop dit plan is gebasseerd?

Ze moeten de aantal ploegen per divisie naar 16 of 18 brengen.

Drie of vier ploegen direct degraderen.

Geen play-offs maar de kampioen is de ploeg die aan het einde van de competitie bovenaan staat.

Dit is gewoon bescherming van de gevestigde orde die vooral niet al te makkelijk moeten kunnen degraderen.

Iedereen praat de zogenaamde “kenners” na die beweren dat de “Kwaliteit” bewaakt moet worden……eerlijke competitie moet de doelstellling zijn en het gehele seizoen inzet en niet alleen de laatste serie van vier wedstrijden om het kampioenschap of degradatie.

Als men de degradatie promotie regeling ruimer zou hebben opgezet waren ploegen als V&L, Tachos, Nieuwgein(mannen) al veel eerder ingeruild voor andere ploegen in de 1e divisie die niet veel voor die ploegen onder doen.

• fietspad

t probleem wanneer je 16 of 18 teams per klasse laat spelen is dat vooral in de eredivisie de bovenste ploegen 2/3 van t seizoen wedstrijden voor de katsekut speelt. een goede oplossing om het nacompetitie verhaal wat minder belangrijk te maken is om de eerste 5 of 6 teams punten toe te kennen als n percentage van het aantal behaalde punten in de reguliere competitie zodat je ook aan het begin van de nacompetitie nog n aardige voorsprong hebt wanneer je het hele seizoen geen wedstrijd verliest. een andere goede oplossing die me nu te binnen schiet is om alle wedstrijden die de eerste 6 tegen de onderste 4 of hopenlijk ooit weer 6 gespeeld hebben na de reguliere competitie te schrappen. dan blijft dus een resultaat over van een hele competitie van de bovenste 6. die punten blijven staan en er wordt nog eens een hele competitie gespeeld en de resultaten worden opgeteld bij de resultaten uit de reguliere competitie. dan kan daarna eventueel nog een finale volgen omdat zo'n finalewedstrijden toch altijd wat extra's geven en omdat er anders helemaal geen handbal meer te zien is op de NOS. voor de onderste ploegen geldt hetzelfde verhaal, waarbij de laatste direct degradeert en de voorlaatste 2 beslissingswedstrijden speelt tegen de nummer 2 van de eerstedivisie. gewoon zo laten als het is dus.

• cirkel

goed plan, deze nieuwe opzet!

eindelijk de beste ploegen in juiste volgorde, er zijn gewoon teveel “kampioenen van de armoe”

altijd dat gezeur over veel reizen in regio en hoofdklassen

Je krijgt 3 jaar de tijd om na te denkene of je wilt spelen terwille van prestatie of terwille van een zogenaamde mooie naam: regioklasse, hoofdklasse.

Speel je straks hoofdklasse, dan hoor je er ook echt bij.

Daar deze opzet moet je bewust kiezen en dat wordt tijd ook!

Met 2x trainen wordt je nooit een topploeg en hoor je niet op landelijk niveau te spelen.

Er wordt met dit systeem niemand tegengehouden: ben je de beste, adn kun je gewoon hogerop.