de scheidsrechter

• moaningmhyrtle

De niet benijdenswaardige positie van de scheidsrechter. Zijn er wel scheidsrechters die deugen????

Als ze vriendelijk en aardig zijn, noemen we ze zakken

Als ze keihard en zakelijk zijn, noemen we ze diktator

Als ze ernstig zijn, noemen we ze zuurpruimen

Als ze goed fluiten, zijn ze uitslovers

Als ze jong zijn, weten ze niets en hebben geen ervaring

Als ze oud zijn, weten ze het beter

Als ze geen praatje maken, zijn ze verwaand en lopen naast hun schoenen

Als ze met het ene team bemoeien, zijn ze partijdig

Als ze ieder hun inbreng gunnen, zijn ze bang en laf

Als ze van iedereen belangstelling eisen, zijn ze doordrijvers

Als ze het niet doen, zijn het geen goede fluiters

Als ze hun ogen de kost geven, lopen ze te zoeken

Als ze wat door hun vingers zien, zijn ze stekeblind

Als ze spelers bij het fluiten betrekken, zijn ze te lui om het zelf te doen

Als ze het niet doen, willen ze graag hoger fluiten, bang voor concurrentie

Kortom:

Een scheidsrechter moet zo wijs zijn als Salomon,

Zo geduldig als Job,

Zo sluw als een vos,

Zo moedig als een leeuw,

Zo dikhuidig als een olifant,

Zo buigzaam als een rietje,

Zo krachtig als een eik,

Zo gevoelig als een kruidje roer me niet.

Bovendien moet hij kunnen praten als brugman, zwijgen als het graf en fluiten als een vos. Maar uiteraard maakt de scheidsrechter wel eens fouten.

ook de scheids is tenslotte mens…

• cirkel

Als de teams de sporthal betreden, hopen ze dat er een scheidsrechter is.

Na afloop wordt dan wel bekeken of het goed genoeg was…

Maar de meeste wedstrijden gaan goed.

We blijven veel in incidenten hangen: die scheidsrechters die elk weekend weer de wedstrijd verpesten….

Zoals er veel matige spelers zijn, zijn er ook matige scheidsrechters! Dat mag gewoon gezegd worden.

Teams in de 3e klasse afdeling eisen de beste scheidsrechters, terwijl ze zelf “slechts” 3e klasse spelen omdat ze zelf ook beperkte kwaliteiten hebben (anders speelden ze geen 3e klasse!)

En, ach als het dan toch allemaal zo slecht is voor wat betreft de scheidsrechters?

Een idee om eens met z'n allen (scheidsrechters) eens een weekendje thuis te blijven?

Dan weten we weer de waarde en het belang van de scheidsrechter…

En….. laat elke coach en speler zich eens afvragen: hoe kunnen we met elkaar er voor zorgen dat die matige scheidsrechter van vandaag de volgende keer beter is….

Want we komen elkaar ongetwijfeld weer tegen en moeten het weer met elkaar doen.

• moaningmhyrtle

hoi cirkel, het is meer een posting met een beetje humor.

ik heb zelf alle functies al gehad, speelster, trainster, coach, solo en koppelscheidsrechter en nu weer zelf speelster,, dus ik weet het is.

ik had meer zoiets van, laten we nu eens iets posten met een humoristische ondertoon.

• cirkel

Helemaal goed, Moaningmhyrtle

beetje humor kan altijd.

Het is allemaal wel niet meer zo origineel (20 jaar geleden werd dit ook al geplaatst, zelfs in de sr-cursus)

Als scheidsrechter “ontmoet” je ook vaak humor:

in de eerste klasse een coach die alles weet en roept: “He, scheids, dat is toch vallen naar de bal?”

Kijk, dat is ook humor…

• moaningmhyrtle

vorige week nog, stond ik langs de velden voor een wedstrijdje heren 3 geloof ik.

de scheids geeft een vrije bal aan de aanvaller mee en de verdediger kijkt hem verbaasd aan zo van ja maar wat doe ik dan

waarop de scheidsrechter zegt, vrije bal wegens anaal verdedigen. het hele publiek lag dubbel

oke zoiets hoor je niet te zeggen maar toch was het wel heel humoristisch.

iedereen kon het gelukkig wel hebben.

• fluit

over anaal gesproken, hoe is het met je stuit ??

• moaningmhyrtle

mmm jij kent mij dus kennelijk goed genoeg om te weten dat ik aan mijn stuitje geblesseerd ben.

ken ik je van de vereniging?

• jopiedewit

nee hij ken je van het anaal verdedigen

• moaningmhyrtle

mijn hemel jopie je hebt ec ht niets beters te doen he.

• Ook scheidsrechter

Nog zo'n praktijkgevalletje.

Staat er weer eens zo'n coach langs de lijn te roepen “scheids tijd, scheids tijd” (bij vermeend tijdspel van de tegenpartij) waarop de scheidsrechter op zijn horloge kijkt en roept nog 4 minuut en 15 seconden waarop de coach verbaasd kijkt en je ziet hem vervolgens denken word ik nu in de maling genomen of snapt de scheidsrechter nu niet wat ik bedoel.