Evaluatie Heren Hoofdklasse B

• pino20

Naar aanleiding van de definitieve ranglijst een evaluatie van een leuk seizoen.

Een verwachte kampioen? Teleurstellende teams?

Opvallend goede spelers? Keepers? Coach?

Hieronder een persoonlijke evaluatie

1. PSV

In het vorige seizoen nog 3e van onder geëindigd maar dit seizoen overtuigend kampioen.

Collectief een zeer sterk team waarbij enkele spelers de boel goed laten draaien.

Dat is tegelijk misschien nog het zwakke punt van PSV, enkele spelers zijn net even te belangrijk.

Desalniettemin zijn ook de andere spelers sterk genoeg geweest om dit op te vangen en PSV

was deze competitie de meest complete ploeg. Nogmaals gefeliciteerd en succes in de eerste divisie!

2. Gemini

Fysiek een sterk team waarbij de dekking een sterk punt is (veruit minste tegendoelpunten). Lastige

verdediging om tegen te spelen. De aanval van Gemini is naar mijn mening nog wat te statisch en

plaatsgebonden, wat veel resulteert in een vaak kleine uitslag (gemini- psv 20 - 14). Een mooie tweede

plaats voor de heren van Gemini! Ik ben benieuwd wat de doelstelling van Gemini dit seizoen was?

3. Atomium'61

In de tweede helft van het seizoen slechts een keer verloren en veel wedstrijden zeer overtuigend gewonnen.

Op dit moment gezien is het misschien wel de sterkste ploeg in de competitie.

Zonde dat ze de eerste helft teveel punten hebben laten liggen. Spelen een zeer snel spelletje met veel

aanvallen en doelpunten, wat automatisch resulteert in meer tegenaanvallen en meer tegendoelpunten

(Meeste voor, bijna meeste tegen). Individueel zijn alle spelers sterk en het blijft een lastige ploeg om tegen

te spelen. Vooraf had ik mijn geld ook op deze ploeg gezet voor het kampioenschap. Is er een reden

geweest voor de opstart problemen in de eerste helft van het seizoen?

4. Wings

Net als gemini een fysiek sterke ploeg. Heeft in sommige wedstrijden misschien onnodig een puntje laten

liggen. Goede middenopbouwer en linkeropbouwer met scorend vermogen. In de eerste helft van de competitie

hadden ze ook een goede linkerhoek die zeer trefzeker was. Deze heb ik in de tweede helft van het seizoen niet meer

gezien, is hij nog wel lid van het team?

5. DIOS

Vanaf eerste klasse naar regioklasse, direct door naar de hoofdklasse en geëindigd op de 5e plek. Een mooie

middenmoot positie. Hebben nog wat te weinig ervaring en hebben hierdoor wat punten laten liggen. Hebben

goede prestaties neergezet tegen sterke teams (gelijk tegen atomium, gelijk tegen wings, gewonnen van gemini

en gewonnen van PSV). Aan de andere kant verliezen ze wel weer met een ruim verschil van Heerle. Kortom,

op dit moment een ploeg met potentie maar met nog te weinig ervaring.

6. Witte Ster '75

De tweede debutant in de hoofdklasse B en ook een mooie middenmoot positie behaald. Door de samenwerking

met Tachos heeft Witte Ster een aantal keer een paar spelers moeten missen die toch wel heel belangrijk zijn

voor het team. Hierdoor hebben ze wedstrijden verloren die ze misschien wel hadden kunnen winnen met deze

spelers erbij. Ik ben erg benieuwd wat deze spelers volgend jaar gaan doen? En als deze speler misschien

definitief bij Tachos gaan spelen, wat er dan met Witte Ster gaat gebeuren.

7. Ventura

Had de doelstelling om in de top te eindigen. Met een 7e plaats is Ventura denk niet tevreden en is het seizoen

denk wat tegen gevallen. Ventura is een ploeg met mogelijkheden om te pieken maar kunnen aan de andere kant

als ze hun dag niet hebben gemakkelijk op zij worden gezet. Desondanks denk ik dat ze wel beter kunnen dan een

7e plek. Kampioen worden is nog te ambitieus maar een plek in de top 5 was wel haalbaar geweest.

8. Quintus 2

Tja, het blijft lastig om hier een beschrijving van te geven. Het blijft een 2e team en het is maar net met wel team

ze op komen dagen. Met een compleet 2e team is het een goede ploeg. Als echter 3/4 bestaat uit A-spelers

komen ze vaak wel tekort.

9. Sittardia 2

Een beetje hetzelfde verhaal als Quintus. Ook niet een constant compleet team en de prestatie hangt hier dan

ook mee samen. Spelen aanvallen een technisch mooi verzorgt spel alleen komen verdedigend tekort. Wel een

leuke sportieve ploeg om tegen te spelen. Gelukkig zijn ze niet gedegradeerd.

10. Hellas 2

Ook bij Hellas 2 is het soms een beetje de vraag wie er speelt. Hebben wel een kern van spelers die de basis

vormen maar de aanvulling is de vraag. Heeft tegen degradatie moeten vechten en dit is uiteindelijk net wel gelukt.

(Misschien was het beter geweest om te degraderen, dan had Hellas 3 gewoon naar de hoofdklasse B kunnen

promoveren ipv de Hoofdklasse A). Is het voor Hellas, nu ook het eerste team een beetje is leeggelopen niet handiger

om 2 teams te maken? 1 in de ere divisie en 1 in de hoofdklasse?

11. Heerle

De ongelukkige verliezer van deze competitie, gedurende de competitie zag het er niet naar uit dat ze zouden degraderen

maar doordat ze geen punten meer pakten en sittardia en hellas dat hier en daar wel hebben gedaan zijn ze nu toch

gedegradeerd.

Samenvattend vond ik het een heel leuke competitie waar iedereen van elkaar kon winnen en dit ook deed. Hierdoor heeft

PSV het natuurlijk nog makkelijker gehad omdat er geen echte directe achtervolger was die ook alles won. Een leuke mix

van fysiek sterkte teams, technische verzorgde teams, en snel spelende teams. Elke week waren de uitslagen weer een

verassing.

Succes met de voorbereiding en tot volgend jaar.

• pino20

• niks

Quintus 2 heeft geen complete ploeg.

Als je er tegen hebt gespeeld moet je toch wel zijn opgevallen dat er iedere week 6 spelers van de A mee hebben gedaan.

Dus vind ik het best knap dat ze zich hebben gehandhaafd.

Ventura speelt al jaren met dezelfde ploeg en dus eigenlijk slechte prestatie.

Pakken thuis veel punten door de harsloze toverbal waar je mee speelt en het aso publiek.

Hellas2 heeft te veel last van een te kleine selectie en daardoor vaak aangevuld met heren 3.

Komen in de breedte te kort, had beter gekund.

Dios goede prestatie voor een nieuwkomer, alleen die vloer daar.

Atomium is gewoon te wisselvallig blijft leuk om tegen te spelen.

Jonge snelle ploeg.

Witte Ster tja Tachos.

Meer hoef ik niet te zeggen.

PSV terecht kampioen

• ...

1. PSV

De terechte kampioen. Heeft het best geprofiteerd van wat haperingen bij de andere titelkandidaten. Naar mijn mening wel de zwakste kampioen die de hoofdklasse b de laatste jaren heeft voortgebracht. Denk dat er wat spelers inlopen die het erg moeilijk krijgen als het spel iets fysieker wordt. Maar zoals gezegd terecht kampioen. Veel succes volgend jaar.

2. Gemini

Fysieke ploeg, handbaltechnisch één van de mindere ploegen, maar maken dit goed met fysieke kracht en snelle tegenaanval. Wanneer de verdediging van de tegenpartij er eenmaal staat puur aangewezen op de fysieke kracht van de opbouwrij. Ik denk dat ze volgend jaar minder hoge ogen zullen gooien, maar wie weet verassen ze mij (opnieuw)

3. Atomium

Handbaltechnisch sterkste team van de competitie. Het is mij ook een raadsel waarom ze in het begin zoveel punten laten liggen. Individueel sterke en afwisselende spelers.

Zwakke punten van de ploeg liggen op fysiek gebied, in de uitslagen is duidelijk te zien dat tegen fysieke ploegen ze het moeilijker hebben. Naar mijn mening de gedoodverfde kampioen voor volgend seizoen. (mits het team intact blijft).

4. Wings

Erg wisselvallig seizoen voor de heren uit Den Haag, veel punten gepakt in hun uiterst deprimerende hal (die kleedkamers zijn net gevangenissen, inclusief metalen toiletten). Ben persoonlijk niet echt onder de indruk van dit team, hebben wel een brede groep zonder echte uitblinkers (één of twee opbouwers daarbuiten gelaten) of achterblijvers. Verwacht volgend jaar weer gewoon een plekje in de middenmoot voor deze ploeg.

5. Dios

Prima debuut voor de heren uit Den hoorn. Ik vind dat het heel duidelijk te zien is dat (de basis van) deze groep al een tijd samenspeelt. Spelen met veel passie en inzet en het is duidelijk te zien dat ze plezier hebben in het spel. Fysiek goede ploeg met zeker nog meer potentie.

Nadeel is de afhankelijkheid van de twee opbouwers (mike & steve volgens mij), het is duidelijk dat de rest van de ploeg gebruikt maakt van de dreiging die deze 2 spelers uitstralen. Dit was duidelijk te zien toen mike geblesseerd raakte, dit ging gelijk ten koste van de resultaten. Zonde van die vloer in de hal, wat een drama is dat. Minimaal middenmoot volgend jaar, misschien wel meer.

6. Witte Ster

Ook hier een prima debuut. Redelijk snel team met een goede mix van fysieke en technische spelers. Erg afhankelijk van de spelers die dit jaar ook meedoen met Tachos. Als die er volgend jaar alle wedstrijden bijzijn moet (met de nieuwe trainer erbij) een hogere notering mogelijk zijn. Mochten deze spelers echter hun heil ergens anders gaan zoeken dan blijft er maar heel weinig over van Witte ster en denk ik dat ze zich meteen bombarderen tot degradatiekandidaat.

7. Ventura

Geen peil te trekken op deze ploeg. Als ze hun dag hebben, heeft iedere ploeg het meer dan moeilijk. Als ze een mindere dag hebben verliezen ze net zo makkelijk van iedereen. Geruchten gaan dat er (nog meer) versterkingen overkomen vanuit Kwintsheul. Misschien eindelijk de schakel om het team wat stabieler te laten presteren. Ik denk volgend jaar weer gewoon een middenmoot voor deze ploeg.

8. Quintus 2

Opzich geen slecht seizoen de heren uit de Heul, helemaal als je het team ziet waarmee ze gespeeld hebben. (veel a jeugd). Verwacht volgend jaar een ongeveer gelijke stand op de ranglijst. Gewoon precies genoeg voor handhaving. Niet veel meer en niet veel minder.

9. Sittardia 2

Zelfde verhaal als Quintus 2. Al jaren onderin mee draaien en toch op laatst nog punten weten te pakken. Vooral in sittard willen ze nog wel eens (top)ploegen verassen. Zal volgend jaar niet veel anders zijn.

10. Hellas 2

Hebben zich (mede dankzij de terugtrekking van BFC) weten te handhaven. Redelijk jonge, ploeg met een paar spelers die de kar moeten trekken. Zal voor volgend jaar afhankelijk zijn van het feit of het eerste in tact blijft. Als één of meerdere spelers naar t eerste worden gehaald verwacht ik volgend jaar wederom een degradatiegevecht in de laan van poot.

11. Heerle

Terecht gedegradeerd. Zwakste team van de competitie met slecht één technisch zeer vaardige speler (linkerhoek). Verder moesten ze het vooral hebben van fysieke kracht en veel vechtlust. Als ze de groep bij elkaar kunnen houden en de jonge mensen die nu massaal op de bank zaten kunnen behouden zie ik ze in de toekomst wel terugkeren. Tijd zal het leren.

Het was in ieder geval weer elke week verassend om de uitslagen (en wedstrijden) te bekijken.

Om alvast even vooruit te lopen op de zaken, zijn er al “transfers” bekend. Toch van wezenlijk belang voor volgend jaar. Dus gooi die geruchten er is in.