Naar aanleiding van de definitieve ranglijst een evaluatie van een leuk seizoen.
Een verwachte kampioen? Teleurstellende teams?
Opvallend goede spelers? Keepers? Coach?
Hieronder een persoonlijke evaluatie
1. PSV
In het vorige seizoen nog 3e van onder geëindigd maar dit seizoen overtuigend kampioen.
Collectief een zeer sterk team waarbij enkele spelers de boel goed laten draaien.
Dat is tegelijk misschien nog het zwakke punt van PSV, enkele spelers zijn net even te belangrijk.
Desalniettemin zijn ook de andere spelers sterk genoeg geweest om dit op te vangen en PSV
was deze competitie de meest complete ploeg. Nogmaals gefeliciteerd en succes in de eerste divisie!
2. Gemini
Fysiek een sterk team waarbij de dekking een sterk punt is (veruit minste tegendoelpunten). Lastige
verdediging om tegen te spelen. De aanval van Gemini is naar mijn mening nog wat te statisch en
plaatsgebonden, wat veel resulteert in een vaak kleine uitslag (gemini- psv 20 - 14). Een mooie tweede
plaats voor de heren van Gemini! Ik ben benieuwd wat de doelstelling van Gemini dit seizoen was?
3. Atomium'61
In de tweede helft van het seizoen slechts een keer verloren en veel wedstrijden zeer overtuigend gewonnen.
Op dit moment gezien is het misschien wel de sterkste ploeg in de competitie.
Zonde dat ze de eerste helft teveel punten hebben laten liggen. Spelen een zeer snel spelletje met veel
aanvallen en doelpunten, wat automatisch resulteert in meer tegenaanvallen en meer tegendoelpunten
(Meeste voor, bijna meeste tegen). Individueel zijn alle spelers sterk en het blijft een lastige ploeg om tegen
te spelen. Vooraf had ik mijn geld ook op deze ploeg gezet voor het kampioenschap. Is er een reden
geweest voor de opstart problemen in de eerste helft van het seizoen?
4. Wings
Net als gemini een fysiek sterke ploeg. Heeft in sommige wedstrijden misschien onnodig een puntje laten
liggen. Goede middenopbouwer en linkeropbouwer met scorend vermogen. In de eerste helft van de competitie
hadden ze ook een goede linkerhoek die zeer trefzeker was. Deze heb ik in de tweede helft van het seizoen niet meer
gezien, is hij nog wel lid van het team?
5. DIOS
Vanaf eerste klasse naar regioklasse, direct door naar de hoofdklasse en geëindigd op de 5e plek. Een mooie
middenmoot positie. Hebben nog wat te weinig ervaring en hebben hierdoor wat punten laten liggen. Hebben
goede prestaties neergezet tegen sterke teams (gelijk tegen atomium, gelijk tegen wings, gewonnen van gemini
en gewonnen van PSV). Aan de andere kant verliezen ze wel weer met een ruim verschil van Heerle. Kortom,
op dit moment een ploeg met potentie maar met nog te weinig ervaring.
6. Witte Ster '75
De tweede debutant in de hoofdklasse B en ook een mooie middenmoot positie behaald. Door de samenwerking
met Tachos heeft Witte Ster een aantal keer een paar spelers moeten missen die toch wel heel belangrijk zijn
voor het team. Hierdoor hebben ze wedstrijden verloren die ze misschien wel hadden kunnen winnen met deze
spelers erbij. Ik ben erg benieuwd wat deze spelers volgend jaar gaan doen? En als deze speler misschien
definitief bij Tachos gaan spelen, wat er dan met Witte Ster gaat gebeuren.
7. Ventura
Had de doelstelling om in de top te eindigen. Met een 7e plaats is Ventura denk niet tevreden en is het seizoen
denk wat tegen gevallen. Ventura is een ploeg met mogelijkheden om te pieken maar kunnen aan de andere kant
als ze hun dag niet hebben gemakkelijk op zij worden gezet. Desondanks denk ik dat ze wel beter kunnen dan een
7e plek. Kampioen worden is nog te ambitieus maar een plek in de top 5 was wel haalbaar geweest.
8. Quintus 2
Tja, het blijft lastig om hier een beschrijving van te geven. Het blijft een 2e team en het is maar net met wel team
ze op komen dagen. Met een compleet 2e team is het een goede ploeg. Als echter 3/4 bestaat uit A-spelers
komen ze vaak wel tekort.
9. Sittardia 2
Een beetje hetzelfde verhaal als Quintus. Ook niet een constant compleet team en de prestatie hangt hier dan
ook mee samen. Spelen aanvallen een technisch mooi verzorgt spel alleen komen verdedigend tekort. Wel een
leuke sportieve ploeg om tegen te spelen. Gelukkig zijn ze niet gedegradeerd.
10. Hellas 2
Ook bij Hellas 2 is het soms een beetje de vraag wie er speelt. Hebben wel een kern van spelers die de basis
vormen maar de aanvulling is de vraag. Heeft tegen degradatie moeten vechten en dit is uiteindelijk net wel gelukt.
(Misschien was het beter geweest om te degraderen, dan had Hellas 3 gewoon naar de hoofdklasse B kunnen
promoveren ipv de Hoofdklasse A). Is het voor Hellas, nu ook het eerste team een beetje is leeggelopen niet handiger
om 2 teams te maken? 1 in de ere divisie en 1 in de hoofdklasse?
11. Heerle
De ongelukkige verliezer van deze competitie, gedurende de competitie zag het er niet naar uit dat ze zouden degraderen
maar doordat ze geen punten meer pakten en sittardia en hellas dat hier en daar wel hebben gedaan zijn ze nu toch
gedegradeerd.
Samenvattend vond ik het een heel leuke competitie waar iedereen van elkaar kon winnen en dit ook deed. Hierdoor heeft
PSV het natuurlijk nog makkelijker gehad omdat er geen echte directe achtervolger was die ook alles won. Een leuke mix
van fysiek sterkte teams, technische verzorgde teams, en snel spelende teams. Elke week waren de uitslagen weer een
verassing.
Succes met de voorbereiding en tot volgend jaar.