Publiek

• stuiter

Afgelopen zondag was ik bij de wedstrijd VTC ds2 - Zaanstreek ds1.

Geen hoogstaande wedstrijd, maar de teams onderling hadden geen problemen met elkaar.

De scheidsrechter was niet super en vooral VTC had daar voordeel bij.

In de 2e helft krijgen twee speelster het met elkaar aan de stok, waarop de speelster van Zaanstreek de speelster van VTC een schop geeft. Gevolg: rode kaart (volkomen terecht).

De reacties die daarna van het publiek kwamen waren werkelijk ongehoord!

Het is begrijpelijk dat zij kwaad zijn dat een speelster rood krijgt, maar schoppen mag nou eenmaal niet. Een van de heren uit het publiek van Zaanstreek vindt het nodig om de scheidsrechter uit te schelden. Door zijn absurde gedrag krijgt de coach van Zaanstreek een rode kaart. Waarom dit gebeurde is mij niet duidelijk en dit was zeker niet terecht. Vervolgens komt dezelfde supporter (al vraag ik mij af of je zo iemand wel supporter mag noemen) het veld oplopen om op vrij intimiderende wijze wel even te vertellen dat hij heeft gescholden en niet de coach.

Wat gaat er dan in hemelsnaam om in zo'n man?? Zijn eigen vrouw is nota bene zelf scheidsrechter en heeft ook vaker met dit soort verbale geweld te maken gehad. Ik vraag me af hoe hij zou reageren als zijn vrouw op zo'n manier wordt benaderd door iemand uit het publiek. En wij ons maar afvragen waarom er zo weinig mensen willen fluiten…..

Ook de speelsters bij beide teams hebben in het veld gestaan met een verbazende blik en vol ongeloof dat er mensen zijn, die denken dat ze op deze manier hun vereniging steunen.

Als vervolgens het publiek vanVTC ook nog eens gaat reageren op het publiek van Zaanstreek wordt het helemaal een zooitje, maar uiteindelijk wordt de wedstrijd wel uitgespeeld.

Dat VTC wint met 1 punt verschil is inderdaad mede aan de scheidsrechter te danken, maar op dat moment eigenlijk niet meer belangrijk.

Zeker niet als de scheidsrechter en zijn zoon door mensen van VTC naar zijn auto moet worden begeleidt, omdat de sfeer onder de Zaanstreek “supporters” dreigend is.

Op zo'n moment denk je dan wel het was toch handballen voor de lol…….

• sapie@gmail.com

Vooral de vereniging straffen

Laten we welzijn de mensen in het zwart zijn mensen die het fluiten als hobby hebben daar veel voor overhebben

dus laten we vooral zorgen dat de vereniging een zware straf krijgt als dit absurte voorkomt binnen wat je noem supportes van de club.

• moaningmhyrtle

Het mooie aan dit land is dat je een mening mag hebben ook al wordt deze nogal overdreven. Inderdaad heb ik niet op de juiste wijze gereageerd op de dingen die in het veld gebeurde. Mijn reactie op de reactie van een toeschouwer van VTC is ook niet netjes geweest. Nog geen 10 minuten na dit incident ben ik ook naar deze vrouw toegegaan en heb ik mijn excuses aangeboden. Ik lees overigens niks over de reactie van de coach van VTC die ook al is in het bescherming van haar moeder meerdere keren gedreigd heeft met fysiek geweld. Er kan veel gezegd worden maar ik heb geen enkele keer gedreigd met fysiek geweld. Ik lees overigens ook niks over het feit dat de speelster van Zaanstreek die de rode kaart heeft gekregen dit heeft gedaan vanwege de fysieke overtreding van de speelster van VTC. Deze dame heeft de arm van de speelster van Zaanstreek open gekrabt. Overigens is het niet de eerste keer dat de speelster van VTC de keuze maakt om tijdens een wedstrijd dit soort overtredingen te maken. Het feit dat het publiek van Zaanstreek reageert op de scheidsrechter is niet goed te noemen. Dit heeft echter een lange aanloop waar ik niet over ga uitwijden.

U vermeld in uw veslag dat de scheidsrechter onder begeleiding de sporthal heeft verlaten. Dit is pertinent niet waar. De schiedsrechter heeft na de wedstrijd de kleedkamersleutel in de kantine ingeleverd en is zonder problemen naar buiten gelopen.

Ik wil ook nog kwijt dat ik inderdaad richting het veld ben gelopen en tegen de scheidsrechter heb gezegd dat ik degene ben die zijn mond heeft opengetrokken. Ik heb de scheidsrechter niet uitgescholden.

Het feit dat mijn vrouw scheidsrechter is doet er helemaal niet toe. Op je vraag wat zou ik doen als mijn vrouw wordt uitgescholden “ helemaal niks” wordt mijn vrouw fysiek geweld aangedaan dan weet ik niet wat mijn reactie zou zijn. Waarschijnlijk zou ik haar wel helpen. Ik heb direct na mijn uitspatting zoals gezegd mijn excuses aangeboden. Je kan dus wel zeggen dat ik mijn verantwoordelijkheid heb genomen. Ik wil je dan ook vragen om ook de jouwe te nemen en de onwaarheden aan te passen. Als je de moraalridder wilt uithangen doe dat dan wel op de juiste wijze!!!

• kieka

Wie er hier dewaarheid spreekt zal wel in het midden blijven, feit is volgens mij wel dat er iets gebeurd is.

En hoe je het ook wend of keert en scheidsrechter pakt 's morgens ook zijn tassie om lekker te gaan fluiten omdat dat een hobby van diegene is, neem tenminste aan dat het onderhand geen roeping is om scheidsrechter te worden.

Ben zelf afgelopen zaterdag bij de wedstrijd bdc-csv in de hoofdklasse a geweest.

Er zat bij bdc behoorlijk wat gefrusteerd publiek die zich afreageerd op de prima fluitende scheidsrechters, toen dat geen effect had werd er maar gescandeerd dat de keeper op zijn smoel gegooid moest worden of dat een speler maar een verdediger een elleboog moest geven.

Dit vind ik zo onbehoorlijk en behoorlijk ascociaal, gaat natuurlijk nergens over!

• deurbel

Wordt het prikbord gezien als een forum, of om je meningen en uitingen betreft bepaalde personen neer te storten. Zelf ben ik ook getuige geweest van deze veelbesproken wedstrijd, al dan niet met een niet onafhankelijke blik. Het spel op het speelveld is volkomen uit zijn contex getrokken omdat de mogelijkheid tot het spelen van een sportief leuk spelletje handbal niet meer mogelijk werd gemaakt. Dit door eventuele spreekkoren vanuit het aanwezige publiek ( in de eredivisie een veel volkomend iets ) en het stilleggen van deze wedstrijd werd ook genoeg gelegenheid gegeven aan beide zijde publiek om zich tegen elkaar volkomen te laten gaan. De rode kaart van de speelster van Zaanstreek was een uiteindelijke afloop van een wedstrijd die veel te veel uit de hand is gelopen, Zaanstreek en VTC zijn altijd “zware”concurrenten van elkaar en hebben in jaren deze strijd al op het handbal veld, onder leiding van een volkomen onafhankelijke en competente scheidsrechter is het altijd nog passen en meten om deze wedstrijd in goede banen te leiden. De excuses zijn aangeboden aan elkaar en daarmee denk je af te zijn van alles, maar van fysiek geweld vanuit het publiek jegens de scheidsrechter is geen sprake geweest, de quote van “de scheidsrechter moest onder begeleiding naar buiten”is dan ook uit het niets opgemaakt en met het oog ook niet zo waargenomen, daar er een man na het drinken van zijn drankje in alle rust is vertrokken, een hoop ellende achterlatend. Mss voor de toekomst veel te leren over hoe het niet moet en hoe spelers elkaar in normen en waarde kunnen laten, de uitslag van deze wedstrijd is voor beide partijen niet eens van belang omdat de lol van het spelletje en de passie voor de sport volkomen tenoet is gedaan, de vraag is dan “had zo een wedstrijd zijn doorgang moeten vinden of had er gestaakt moeten worden”. De dames van de ploegen zijn beide niet blij met de gedane zaken. De ruimte voor het spelen van een 60 minutent durende spelletje is in vlammen op gegaan en frustatie allom. De rode kaart voor de coach van Zaanstreek was niet op zijn plek, echter wanneer deze beslissing op deze manier wordt genomen moet je consuquent zijn en ook dezelfde maatregel aan de andere zijde geven. Een scheidsrechter doet dit voor zijn lol, maar wanneer vooraf aan een wedstrijd en in het beging al te merken is dat dit niet het geval is moet zo iemand er wel op gewezen kunnen worden door een verantwoordelijke