Nog steeds geen hars in Millse hal
MILL - Er mag geen hard gebruikt worden in sporthal De Looierij in Mill. Dat heeft het college van de gemeente Mill en St. Hubert wederom besloten. Dit besluit werd genomen na onderzoek naar het harsgebruik in de sporthallen van Emmen, Den Haag en Etten-Leur.
Op 17 juni van dit jaar stond het gebruik van hars in de Looierij ook al op de vergaderagenda van het college. Handbalvereniging MHV ’81 had een verzoek ingediend voor het gebruik van hars met een proefperiode van een jaar. De club speelt handbal in de top drie van de eerste divisie en bij tophandbal hoort het gebruik van hars, volgens de vereniging. Het verhoogt de grip op de bal.
Destijds besloot het college ook om geen hars toe te staan omdat het gebruik leidt tot verslechtering van de sporthal waar de andere sportverenigingen en gebruikers hinder van ondervinden. Ook gaat de kwaliteit van de zaal uiteindelijk achteruit.
MHV'81 gaat voor de eredivisie
8 september 2008 - door René Megens
MILL - Volgende week start voor de handballers van MHV'81 de competitie. Vorige week waren ze op een trainingskamp. Niet in een ver buitenland, maar in hun eigen sporthal De Looierij in Mill.
“Het zijn net kinderen”, lacht coach Richard Louwers als zijn spelers in de kantine luidruchtig aan het keten zijn. Niet lang daarna is er op een zomerse septemberzaterdag een ‘ijsgevecht’. Buiten proberen handballers raketijsjes door de openstaande ramen gooien. Lachen. “Een trainingsweekend als dit is een goede zaak, want groepsbinding is altijd belangrijk. De sfeer komt op deze manier in de selectie”, zegt Louwers aan de vooravond van een nieuw seizoen, zijn derde, bij de Millse eerstedivisieclub.
Zijn selectie heeft enkele mutaties ondergaan. Hoekspelers Egiel Hanenberg en Dennis van Eerden handballen komend seizoen in het tweede team van MHV. Nieuw zijn de opbouwspelers Rob van Bokhoven en Ken Jansen. Louwers: “Ik verlies op de eerste lijn door het vertrek van Egiel en Dennis, maar win in de tweede lijn. Ik zat al twee jaar met het gegeven dat ik geen opbouwers genoeg heb. Daarom zijn Van Bokhoven en Jansen erbij gekomen. In principe ben ik sterker en beter geworden dan afgelopen seizoen.”
Joris Hanenberg was het gehele vorige seizoen geblesseerd en neemt nu de plek in van zijn vervanger, broer Egiel. Louwers: “Joris is goed terug. Hij mist natuurlijk wat spelritme, maar de gretigheid is er.”
Louwers zag zijn uiterst belangrijke speler Teun Hanenberg niet vertrekken. Eredivisieclub Tachos had de veel scorende cirkelspeler benaderd. Louwers: “Het feit dat Tachos geen representatief team op de been kon brengen, zorgde ervoor dat Teun voor ons koos.” Teun Hanenberg is serieus met Tachos bezig geweest. “Ik heb een keer meegetraind en een wedstrijd meegedaan. Dat beviel goed. Uiteindelijk bleek dat ik spelen bij Tachos en mijn werk als softwareprogrammeur niet goed kon combineren.”
Nu zijn transfer naar een eredivisieclub is afgeketst, blijft Hanenberg in de eerste divisie spelen. ,,Hoe ik daar tegenaan kijk? De kortste weg naar de eredivisie is nu promoveren. De selectie van MHV is een stuk breder geworden en daardoor sterker."
Louwers heeft zich de afgelopen maanden enorm ingespannen om nieuwe spelers aan te trekken. “Ik heb, denk ik, misschien wel dertig spelers aan de telefoon gehad, als het er niet meer zijn. In het Nederlands handbal is het heel moeilijk om aan spelers te komen. Voor het ons is het een probleem dat Mill in de middle of niks ligt. Het is allemaal liefdewerk, oud papier. Het enige dat je nieuwe spelers kunt bieden, is dat je top eerstedivisie speelt.”
Louwers heeft spelers benaderc die in Limburg buiten de boot vallen en jongens uit de regio. “Ook al zitten ze bij een club, toch heb ik ze een keer gepolst. Je krijgt overal nee te horen. ‘Ik blijf bij mijn huidige club’. ‘Ik ga naar België. Of: ’Ik stop er mee.' Of ik daar moedeloos van ben geworden? Nee, het hoort er bij. Ik heb nu een gemotiveerde groep. De jongens krijgen nog steeds niks betaald, behalve kilometervergoeding. Als wij ver moeten reizen en onderweg ergens iets gaan eten, dan moeten we dat zelf betalen.”
Louwers is heel blij dat al zijn prominente spelers gebleven zijn. “Nee, ik heb niet de blaren op mijn tong moeten praten. Ik heb na het seizoen en in de vakantieperiode gesprekken gehad met alle spelers. Op het moment dat er spelers bij kwamen, werd het team sterker en zie je spelers denken: er is meer te halen dan in de vorige seizoenen.”
Hurry Up was afgelopen seizoen in de nacompetitie MHV de baas. De ploeg uit het Drentse Zwartemeer is voor Louwers de absolute titelkandidaat van de eerste divisie, een klasse die weer is uitgemolken door eredivisieclubs.
“ Hurry Up is de absolute titelkandidaat, maar die ploeg zal het gevecht met ons moeten aangaan. Luister, ik heb mijn team nagenoeg compleet gehouden en heb de laatste twee jaar in de top van de eerste divisie meegedraaid. Op papier zijn we een stuk sterker geworden. We gaan absoluut voor de titel” , stelt Louwers. “Je doet aan sport, hebt een sterk team en dan moet je voor de bovenste positie gaan. Klaar. Er zitten meerdere kapers op de kust. Behalve Hurry Up is dat bijvoorbeeld White Demons, want die club heeft ook een goed team.”