handbal verandert

• hans

Ik heb lang gehandbald en volg het nu alleen nog op afstand. Onlangs weer veel gekeken naar TOPhandbal bij de Olympische spelen.

Wat mij opvalt en waarvoor ik graag eens meningen van anderen verneem is het volgende:

Ik zie dat er (1) veel meer passen gelopen worden met de bal dan is toegestaan en ook (2) dat er veel gescoord wordt terwijl de speler al in de cirkel staat of ligt.

Aan de ene kant kan je zeggen, dat dat allebei niet mag en dat de scheidsrechters beter moeten opletten, aan de andere kant kan je zeggen, dat dit ontwikkelingen zijn die je niet moet of kunt tegenhouden en die de voortgang van het spel ten goede komen. Zoals het nu gaat, ben je overgeleverd aan de mening en de interpretatie van de scheidsrechter.

Tot slot wil ik ook bovenstaande ter discussie stellen vanuit het oogpunt van de keeper. Die heeft het toch al moeilijk en als zij/hij ook nog eens verward wordt doordat spelers meer kunnen (langer lopen en in de cirkel staan) dan de keeper verwacht, wordt het een steeds moeilijkere taak.

Benieuwd naar de reacties groet een oud-handballer

• gewoon toeschouwer

Uw constatering is juist. Maar dit is een probleem wat ook bij andere sporten voorkomt. Kijk maar eens naar het voetbal. Als de heren scheidsrechters daar voor iedere overtreding in het strafschopgebied een strafschop zouden geven dan zou je daar handbal uitslagen krijgen. Trekken en duwen, het gebeurt aan de lopende band.

Wat het handbal betreft: Ik denk dat het spel veel sneller is geworden en je komt als scheids ogen te kort om het te volgen. Vaak zie je op de TV pas in de herhaling dat een speler al is geland voor dat hij/zij geschoten heeft. Je zou er als scheids ver van af moeten staan om zowel de handen als de voeten tegelijk in de gaten te kunnen houden, maar dan zie je andere dingen weer niet. Op een tribune boven het veld zie je dat vaak veel beter. En wat het lopen betreft, helemaal gelijk.

• laros1983

Hallo,

Ik ben het met je eens dat er steeds minder goed gelet wordt op lopen en cirkel.

Zeker vanuit het oogpunt van een keeper is dat heel storend maar ook als speler die moet verdedigen wordt het erg moeilijk als je tegenstander 4 of 5 passen mag maken voor hij afgefloten wordt.

Toch merk ik als scheidsrechter dat het soms erg moeilijk te zien is omdat je teveel in de gaten moet houden.

Moet zeggen dat het met zijn 2en een stuk makkelijker is om alles in de gaten te houden.

Maar altijd zullen er spelers zijn die zo getraind zijn op schieten op het moment dat ze de cirkel raken dat het haast onzichtbaar blijft voor een scheidsrechter.

Ik denk trouwens dat het niet ten goede komt van het spel omdat je er veel frustraties bij de teams mee creeert doordat hierop niet verdedigd kan worden en hoop dan ook dat hier door scheidsrechters weer meer en beter op gelet gaat worden.

Ook hoop ik dat er op de nieuwe scheidsrechtercursussen hier weer wat extra aandacht aan geschonken wordt.

• Hexer

Hallo,

Ik heb weinig irritaties gezien bij de spelers op die punten omdat het er gewoon bij hoort. Dat betekend dus dat je als scheidsrechter gewoon moet accepteren dat je het allemaal niet kan zien.

De doelmannen op de spelen waren allemaal van een hoog niveau en leken er ook niet mee te zitten.

Verdedigen lijkt wel een taboe geworden maar gelukkig winnen de ploegen met de beste verdedigingen nog wel de toernooien, Duitsland (WK), Denemarken (EK) en Frankrijk (OS).