Ik heb lang gehandbald en volg het nu alleen nog op afstand. Onlangs weer veel gekeken naar TOPhandbal bij de Olympische spelen.
Wat mij opvalt en waarvoor ik graag eens meningen van anderen verneem is het volgende:
Ik zie dat er (1) veel meer passen gelopen worden met de bal dan is toegestaan en ook (2) dat er veel gescoord wordt terwijl de speler al in de cirkel staat of ligt.
Aan de ene kant kan je zeggen, dat dat allebei niet mag en dat de scheidsrechters beter moeten opletten, aan de andere kant kan je zeggen, dat dit ontwikkelingen zijn die je niet moet of kunt tegenhouden en die de voortgang van het spel ten goede komen. Zoals het nu gaat, ben je overgeleverd aan de mening en de interpretatie van de scheidsrechter.
Tot slot wil ik ook bovenstaande ter discussie stellen vanuit het oogpunt van de keeper. Die heeft het toch al moeilijk en als zij/hij ook nog eens verward wordt doordat spelers meer kunnen (langer lopen en in de cirkel staan) dan de keeper verwacht, wordt het een steeds moeilijkere taak.
Benieuwd naar de reacties groet een oud-handballer